Menu

Anna Dzierzgowska

Nagroda PEN/Diamonstein-Spielvogel Award for the Art of the Essay dla najlepszej książki eseistycznej. „Gdybym wiedziała” to zbiór najsłynniejszych i najbardziej prowokujących esejów zmarłej w 2022 roku bestsellerowej autorki i aktywistki politycznej Barbary Ehrenreich. Społeczne postrzeganie chorych onkologicznie, obraz amerykańskiej biedy, nowe wizje ról kobiet i mężczyzn, religia i mistycyzm – autorka nie bała się zanurzać w intelektualne wody, które inni uważali za zbyt mętne. Ta kolekcja gromadzi teksty z czterdziestoletniej kariery autorki, które najbardziej podkreślają jej błyskotliwość, świadomość społeczną i ironiczny dowcip. Od wielokrotnie nagradzanego artykułu „Witamy w krainie raka”, opublikowanego wkrótce po zdiagnozowaniu u niej raka piersi, po jej przełomowe tajne dziennikarstwo śledcze w „Za grosze”, Barbara Ehrenreich przez ponad czterdzieści lat pisała rzeczy radykalne, skłaniające do myślenia i zmieniające światopogląd. Jej recenzje ukazywały się między innymi w takich pismach jak „New York Times Book Review”, „Washington Post”, „Atlantic Monthly” i „Los Angeles Times Book Review, a jej eseje, felietony i artykuły publikowały „New York Timesie”, „Harper's Magazine”, „New York Times Magazine, „Time”, „Wall Street Journal” i wielu innych. „Gdybym wiedziała” czerpie z ogromnego i zróżnicowanego dorobku jednej z najbardziej przenikliwych amerykańskich myślicielek.
„Świat według Joan Didion” - Evelyn McDonnell NAJBARDZIEJ OCZEKIWANA KSIĄŻKA ROKU . Intymna eksploracja życia i twórczości Joan Didion, jednej z najbardziej wpływowych pisarek i dziennikarek XX wieku. Ilustrowana zdjęciami opowieść o miejscach, ludziach i przedmiotach, które ją inspirowały. Zmarła w 2021 roku Joan Didion była pisarką, przełomową dziennikarką, eseistką, powieściopisarką i scenarzystką, ale także wnikliwą obserwatorką, która skupiała się na wymownych szczegółach życia. Jej spostrzeżenia w dalszym ciągu wpływają na twórców, zachęcając ich do zostania uważnymi obserwatorami świata i pozbawionymi sentymentów krytykami. „Świat według Joan Didion” to medytacja na temat ludzi, miejsc i przedmiotów, które napędzały prozę tej wybitnej kobiety. Evelyn McDonnell, uznana dziennikarka, eseistka, krytyczka, feministka, interpretuje wizje Didion. Odkrywa świat widziany jej oczami i bada jej twórczość w rozdziałach poświęconych konkretnym fizycznym motywom pisarstwa Didion. To literacka towarzyszka wyruszających w nowe podróże i przewodnik po innym widzeniu świata. Radykalnie zmieni sposób, w jaki poznajesz świat i pomoże ci odpowiedzieć na pytanie, kiedy siedzisz w kawiarni, w samolocie czy pociągu i rozmyślasz o przyszłości: Co widziałaby Joan Didion?
Dziennik, który z założenia jest obszarem prywatnej refleksji, pisania osobistego, skrytego, zakulisowego, wydany w formie książki staje się publiczny, a tym samym uwikłany w to, co publiczne i polityczne. Podobnie jak ciało Lorde, która nigdy nie zdecydowała się na noszenie protezy piersi, jest ciągłym przypomnieniem, że podział na „prywatne” i „polityczne” jest umowny i dostępny jedynie tym, którzy poddają się rygorom aktualnie panujących norm i zasad. Każde odejście od tych reguł staje się działaniem rewolucyjnym. Ciało kobiety nigdy nie należy tylko do niej: zawsze istnieje w relacji do kogoś/czegoś innego. Niezależnie od sytuacji, zawsze musi się dopasować do istniejącej niezależnie od kobiety formy; musi się w nią wcisnąć; zmniejszyć, powiększyć, dodać lub usunąć. Kobieta, która decyduje się pozostawić swoje ciało w spokoju, niemal automatycznie staje się rewolucjonistką i musi liczyć się z ciągłymi atakami i ingerencjami patriarchalno-kapitalistycznej normy w jej cielesność. Dzienniki raka to jednak przede wszystkim książka o odwadze: odwadze przeżywania własnego cierpienia, odwadze krytycznego myślenia; odwadze przyznawania się do własnych słabości i odwadze w poszukiwaniu w tychże słabościach mocy do pokonania strachu. Dzieło Lorde to również wspaniały literacki performance bliskości, wspólnoty i siostrzeństwa, poprzez który autorka zdaje się mówić: „Nie znam cię, Ty nie znasz mnie, ale przecież, Siostro znamy się jak nikt na świecie”. "Audre Lorde zapisywała swoje uczucia: ból, strach, złość. Miała raka piersi, jak wiele kobiet przed nią i później, a doświadczenie choroby filtrowała przez politykę, która ludzkie masy skazuje na zbiorową biedę. Unikała iluzji sentymentalizmu, nie chciała pocieszać się tanio. Twórczo korzystała z gniewu. Pisała przejrzystą prozę, wywodząc ją z dziennika – w stronę znakomitej literatury." — Izabela Morska, autorka powieści Znikanie
Co łączy Boską komedię, uśmiech Mona Lisy, posąg Dawida, kopułę katedry Santa Maria del Fiore, ciąg Fibonacciego, makiawelizm i Medyceuszy? Florencja. Poznaj wielkich myślicieli, artystów, matematyków i architektów, których idee dały początek renesansowi. Odwiedź miasto, które przez 400 lat wpływało na historię Europy. Paul Strathern to szkocko-irlandzki pisarz i naukowiec. Studiował w Trinity College w Dublinie, po czym przez dwa lata służył w marynarce handlowej. Pisze powieści, a także książki z zakresu filozofii, historii, literatury, medycyny i ekonomii – cieszą się one dużą popularnością i zostały przetłumaczone na ponad dwadzieścia języków. Jest autorem dwóch serii książek wprowadzających w zagadnienia naukowe: „Philosophers in 90 Minutes” oraz „The Big Idea. Scientists Who Changed the World”. W 1972 roku otrzymał Somerset Maugham Award za powieść historyczną „A Season in Abyssinia”, był również nominowany do Aventis Prize za książkę o historii chemii „Mendeleyev's Dream”. Pełna wyrazistych szczegółów i z werwą napisana „Florencja” jest świetnym wprowadzeniem w historię miasta i jego wybitnych mieszkańców – twórców renesansu. „Publishers Weekly”