Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego

Bożenna Odowska-Szlachcic

Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego

7.0

(3 oceny) wspólnie z

17,69

 


Książka ta przeznaczona jest dla terapeutów integracji sensorycznej. W przystępny, a jednocześnie fachowy sposób Autorka wyjaśnia, na czym polegają uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, z jakimi dysfunkcjami się one wiążą i jak się przejawiają.
W książce znajduje się też dokładny opis metody integracji sensorycznej oraz wyjaśnienie, na czym polega jej skuteczność.
Autorka skupia się na opisie zaburzeń mowy i dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Downa, autyzmem wczesnodziecięcym, mózgowym porażeniem dziecięcym i upośledzeniem umysłowym.
W drugiej części książki znajdują się praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania metody SI w pracy z dzieckiem, m.in. opisy konkretnych dysfunkcji i bogaty zbiór korygujących je ćwiczeń.Spis treści:
CZĘŚĆ I. Teoretyczne aspekty metody integracji sensorycznej w stymulacji rozwoju mowy
Rozdział 1. Charakterystyka i ocena zaburzeń w rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego
1.1. Podstawy rozwoju mowy i ocena umiejętności komunikacyjnych
1.2. Charakterystyka mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
Rozdział 2. Metoda integracji sensorycznej
2.1. Historia powstania metody i jej podstawowe założenia
2.2. Przyczyny zaburzeń procesów integracji sensorycznej i zakres stosowania metody integracji sensorycznej
2.3. Charakterystyka podstawowych systemów zmysłowych
2.4. Metodologiczne założenia teorii integracji sensorycznej
2.5. Poziomy integracji sensorycznej a rozwój mowy
2.6. Diagnoza procesów integracji sensorycznej
2.7. Terapia procesów integracji sensorycznej
Rozdział 3. Wczesne wykrywanie zaburzeń w komunikacji i dysfunkcji oralno-twarzowych w oparciu o metodę integracji sensorycznej
3.1. Znaczenie mechanizmów odruchowych w rozwoju mowy3.2. Rola raczkowania w procesie rozwoju mowy i w kształtowaniu się funkcji wzrokowych
3.3. Znaczenie układu limbicznego, zmysłu powonienia i smaku w rozwoju mowy
3.4. Charakterystyka i rozpoznawanie zaburzeń oralno-twarzowych
3.5. Ocena funkcji percepcyjno-motorycznych (wskaźniki rozwojowe)
3.6. Reakcje na bodźce sensoryczne pod kątem diagnozy i terapii zaburzeń w zakresie komunikacji
3.7. Kwestionariusz rozwoju mowy i zdolności komunikacyjnych u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego powyżej 3. roku życia
Rozdział 4. Charakterystyka i zaburzenia mowy oraz dysfunkcje procesów integracji sensorycznej u dzieci z chorobami układu nerwowego
4.1. Uwarunkowania zaburzeń mowy u dzieci z chorobami układu nerwowego
4.2. Zaburzenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego
4.3. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci z zespołem Downa
4.4. Charakterystyka i zaburzenia mowy w autyzmie wczesnodziecięcym
4.5. Charakterystyka i zaburzenia mowy w mózgowym porażeniu dziecięcym
4.6. Charakterystyka i zaburzenia mowy u dzieci upośledzonych umysłowo
4.7. Ogólne cele i kierunki wspomagania rozwoju mowy czynnej
CZĘŚĆ II. Praktyczne zastosowanie metody SI w stymulacji rozwoju mowyRozdział 5. Wybrane aspekty terapii integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy
5.1. Rozwijanie komunikacji niewerbalnej – ćwiczenia wspomagające (w oparciu o metodę Weroniki Sherborne)
5.2. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne
5.3. Propozycje ćwiczeń normalizujących bazowe systemy zmysłowe
5.4. Przejawy i terapia zachowań stereotypowych
5.5. Techniki terapeutyczne stymulujące systemy zmysłowe i wspomagające rozwój mowy
5.6. Ogólne zasady optymalizacji poziomu aktywności sensorycznej
Rozdział 6. Sensomotoryczna stymulacja systemów zmysłowych, sfery oralnej i narządów artykulacyjnych
6.1. Ogólny zakres wspomagania rozwoju mowy – techniki terapeutyczne stymulujące bazowe systemy zmysłowe
6.2. Stymulacja sensomotoryczna sfery oralno-twarzowej
6.3. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego
6.4. Ćwiczenia oddechowe bierne i czynne
6.5. Nadmierne ślinienie się – strategie terapeutyczne
6.6. Wspomaganie i rozwój mowy czynnej
6.7. Przykładowa sekwencja domowego programu wspomagającego komunikację werbalną
6.8. Zestawy ćwiczeń do wielozmysłowej stymulacji sensorycznej
6.9. Wskazówki dla terapeutów, logopedów i rodziców
Osobom zainteresowanym ćwiczeniami stymulującym zmysły polecamy tejże Autorki kompleksowy program Aktywne zmysły wspomagający rozwój psychomotoryczny dziecka. Więcej informacji na stronie: www.aktywnezmysly.pl

Harmonia
Oprawa miękka

Wydanie: 1

ISBN: 978-83-7134-402-2

Liczba stron: 156

Cena detaliczna: 26,25 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...