Menu

Danuta Rycerz

Książka Llosa "Święto Kozła (2022)" WNIKLIWE STUDIUM TERRORU Ojciec Uranii Cabral był ministrem w rządzie dyktatora Rafaela Trujillo i jego zaufanym człowiekiem, częścią nieludzkiej machiny okrucieństwa. Jego posłuszeństwo wystawione zostało na najwyższą próbę w dniu, kiedy dyktator sięgnął po to, co dla Augustina Cabrala było najcenniejsze – jego córkę. Urania opuściła Dominikanę jako dziewiętnastolatka. Po trzydziestu latach wraca do Santo Domingo, by zmierzyć się z koszmarną przeszłością i towarzyszącą jej od dzieciństwa traumą. Święto Kozła to jedna z najważniejszych książek Llosy. Noblista zgłębia mechanizmy terroru, analizuje postępowanie ludzi zwykłych i tych na szczytach władzy, kreśli portrety niepokornych i oportunistów żyjących w cieniu wszechmocnego tyrana. "Święto Kozła (2022)" - książka Llosa MARIO VARGAS LLOSA – noblista (2010), o którym mówi cały świat. Jeden z najwybitniejszych współczesnych pisarzy. Polityk, w 1990 kandydował na prezydenta Peru. Autor bestsellerowych powieści (m.in. Rozmowa w „Katedrze”, Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki i Dzielnica występku).
Mario Vargas Llosa nigdy nie był grzecznym chłopcem.  W swojej autobiografii i bez cenzury pisze o wybrykach młodości, szalonych miłościach i początkach pisarstwa. Trudna relacja z ojcem, który zostawił matkę w ciąży, i pisanie jako rodzaj buntu przeciwko niemu. Lata spędzone w szkole wojskowej Leoncio Prado, które stały się kanwą jego głośnego debiutu Miasto i psy. Skandaliczny ślub z „ciotką Julią”, miłość do kuzynki Patrycji, która stanie się jego drugą żoną, czy burdel zwany Zielonym Domem. To tylko niektóre z wielu sensacji, jakie odkrywa przed nami niezwykły pisarz. Kto czytał powieści Vargasa Llosy, odnajdzie tu wiele znanych już wątków, a kto nie czytał, nabierze wielkiej ochoty... 
Młody, niedoświadczony student dziennikarstwa zakochuje się nie dość, że we własnej ciotce, to jeszcze starszej o kilka lat rozwódce. Julia jest piękna, dojrzała i choć szuka dla siebie bardziej odpowiedniego kandydata na męża, traci głowę dla młodziutkiego chłopca. Kolejne odsłony zakazanego romansu przeplatane są odcinkami opowieści radiowych, które zawsze kończą się w najciekawszym momencie. Ciotka Julia i skryba to majstersztyk nurtu „lekkiego”, wirtuozerski popis autoironii, a zarazem perfekcyjny komentarz do popkultury i jej recepcji. Kiedy powieść ukazała się po raz pierwszy, wzbudziła sporo kontrowersji, do czego niewątpliwie przyczyniły się wyraźne aluzje autobiograficzne Vargasa Llosy. Kilka lat później uwieczniona na jej kartach pierwsza żona autora, udręczona prasową nagonką, wydała tekst "Czego Varguitas nie powiedział", w którym przedstawiła własną wizję wydarzeń.
Paul Gauguin, wybitny malarz, ucieka od życia paryskich koterii artystycznych i jedzie na Tahiti. Liczy na to, że życie z daleka od Francji, złożone z seksu oraz najbardziej pierwotnych emocji pozwoli mu zdrapać nalot cywilizacji i powrócić do korzeni sztuki. Flora Tristan to rewolucjonistka, pisarka i agitatorka, która wierzy, że dobroć, miłość i seks mogą zbawić świat. Opuszcza męża i wyrusza na misję tworzenia utopijnego społeczeństwa wśród bohemy i robotników francuskich miast. Oboje są uciekinierami. Oboje mają wizję wielkiego przeobrażenia. Łączy ich gorączkowy upór i wiara w to, że człowiek znów może być autentyczny. Jednak utopii nie sposób stworzyć... Lecz można się zbawić na własny rachunek? W swej przesyconej erotyką powieści o dwóch autentycznych postaciach XIX wieku Llosa szuka odpowiedzi na zasadnicze pytania nurtujące współczesnych czytelników: czy można wyrwać się z szarzyzny życia i naprawdę zmienić świat, choćby wokół siebie?
Kolejna część kubańskiego kryminału jednego z najsłynniejszych pisarzy Hawany Posępny porucznik Mario Conde, nie stroniący od cygar i alkoholu, wyjaśnia zagadkę zabójstwa młodziutkiej nauczycielki chemii z hawańskiego liceum. Okrutne morderstwo nie ma podłoża rabunkowego, dziewczyna wydaje się mieć nienaganny Życiorys i zaplecze finansowo partyjne ze strony wysoko postawionego ojczyma. Kolejne poszlaki nie dają jednak jednoznacznych odpowiedzi na stawiane pytania, co gorsza odkrywają coraz mniej wiarygodną prawdę. Akcja rozgrywa się w zniszczonej rewolucją Hawanie, gdzie w prowadzeniu śledztwa przeszkadza niestandardowo postępującemu porucznikowi tropikalna wichura oraz zauroczenie seksowną panią inżynier grającą na saksofonie. Związek z Kariną okaże się wprawdzie niemożliwy, ale dostarczy pikantnych opisów scen erotycznych. Padura wykorzystuje również formę powieści detektywistycznej do ukazania społeczeństwa kubańskiego lat 80. i codziennego życia w zniszczonej rewolucją Hawanie. Zupełnie innego od tego, które ukazuje państwowa propaganda turystyczna. Książki Padury zapraszają do zapoznania się z PRL-em a la cubana, a przy okazji do skosztowania szklaneczki kubańskiego rumu...   *promocja ważna do wyczerpania zapasów
Młody, niedoświadczony student dziennikarstwa zakochuje się nie dość, że we własnej ciotce, to jeszcze starszej o kilka lat rozwódce. Julia jest piękna, dojrzała i choć szuka dla siebie bardziej odpowiedniego kandydata na męża, traci głowę dla młodziutkiego chłopca. Kolejne odsłony zakazanego romansu przeplatane są odcinkami opowieści radiowych, które zawsze kończą się w najciekawszym momencie. Ciotka Julia i skryba to majstersztyk nurtu „lekkiego”, wirtuozerski popis autoironii, a zarazem perfekcyjny komentarz do popkultury i jej recepcji. Kiedy powieść ukazała się po raz pierwszy, wzbudziła sporo kontrowersji, do czego niewątpliwie przyczyniły się wyraźne aluzje autobiograficzne Vargasa Llosy. Kilka lat później uwieczniona na jej kartach pierwsza żona autora, udręczona prasową nagonką, wydała tekst "Czego Varguitas nie powiedział", w którym przedstawiła własną wizję wydarzeń.
Marcos żyje w poczuciu straty. Jego matka, znana na świecie tancerka i choreagrafka baletu, niedawno zmarła, pozostawiając po sobie pustkę. Mężczyzna nie potrafi wyzwolić się spod towarzyszącego mu w dzień i w nocy natłoku wspomnień, jego życie utraciło wszelki sens. Aby wrócić do normalności chce rozpocząć eksperyment z lekiem likwidującym potrzebę snu, który pozwoliłby mu uwolnić się od przygnębiających wizji przeszłego szczęścia. Jednak przyjaciele odwodzą go od ryzykowanej kuracji. Kiedy zaczyna się borykać z kolejnym problemem - niemożnością zbliżenia się do poznanej dziewczyny, bieg wypadków przerywa telefon z policji. Marcos, dzięki swemu niezwykłemu darowi odczytywania przeszłości poprzez wizje, jest dla policjantów cennym współpracownikiem. Tym razem wezwanie dotyczy niesamowitego 'obcego', jak podejrzewa policja pochodzącego spoza naszej planety.
Marcos żyje w poczuciu straty. Jego matka, znana na świecie tancerka i choreagrafka baletu, niedawno zmarła, pozostawiając po sobie pustkę. Mężczyzna nie potrafi wyzwolić się spod towarzyszącego mu w dzień i w nocy natłoku wspomnień, jego życie utraciło wszelki sens. Aby wrócić do normalności chce rozpocząć eksperyment z lekiem likwidującym potrzebę snu, który pozwoliłby mu uwolnić się od przygnębiających wizji przeszłego szczęścia. Jednak przyjaciele odwodzą go od ryzykowanej kuracji. Kiedy zaczyna się borykać z kolejnym problemem - niemożnością zbliżenia się do poznanej dziewczyny, bieg wypadków przerywa telefon z policji. Marcos, dzięki swemu niezwykłemu darowi odczytywania przeszłości poprzez wizje, jest dla policjantów cennym współpracownikiem. Tym razem wezwanie dotyczy niesamowitego 'obcego', jak podejrzewa policja pochodzącego spoza naszej planety.