Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Rozprawy o historii uniwersytetach edukacji i wychowaniu Wybór studiów

Kalina Bartnicka

Rozprawy o historii uniwersytetach edukacji i wychowaniu Wybór studiów

80,00

 

Spis treści:

Księga Jubileuszowa Prof. Kaliny Bartnickiej. Tabula gratulatoria / 7
Profesor Kalina Bartnicka - badacz dziejów oświaty / 9
Z okazji Jubileuszu / 12
Wykaz publikacji Profesor Kaliny Bartnickiej / 13
Promotorstwo i recenzje awansowe Profesor Kaliny Bartnickiej. Nagrody i odznaczenia. Aktywność w organizacjach naukowych / 31
I. HISTORIA I HISTORIA WYCHOWANIA / 35
Jak studiować historię / 37
Historia wychowania - dyscyplina naukowa i przedmiot kształcenia / 59
II. KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ / 71
Koncepcje wychowania obywatelskiego i patriotycznego w szkołach Komisji Edukacji Narodowej / 73
Oryginalność Komisji Edukacji Narodowej na tle europejskim / 97
Sprawa przedruku Ustaw Komisji Edukacji Narodowej w wileńskim okręgu szkolnym w początku XIX w. / 113
III. KSZTAŁCENIE UNIWERSYTECKIE / 127
Przemiany w administracji polskich uniwersytetów na przełomie XVIII i XIX w. / 129
Uniwersytety europejskie na przełomie XVIII i XIX wieku / 159
Jedna z koncepcji organizacji szkolnictwa Wieku Oświecenia w Europie Wschodniej. Okręgi szkolne uniwersyteckie w Polsce i w Rosji: 1781-1803-1835 / 195
Formowanie się wileńskiego uniwersyteckiego ośrodka badań przyrodniczych / 209
Szkolnictwo wyższe w koncepcjach edukacyjnych Stanisława Staszica / 235
De l'education litteraire Izaaka Haffnera-wyraz sprzeciwu profesorów uniwersytetu strasburskiego przeciwko reorganizacjom szkolnictwa wyższego we Francji na przełomie XVIII i XIX w. / 259
Instytut Profesorski w Dorpacie - instytucja kształcąca profesorów dla rosyjskich uniwersytetów na przełomie lat 20. i 30. XIX w. / 273
"Jaki powinien być uniwersytet rosyjski?". Sprawy uniwersyteckie w świetle ankiety Ministerstwa Oświecenia Narodowego w 1849 r. / 301
Absolwenci Uniwersytetu Wileńskiego z lat 1831-1862 / 327
Człowiek uniwersytetu: Michał Pełka Poliński (1783-1848). Kariera akademicka ubogiego szlachcica na Uniwersytecie Wileńskim / 347
IV. PRAKTYKA I MYŚLENIE O WYCHOWANIU / 363
Uwagi Johna Locke'a o wychowaniu dziewcząt / 365
Księdza Józefa Legowicza poradnik życia rodzinnego / 371
Dziecko w świetle pamiętników i powieści polskiego Oświecenia / 381
Choroby literatów, czyli lekarz Wieku Oświecenia o higienie pracy umysłowej / 429
Święta Bożego Narodzenia w 1830 r. w Okręgu Naukowym Wileńskim / 443
Wychowanie państwowe - kwestia ocen / 453
Fotografie Jubilatki / 458
Indeks osób / 470

Chronicon
Oprawa miękka

Data pierwszego wydania:
2019-01-11

ISBN: 978-83-950-4034-4

Liczba stron: 483

Format: 17.0x24.0cm

Cena detaliczna: 80,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...