Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst Wieloaspektowość i kolektywizm

Joanna Szczepanik

Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst Wieloaspektowość i kolektywizm

6.8

(5 ocen) wspólnie z

30,97

 

Książka Joanny Szczepanik to pierwsze w Polsce tak obszerne opracowanie zjawiska kulturowego i społecznego, jakim jest kolektyw artystyczny Neue Slowenische Kunst. Kolektyw ten (powołany do życia w 1984 roku jako odpowiedź na nałożony przez jugosłowiańskie władze zakaz występów zespołu Laibach) poddany tu został szczególnemu oglądowi pod względem dwóch jego cech charakterystycznych: wyróżniającej go wieloaspektowości podejmowanych działań i kolektywizmu rozumianego jako metoda funkcjonowania.

Twórczość słoweńskich artystów może być postrzegana jako swoisty komentarz do transformacji, jakiej podlegały zjawiska kulturowe na przestrzeni ostatnich dekad. Geografia artystyczna wydaje się doskonałym sposobem ujęcia tego tematu z perspektywy kulturoznawstwa. Wnikliwa analiza wybranych zagadnień artystycznych w różnych aspektach sprawia, że praca ta może stanowić też atrakcyjny materiał dla antropologów kultury, historyków sztuki oraz socjologów.

Joanna Szczepanik – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się krytyką artystyczną, działaniami popularyzującymi sztukę XX i XXI wieku oraz zagadnieniami związanymi z kulturą współczesną, szczególnie w kontekście społecznym i politycznym. Obszary geograficzne znajdujące się w obrębie jej zainteresowań to głównie Bałkany, Półwysep Iberyjski i Meksyk. Stypendystka programu Erasmus (2002), Narodowego Centrum Nauki (2010) oraz Rządu Meksyku dla Współpracowników Środków Przekazu (2012). Publikowała m.in. w "Kulturze Popularnej", "Sprawach Narodowościowych", Szczecińskim Dwumiesięczniku Kulturalnym „Pogranicza”, "Ricie Baum", "Idäntutkimus. The Finnish review of East European studies". Regularnie współpracuje z "Obiegiem" i "Magazynem Sztuki". Redaktor prowadząca "Magazynu Sztuki" poświęconego kulturze i sztuce współczesnej Meksyku.

Katedra Wydawnictwo Naukowe
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-634-3419-9

Liczba stron: 414

Format: 12.0x20.0cm

Cena detaliczna: 45,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...