Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Tragizm w japońskim teatrze lalkowym Bunraku

Kubiak Ho-Chi Beata

Tragizm w japońskim teatrze lalkowym Bunraku

6.3

(4 oceny) wspólnie z

39,00

 

Celem książki, powstałej w wyniku pracy nad zagadnieniami estetycznymi w kulturze japońskiej, jest wejście na drogę poznania i zrozumienia Japonii za pośrednictwem zjawiska tragizmu, a zwłaszcza jego estetycznego aspektu. Estetyka bowiem, zważywszy na jej wyjątkowe miejsce w kulturze tego kraju, stanowi dziedzinę wiedzy, która umożliwia zbliżenie się i spojrzenie od wewnątrz na zjawiska konstytuujące świadomość kulturową mieszkańców Japonii. Nie pomniejszając zatem znaczenia zjawiska tragizmu, będzie ono przede wszystkim środkiem, dzięki któremu możliwe stanie się zadawanie pytań w obszarze intencjonalnie zawężonym do powstałego na przełomie XVI i XVII w., słynnego japońskiego teatru lalkowego, w swoich początkach nazywanego joruri ayatsuri, później ningyo joruri, a obecnie znanego jako bunraku - przedstawianych w nim sztuk, ich poetyki, komponentów widowiska, estetyki. A zatem tytułowy tragizm w japońskim teatrze bunraku stanowił będzie przede wszystkim rodzaj medium, którego zadaniem stanie się wywabienie z ukrycia wiedzy o japońskiej kulturze. Obraz niewielkiej części, zaledwie fragmentu Japonii, jaki uda nam się ujrzeć poprzez to zjawisko, pomoże zrozumieć to, co postrzegamy w Japonii jako Inne, a raczej sprawi, że, w myśl Gadamerowskiej hermeneutyki, pozwolimy japońskiej kulturze przemówić do nas pełnym głosem.

Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Oprawa twarda

Wydanie: pierwsze

ISBN: 978-83-235-0851-9

Liczba stron: 308

Format: 17.0x24.0cm

Cena detaliczna: 39,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...