Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Mieczysław Pluciński Jego łodzie i jachty

Norbert Patalas

Mieczysław Pluciński Jego łodzie i jachty

39,90

 

Książka poświęcona pracy znakomitego szkutnika Mieczysława Plucińskiego.
Publikacja zawiera bogatą historię oraz szkice powstałych łodzi, jachtów oraz żaglówek.

MIECZYSŁAW PLUCIŃSKI (1898-1983) jest pionierem amatorskiego budowania łodzi. Pracował przed wojną w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie, a w wolnym czasie projektował i budował kajaki i żaglówki. Podczas wojny prowadził w stolicy konspiracyjny warsztat szkutniczy, gdzie budowano jachty do 9 m długości. Po wojnie przeniósł się do Gdyni i pracował jako konstruktor w Stoczni Rybackiej. Od 1951 r. prowadził młodzieżową pracownię szkutniczą. W roku 1959 wraz ze Zbigniewem Milewskim stworzył jachtowe biuro „Szkutnik”. Powstały w nim projekty m.in. eksportowanych do USA „Ametystów” i „King’s Ametystów”.
Łodzie według jego planów są ciągle amatorsko budowane. Był prekursorem wielu nowości, z których kilka opatentował. Popularyzował swoje konstrukcje w miesięcznikach „Morze” i „Żagle”. Jego książka Sam zbuduj łódź do dziś jest poszukiwana i ceniona.

NORBERT PATALAS budował i projektował pierwsze swoje łodzie pod okiem Plucińskiego. Potem konstruował własne. Wdrożył w Polsce jachty morskie z siatkobetonu, opracował metodę montażu łodzi, zwaną „płytą Patalasa”. Jest autorem książek Żagle i motory i Świat jachtów, od lat współpracuje z miesięcznikiem „Żagle”. Stworzył bazę szkutniczą, gdzie pod jego kierunkiem amatorzy budowali własne jachty kabinowe z laminatu, a później zakład budowy jachtów „Galion” działający do dziś pod nieco zmienioną nazwą „Galeon” i w innej formule własnościowej.

Bernardinum
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-782-3390-9

Liczba stron: 324

Format: 145x200mm

Cena detaliczna: 39,90 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...