Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Biało-czerwona flota Polska flota handlowa II RP

Koszela Witold

Biało-czerwona flota Polska flota handlowa II RP

125,91

 

„Teraz wolne przed nami światy i wolne kraje. Żeglarz polski będzie mógł dzisiaj wszędzie dotrzeć pod znakiem Białego Orła, cały świat stoi mu otworem”. Słowa te wypowiedział generał Józef Haller, gdy 10 lutego 1920 roku w Pucku wrzucił do Bałtyku pierścień mający symbolizować akt uroczystych zaślubin Polski z morzem.

„Polska flota handlowa okresu II RP” to książka o tamtych czasach. Wraz z zaślubinami odrodzonej z lat niebytu Polski rodziła się jej flota handlowa. Powstały pierwsze towarzystwa żeglugowe i pozyskano pierwsze statki, co nie było łatwe. Na mocy traktatu wersalskiego Polska uzyskała dostęp do Morza Bałtyckiego na odcinku zaledwie 147 kilometrów, a co gorsze, w jej granicach nie znalazł się żaden większy port, nie licząc Gdańska, który miał zostać wolnym miastem, pozostającym pod protektoratem Ligi Narodów. Lekarstwem na ten stan miała być Gdynia, niewielka osada zamieniona w ciągu kilku lat w jeden z największych portów bałtyckich. Był to również port macierzysty dla niemal wszystkich statków, jakie w okresie dwudziestolecia międzywojennego budowały polską gospodarkę morską.

Książka Witolda Koszeli w znakomity sposób przedstawia historię tych statków – ich sylwetki, charakterystykę oraz niezwykłe dzieje. Batory, Sobieski, Lwów, Dar Pomorza czy Zawisza Czarny to tylko kilka nazw, które stały się częścią legend polskiego morza, a których losy zostały opisane w publikacji. Tekst został wzbogacony dużą liczbą fotografii i rysunków przedstawiających sylwetki wybranych jednostek oraz szczegóły ich budowy.


Witold Koszela to obecnie jeden z bardziej znanych marynistów, którego książki cieszą się dużym zainteresowaniem. Urodził się i mieszka w Rzeszowie. W swoich opracowaniach skupia uwagę na historii powstania i służby opisywanych jednostek, ich budowie i sylwetkach oraz wydarzeniach i ludziach z nimi związanych. Wyjątkowo bliskie są mu statki i okręty spod biało-czerwonej bandery. Od dawna słynie z zamieszczanych w swoich książkach szczegółowo opracowanych ilustracji ukazujących sylwetki okrętów oraz z unikalnych zdjęć i reprodukcji, pochodzących ze zbiorów wspierających go kolekcjonerów i miłośników wszystkiego morza.

Wśród jego ważniejszych książek należy wymienić „Polskie statki pasażerskie”, „Niszczyciele Polskiej Marynarki Wojennej”, „Krążowniki Polskiej Marynarki Wojennej”, „Pancerniki III Rzeszy”, „Krążowniki III Rzeszy”, „Okręty floty polskiej” (t. I-II), „Biało-czerwoną flotę – współczesne okręty Polskiej Marynarki Wojennej” (t. I-II), „Architekturę okrętu – transatlantyk m/s Batory”, „Zapomnianą flotę”, „Pancerniki Mussoliniego” czy też „Pancerniki Stalina”. Jego publikacje coraz częściej pojawiają się także za granicą („Battleships of the III Reich” (vol. I-II), „The King George V class battleships”, „Battleships Rodney and Nelson”). Ciekawym uzupełnieniem dorobku Witolda Koszeli jest szereg monografii rysunkowych obrazujących sylwetki słynnych okrętów wojennych, a także dziesiątki artykułów publikowanych w literaturze fachowej i nie tylko.

(opis wydawcy)

Stara Szuflada
Oprawa twarda

ISBN: 9788396483768

Liczba stron: 270

Format: 29.5x21.5cm

Cena detaliczna: 190,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...