Menu

Michał Szczubiałka

WINNING UGLY jedna z najlepszych książek o tenisie! W Sztuce wygrywania w tenisie (znanej na świecie jako Winning Ugly) Brad Gilbert, niegdyś tenisista z pierwszej dziesiątki światowego rankingu, medalista olimpijski z Seulu, a obecnie jeden z najbardziej cenionych ekspertów, analizuje stronę mentalną tenisa i dowodzi, w jak wielkiej mierze zwycięstwo w meczu zależy od myślenia na korcie. Czerpiąc z własnego doświadczenia, Gilbert, wytrawny gracz i trener, formułuje ponadczasowe zasady strategii i taktyki tenisowej, podsuwając wiele znakomitych rozwiązań, dzięki którym zarówno amatorzy, jak i zawodowcy mogą niemal od razu poprawić skuteczność gry. Do tego wydania swego klasycznego już podręcznika Gilbert napisał nowe wprowadzenie, w którym omawia zmiany w tenisie na początku XXI wieku, i na podstawie analizy gry takich mistrzów, jak Roger Federer, Serena Williams, Rafael Nadal czy Novak Djokovič, podpowiada, jak dzięki taktyce wygrywać nawet z lepszymi od siebie.
„Zamykał oczy, zasiadał w mentalnym teatrze, widział porysowane deski sceny, wystrzępioną, wolno unoszącą się kurtynę, nozdrzami chłonął woń powietrza przesyconego kurzem i czuł podekscytowanie nadchodzącym dramatem”. John Grissom, dwudziestoletni amerykański scenarzysta i dramaturg, wysyła list do Tennessee Williamsa z prośbą o pomoc w rozwijaniu warsztatu dramatopisarskiego. Ku swojemu zdziwieniu otrzymuje odpowiedź i wsparcie. W zamian musi jednak wyświadczyć Williamsowi przysługę – ma odwiedzić najważniejsze postaci w życiu dramaturga i spisać ich wspomnienia dotyczące współpracy z artystą. Tak powstaje opowieść o konstelacji gwiazd, wśród których królował Williams: Maureen Stapleton, Eva Le Galienne, Miriam Hopkins, Lillian Gish, Mildred Natwick, Jessica Tandy, Lois Smith, Laurette Taylor, Jo Van Fleet, Katharine Hepburn, Marlon Brando, Elia Kazan i William Inge. Szaleństwa Boga to nadzwyczajna opowieść ukazująca kulisy powstawania dzieł jednego z najistotniejszych dramatopisarzy XX wieku. „„Chciałbym, żebyś zapytał tych ludzi, czy kiedykolwiek się liczyłem”, mówi nieświadomy zbliżającej się śmierci Tennessee Williams młodemu dramatopisarzowi, powierzając mu misję dotarcia do licznego grona kobiet, które spotkał na swojej drodze i które były dla niego bardzo ważne, i kilku zaledwie mężczyzn. W swojej twórczości nieustannie szukał kobiet, to ich potrzebował, by wyrazić siebie, rozumiał je i kochał, choć fizycznie pożądał wyłącznie mężczyzn. Ta książka jest podróżą do wnętrza genialnego pisarza, nadwrażliwca, „celebryty” i wielbiciela ludu, do którego odnosił się z najszczerszą czułością. Wiele perspektyw składa się na wielowymiarowy portret psychologiczny tego błyskotliwego straceńca, którego życie wypełnione było myślą o śmierci.” Jacek Poniedziałek „Grissomowi doskonale udało się odtworzyć proces twórczy jednego z najważniejszych amerykańskich dramaturgów. Niezwykle ekscentryczna podróż w głąb awangardowego umysłu Williamsa.” James Fisher, „Theatre Library Association” „Najpełniejszy książkowy portret Tennessee Williamsa, jaki do tej pory powstał. „Szaleństwa Boga” to książka nie tylko dla miłośników teatru, ale również dla tych, których interesują zawiłości artystowskiego umysłu. Fascynująca lektura.” „New York Journal of Books” „Powstało już wiele książek o Tennessee Williamsie, ale jeszcze żadna nie objęła tak dużego grona ważnych dla artysty postaci ani nie odtworzyła tak szczegółowo portretu mistrza teatru. W "Szaleństwach Boga" Grissom oddaje hołd dramaturgowi i jego osiągnięciom.” „Kirkus Reviews” „Refleksyjna, rzeczowa, zabawna i wstrząsająca zarazem – Grissom odtworzył kalejdoskop najważniejszych postaci w życiu Williamsa. „Szaleństwa Boga” to wyjątkowe i fascynujące połączenie powieści drogi z historią literatury.” „Publishers Weekly”
Gdy w 1951 roku Heinrichowie przyjechali do Ameryki, ojciec Bernda był już dojrzałym mężczyzną i uznanym przyrodnikiem. Często rozmawiał z żoną o życiu, które przed II wojną światową i tuż po niej wiedli razem najpierw w Polsce, potem w Niemczech. Opowieści o baśniowym domu w lesie, o Starym Świecie i tropikalnych krajach, do których Gerd Heinrich wyprawiał się w młodości, zapadły młodemu Berndowi głęboko w pamięć. A ich najbardziej tajemniczym bohaterem był chrapiący ptak, przedstawiciel gatunku, który uważano za wymarły, a na którego poszukiwanie wyruszył kiedyś ojciec. Bernd Heinrich opowiada, jak kształtowały się jego stosunki z ojcem i jak wyglądała codzienność na farmie w Maine, która stała się domem dla emigrantów z Europy. I co przesądziło o tym, że poszedł w jego ślady, został uznanym przyrodnikiem, autorem wielu książek, w których z ogromnym znawstwem i pasją przybliża swoim czytelnikom fascynujący świat przyrody. "To świadectwo głębokiego humanizmu i pieczołowicie odtworzonej historycznej perspektywy, w którym relacja ojca i syna – pokrewnych dusz połączonych fascynacją życiem na ziemi – jest pięknie określona jako „pierwotny fenotyp miłości”." David Barber, „The New York Times"
Wielka afrykańska podróż Paula Theroux sprzed kilkunastu lat zaowocowała doskonałym "Safari mrocznej gwiazdy. Lądem z Kairu do Kapsztadu". Dziesięć lat później pisarz wraca na swój ukochany kontynent, żeby przekonać się, jak bardzo oboje – on i Afryka – w tym czasie się zmienili. Theroux tym razem rozpoczyna swoją samotną podróż w Kapsztadzie, potem rusza na północ przez RPA, Namibię, do Angoli, przemierzając świat wymazany z przewodników turystycznych. Po czterech tysiącach kilometrów zachwytów i rozczarowań pyta nagle z rozbrajającą szczerością: co ja tutaj robię? Żywy, zabawny, sugestywny i bardzo osobisty "Ostatni pociąg do Zona Verde. Lądem z Kapsztadu do Angoli" to końcowy rozdział afrykańskiej przygody pisarza, który dzięki swoim przenikliwym obserwacjom i przepięknej prozie przybliża świat kolejnym już pokoleniom czytelników na całym świecie.
Za książkę Paul Theroux otrzymał w 1989 roku Thomas Cook Travel Book Award. Paul Theroux, który zdobył sławę, podróżując koleją przez Europę, obie Ameryki i Azję, w połowie lat osiemdziesiątych po raz kolejny wsiada do pociągu. Tym razem przyłącza się do grupy turystów i wyrusza do Chin. W Państwie Środka spędza rok. Przemierza jałowe pustynie Sinkiangu i lasy Mandżurii, odwiedza tłoczne metropolie, Szanghaj i Pekin, oraz samotne góry Tybetu. Jego opowieści to fascynujące migawki z kraju, który znalazł się w szczególnym momencie swojej historii. To niezapomniany portret niezwykłego regionu i wyjątkowych ludzi. "Książki [Theroux] wzbogaciły literaturę podróżniczą XX wieku. […] Chiny z opuszczoną gardą, niedopiętymi guzikami i tłustymi palcami są jeszcze bardziej magiczne, kiedy rąbek tajemnicy został uchylony." „USA Today” "Bardzo zabawny, pięknie napisany, wnikliwy obraz kaprysów życia i polityki w Chinach." „Conde Nast Traveler” "Theroux potrafi wyjątkowo dobrze uchwycić surrealistyczne aspekty Chin." „The Miami Herald”