Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Frigor Mortis
9.5

(2 oceny) wspólnie z

35,00

 

Ze wstępu:
„Alicja Saroma, ekonomistka, absolwentka liceum plastycznego w Nałęczowie (rocznik 1973), projektowała i szyła zabawki, malowała obrazki i wzory na porcelanie, w późniejszych latach tworzyła ikony. A także rysowała. Od zawsze. Przepięknie. Portrety, martwe natury, abstrakcje… Te ostatnie najczęściej mimochodem, podczas rozmów telefonicznych, na rewersach ulotek reklamowych, na przypadkowych karteluszkach. Dobrze, że oprócz innych, bardziej klasycznych jej prac (nielicznych, niestety) zachowały się również niektóre z tych „bazgrołów” – jest w nich tyle niewymuszonego kunsztu, całe morze inspiracji. Mama nigdy nie ukazała światu artystycznej części swojej natury. (…). Wielka szkoda, wielki błąd – dziś już nie do naprawienia.

Alicja Saroma umarła 23 października 2021 roku. We wcześniejszych latach ubyły z mego świata inne ważne osoby (…). Jednak dopiero śmierć mamy i towarzyszące jej okoliczności (o których za długo by pisać) wyzwoliły we mnie, jak nigdy wcześniej, istny gejzer energii twórczej – żałoba dosłownie przelała mi się w wersy. (…). W ciągu zaledwie kilku miesięcy narodził się mój – a właściwie nasz wspólny z mamą – trzeci tomik, bardzo odmienny w stylu od poprzedzających go „Sztuki składania” oraz „Jaśni, półcieni i ciemni”.

Utwory zawarte w tym zbiorze – z wyjątkiem trzech pierwszych – powstały w okresie między 16 listopada 2021 a 11 kwietnia 2022 roku. Pierwszy (…) nosi datę 11 stycznia 2021 (…). Kolejne dwa „wyjątki” dotyczą mojego osobistego bezpośredniego spotkania ze śmiercią, które nastąpiło jeszcze w trakcie choroby mamy – pisałam je między kwietniem a wrześniem 2021 roku. Wszystkie pozostałe – to już sprawa między mamą a mną, choć inni moi zmarli również wzięli w tym procesie czynny udział. Takie jakby zbiorowe, ostateczne pożegnanie tutaj – będące jednocześnie nawiązaniem nowej relacji, ponad wymiarami.”

Eliza Saroma-Stępniewska (rocznik 1977): rzeźbiarka w słowie. Poetka, redaktorka, korektorka, copywriterka. Tłumaczka poezji, głównie anglojęzycznej. W wolnych chwilach układa szarady i (czasem) krzyżówki dla „Rozrywki” – tudzież pasjami czyta, wędruje, fotografuje… Współautorka proekologicznej książki dla dzieci „Draka Ekonieboraka” (wyd. Albus). Dotychczas ukazały się dwa zbiory jej wierszy: „Sztuka składania” oraz „Jaśnie, półcienie i ciemnie”.

Achillea
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-956-7651-2

Liczba stron: 92

Format: 150x210mm

Cena detaliczna: 35,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...