Menu

Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska

Tessa Morton i Jane Gurnett – autorki książki i założycielki organizacji Act for Autism prezentują sprawdzone przez siebie metody nawiązywania kontaktu i komunikowania się, stawiając na pierwszym miejscuzrozumienie i wzmocnienie dziecka autystycznego. To prosta, lecz skuteczna strategia polegająca na uwolnieniu się od bodźców rozpraszających, a następnie nawiązaniu kontaktu z dzieckiem, uspokojeniu go i komunikacji. Każdemu z kroków przedstawionych w książce przypisano zestaw ćwiczeń – wykorzystujących elementy dramy, łatwych do wprowadzenia i gruntownie przetestowanych w trakcie warsztatów.Publikacja będzie skarbnicą pomysłów dla rodziców i specjalistów pragnących budować skuteczną, pozytywną i opartą na zaufaniu relację z autystycznymi dziećmi, nastolatkami i dorosłymi, z którymi dzielą życie lub pracują.
Nowe, zaktualizowane i uzupełnione wydanie Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami uwagi, czyli ADHD, wpływa negatywnie na funkcjonowanie w wielu ważnych obszarach życia. Osoby nim dotknięte mają trudności z organizacją i planowaniem, szybko się nudzą wykonywaną czynnością, nie potrafią zarządzać czasem, odkładają różne rzeczy na później i impulsywnie podejmują decyzje, co rzutuje na naukę i pracę. Zmagają się także z problemami w relacjach, między innymi ze względu na nieumiejętność słuchania czy wywiązywania się ze zobowiązań. Niniejszy poradnik stanowi element poznawczo-behawioralnego programu terapii dla osób dorosłych z ADHD. Ułatwia opanowanie umiejętności pomagających radzić sobie z trzema podstawowymi objawami tego zaburzenia: trudnościami z koncentracją, problemami w zakresie organizacji i planowania oraz impulsywnością. Pomaga zrozumieć, z czym ono się wiąże, zmierzyć się z diagnozą i świadomie podjąć terapię. Autorzy w przystępny sposób opisują techniki, które poprawiają jakość życia nie tylko osoby z ADHD, ale także jej najbliższych. Poradnik, stanowiący dopełnienie podręcznika terapeuty, służy do powtarzania i utrwalania wiadomości zdobytych podczas sesji. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań zaleconych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla osób uczestniczących w terapii, wspierając pracę między sesjami. Uwzględniono w nim także wskazówki dotyczące zapobiegania nawrotom objawów.
Osoby zmagające się z zaburzeniami emocjonalnymi odczuwają silne,niechciane, przytłaczające emocje, które uniemożliwiają im osiąganie ważnychcelów życiowych i obniżają komfort życia. Negatywnie odbierają własne przeżycia, doświadczają dyskomfortu wywołanego przez powiązane z nimi doznania fizyczne, są dla siebie bardzo surowe. Intensywnie odczuwają lęk, smutek, złość czy poczucie winy. W celu uniknięcia trudnych przeżyć podejmują działania, które chwilowo poprawiają samopoczucie, lecz na dłuższą metę prowadzą do nasilenia przykrych odczuć. Często cierpią też na zaburzenia współistniejące. Program terapeutyczny opisany w niniejszej książce jest przeznaczony dla osób dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi, takimi jak zaburzenie paniczne, fobia społeczna, zaburzenie lękowe uogólnione, zaburzenie stresowe pourazowe, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne oraz depresja. Pomaga lepiej zrozumieć odczuwane emocje i rozpoznać działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających doświadczeń emocjonalnych. Uczy, że emocje – nawet te trudne i niewygodne – pełnią ważną funkcję, dlatego tak istotna jest ich akceptacja, pozwalająca zapanować nad odruchową reakcją, aby reagować skuteczniej. Celem programu terapeutycznego jest nabycie umiejętności radzenia sobie z przytłaczającymi emocjami, czemu służą: - lepsze zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych, - dopuszczanie do siebie emocji oraz ich akceptowanie, - podważanie automatycznych myśli i rozwijanie elastyczności poznawczej, - oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji, - eliminowanie zachowań emocjonalnych i zastępowanie ich bardziej przystosowawczymi. Niniejszy poradnik – stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty – służy do powtarzania i utrwalania informacji uzyskanych podczas sesji. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań wyznaczonych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla osób uczestniczących w terapii, wspierając ich działania między sesjami. Uwzględniono w nim także wskazówki dotyczące zapobiegania nawrotom zaburzenia. Autorzy: Clair Cassiello-Robbins , David H. Barlow , Hannah T. Boettcher , Heather Murray Latin , Jacqueline R. Bullis , Kate H. Bentley , Kristen K. Ellard , Shannon Sauer-Zavala , Todd J. Farchione