Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Religia starożytnego Egiptu Perspektywa religioznawcza

Wiesław Bator

Religia starożytnego Egiptu Perspektywa religioznawcza

7.6

(5 ocen) wspólnie z

49,90

 

Religia starożytnego Egiptu. Perspektywa religioznawcza – to pierwsza w Polsce książka poświęcona temu zagadnieniu napisana przez religioznawcę. Wiesław Bator ukazał w niej przedmiot badań w wieloaspektowym ujęciu właściwym nauce o religiach, a jednocześnie uwzględniającym obecny stan wiedzy (w tym najnowsze polskie odkrycia archeologiczne dotyczące czasów predynastycznych, protodynastycznych i wczesnodynastycznych we wschodniej Delcie Nilu).

Przedstawił nie tylko skomplikowany świat wierzeń egipskich w perspektywie religioznawczej, lecz także formowanie się tej perspektywy, czyli historię i rozwój sposobów postrzegania religii egipskiej od czasów starożytnej ambiwalencji (pomieszania bezkrytycznego zachwytu i wrogiej pogardy), poprzez ukształtowany przez Biblię średniowieczny stereotyp oraz nowożytną fascynację i tworzenie w kręgach elity europejskiej nowego mitu o wszechmocy i wszechwiedzy kapłanów egipskich zazdrośnie strzegących tajemnej wiedzy o świecie aż do naukowej syntezy opartej na krytycznej analizie źródeł.

Przyjęta przez autora perspektywa religioznawcza pozwoliła wyodrębnić oryginalne cechy religii egipskiej takie jak: brak herosów i indywidualnych bohaterów, rzeczywistość mityczna zastępująca historię w kształtowaniu tradycji i formowaniu odrębności etnicznej, bezpośredni związek z kultem i magią etc. Niektóre z tych cech, np.: bezpośredni związek eschatologii z etyką i moralnością (sąd pośmiertny), pojęciu Ładu Świata (maat), powszechna kreacja za pomocą myśli i słowa, teologiczna współistotowość (wielość w jedności, trójca w jedności) zakorzeniły się z czasem w światowej kulturze uniwersalnej stając się podstawą późniejszej mysli filozoficznej i teologicznej Zachodu.

Przedstawiając dzieje religii egipskiej uwzględniono dwustronny kierunek oddziaływań między światem idei religijnych, a czynnikami politycznymi i ekonomicznymi w kształtowaniu ówczesnej rzeczywistości politycznej i społecznej zrywając tym samym z tendencjami redukcjonistycznymi obecnymi w wielu opracowaniach. Inną nowością jest ukazanie wzajemnych relacji i oddziaływań występujących pomiędzy nowożytnym światem religioznawczym i egiptologicznym, podkreślające konieczność współpracy przedstawicieli obydwu dyscyplin i trudności, na jakie napotyka taka kooperacja.

Wiesław Bator (ur. 1952) - religioznawca, absolwent Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk historycznych, d 1979 roku związany z Instytutem Religioznawstwa UJ, od 1992 roku pracownik Zakładu Historii Religii w IR UJ, autor wielu publikacji z zakresu historii, teorii oraz politologii religii, a także historii religioznawstwa.

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Broszurowa ze skrzydełkami

ISBN: 978-83-233-3392-0

Liczba stron: 512

Format: 160x230mm

Cena detaliczna: 49,90 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...