Menu

Kościerzyńska Joanna

Podręcznik „NOWE Słowa na start! 8” zawiera cenione przez nauczycieli rozwiązania dydaktyczne, które umożliwiają integrację kształcenia literackiego, językowego i kulturowego, rozwijanie w uczniu motywacji do czytania oraz poznawania literatury według ponadczasowych motywów. Starannie opracowane konteksty i polecenia ułatwiają zrozumienie lektur obowiązkowych, a liczne zadania typu egzaminacyjnego – przygotowanie do egzaminu.Do układu problemowego, który stanowi kontynuację struktury podręczników w klasach 4–6, został włączony porządek chronologiczny – podobnie jak w podręczniku dla klasy 7. Pozwala to uczniom na poznawanie literatury według ważnych tematów i z większą świadomością procesu historycznoliterackiego.Spiralny układ umożliwia powtarzanie i poszerzanie wiadomości z poprzednich klas.Na infografikach Spotkanie z lekturą zebrano wszystkie najważniejsze wiadomości z życia danego twórcy, tak aby przed omówieniem jego dzieł zapewnić uczniom całościowy kontekst biograficzny, który pomaga je zrozumieć.Infografiki Podróż w czasy… w przystępny sposób przybliżają informacje o epoce, w której powstała lektura. Atrakcyjne zestawienia dzieł sztuki z danego okresu i współczesnych nawiązań uświadamiają przepływ treści kulturowych na przestrzeni czasów.Konteksty gatunkowe oraz historycznoliterackie, a także uporządkowane zestawy zagadnień do analizy lektury ułatwiają omówienie utworów obowiązkowych oraz wybranych tekstów z listy uzupełniającej.Rozkładówki Co już wiemy o twórczości… ułatwiają podsumowanie i utrwalenie wiadomości związanych z poznanymi już utworami danego autora.Fragmenty powieści autorstwa współczesnych pisarzy, m.in. Jacka Dukaja, Olgi Tokarczuk, zachęcają do rozwijania zainteresowań czytelniczych.Tematy z cyklu Szkoła mówienia i pisania pomagają uczniom kształcić poprawne wypowiadanie się w mowie i w piśmie oraz zdobywać najważniejsze umiejętności z retoryki.Na blok „WIESZ, UMIESZ, ZDASZ” składają się testy w formule egzaminacyjnej po każdym rozdziale oraz zestawy egzaminacyjne do fragmentów lektur obowiązkowych – pozwala to na taką pracę z tekstem, która jest ukierunkowana na ćwiczenie umiejętności wymaganych na egzaminie po klasie ósmej.Układ powtórek i kolejność omawiania lektur umożliwia przypomnienie całego materiału przed egzaminem ósmoklasisty.Graficzna forma przekazu w postaci atrakcyjnych wizualnie schematów, tabel, graficznych notatek – w tym map pojęć podsumowujących kolejne rozdziały – ułatwia usystematyzowanie znajomości zagadnień przedmiotowych oraz treści i problematyki lektur.Twój niezbędnik, czyli zebrane w jednym miejscu definicje ważnych pojęć literackich oraz zagadnienia z nauki o języku, realizuje postulat podstawy programowej dotyczący samokształcenia.
Podręcznik Ponad słowami dla klasy 4, obejmujący współczesność, w przystępny sposób przedstawia obraz epoki literackiej. Pozwala harmonijnie łączyć treści literackie, kulturowe oraz językowe. Ma uporządkowaną strukturę: poszczególne obszary nauczaniasą podzielone na czytelnie oznaczone bloki; podręcznik charakteryzuje się także atrakcyjną szatą graficzną. Pozwala na poznanie kontekstu kulturowego epoki dzięki bogatej ikonografii oraz czytelnym infografikom. Umożliwia rozwijanie umiejętności czytania utworów literackich z uwzględnieniem kluczowych dla nich kontekstów: historycznego, artystycznego, filozoficznego i społecznego. Dzięki kompleksowemu opracowaniu tekstów ułatwia ich sprawne i gruntowne omówienie. Otwiera na nowe wątki interpretacyjne dzięki ciekawie dobranym komentarzom do lektur. Ukazuje dialog z tradycją poprzez zestawienie utworów literackich z motywami i tematami z poprzednich epok. Kładzie nacisk na funkcjonalne kształcenie językowe, poparte przykładami zarówno z codziennych praktyk komunikacyjnych, jak i z literatury.
Podręcznik Ponad słowami dla klasy 2 część 2, obejmujący pozytywizm, w przystępny sposób przedstawia obraz epoki literackiej. Pozwala harmonijnie łączyć treści literackie, kulturowe oraz językowe. Charakteryzuje się uporządkowaniem poszczególnych obszarów nauczania w czytelnie oznaczonych blokach. Umożliwia rozwijanie umiejętności czytania utworów literackich z uwzględnieniem kluczowych dla nich kontekstów: historycznego, artystycznego, filozoficznego i społecznego. Dzięki kompleksowemu opracowaniu tekstów ułatwia ich sprawne i gruntowne omówienie. Ukazuje dialog z tradycją oraz korespondencję literatury z innymi tekstami kultury poprzez ciekawe i różnorodne propozycje współczesnych nawiązań, m.in. literackich i filmowych. Kładzie nacisk na funkcjonalne kształcenie językowe, zintegrowane z kształceniem literackim. Wspomaga rozwijanie umiejętności retorycznych i ich stosowanie w budowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych. Wspiera samokształcenie dzięki przemyślanemu systemowi powtórkowemu w podsumowaniach rozdziałów. Pozwala systematycznie kształcić umiejętności wymagane na maturze, takie jak: interpretacja tekstu, krytyczne czytanie tekstu, kompetencje językowe i tworzenie wypowiedzi.