Menu

Michał Juszkiewicz

Garść wspomnień – tylko to pozostało Paige po matce, która opuściła ją w wieku pięciu lat. Dorosła Paige wyprowadza się z rodzinnego Chicago, pozostawiając tam samotnego ojca. Marzy o szkole plastycznej, wychodzi za ambitnego lekarza – i wkrótce sama zostaje matką. Przytłoczona domowymi obowiązkami, Paige nie może zapomnieć o tym, że wychowała się w niepełnej rodzinie; ten żal, w połączeniu z prześladującymi ją dawnymi grzechami, odbiera jej poczucie wartości, każąc wątpić we własną zdolność do poświęcenia się dziecku. Jodi Picoult stworzyła niebywale wyrazistą powieść, szczegółową, sugestywną i pasjonującą, dotykającą kwestii i uczuć, które są bliskie każdemu z nas.
Nastoletni Jacob Hunt cierpi na zespół Aspergera, czyli łagodną postać autyzmu. Nie umie czytać sygnałów społecznych ani wyrażać swoich myśli i uczuć. Na pierwszy rzut oka to zupełnie normalny, inteligentny i elokwentny chłopak, jednak każde odstępstwo od codziennej rutyny, każda zmiana w ustalonym porządku dnia może wytrącić go z równowagi. Nieważne, czy chodzi o zbyt jasne światło, dotyk obcej osoby, szelest zgniatanego papieru, pomarańczowy kolor, czy nieodpowiednią konsystencję płatków śniadaniowych z mlekiem – Jacob potrafi wpaść w furię z byle powodu. Ma też, jak wielu młodych ludzi z zespołem Aspergera, obsesyjne zamiłowanie do jednej, specjalistycznej dziedziny – w jego przypadku jest to analiza kryminalistyczna. Chłopak pojawia się w miejscach, gdzie policja prowadzi śledztwo, instruuje detektywów, co należy robić… a do tego najczęściej ma rację. „W naszym domu” to wspaniała, poruszająca opowieść o samotnym świecie dziecka z zespołem Aspergera i o tym, co przechodzi jego rodzina: o nieustannym strachu i walce na burzliwym morzu rodzicielskich zmagań, o głębi matczynej miłości. Jodi Picoult, pisząc o chłopcu dotkniętym autyzmem, uczy nas współczucia i zrozumienia dla ludzi cierpiących na schorzenie, które w każdej sytuacji nieuchronnie stawia ich poza nawiasem społeczeństwa. Zadaje jednocześnie trudne pytania o to, jak odnosimy się do tych, którzy są inni, i czy oczekujemy od nich, że będą przestrzegać naszych reguł. Opisuje nasz system prawny – dobry dla ludzi, którzy potrafią się porozumiewać w określony sposób, ale zdecydowanie gorszy dla tych, którzy nie posiadają tej umiejętności.
Nowa powieść Jodii Picoult. Głęboko poruszająca powieść o przekraczaniu granic przez człowieka. Charlotte i Sean O’Keefe to małżeństwo spodziewają się narodzin swojego dziecka. Jak wszyscy rodzice, tak i im, zależy głównie na zdrowiu dziecka. Niestety nie jest im dane cieszyć się rodzicielstwem w spokoju. Córka rodzi się chora. Willow obarczona jest rzadką chorobą genetyczną, objawiającą się łamliwością kości. Rodzice przeżywają katusze rozmyślając co by było, gdyby Charlotte dowiedziała się o chorobie w czasie ciąży. Mają do nieprzespanych nocy i spojrzeń innych ludzi. Rosnące długi posuwają rodziców do zdecydowanych kroków. Możliwa jest walka o odszkodowanie jeżeli pozwą położną o błąd w sztuce lekarskiej. Pojawiają się jednak dwie przeszkody. Pierwsza z nich dotyczy tego, że ciąża prowadzona była przez najlepszą przyjaciółkę Charlotte. Drugą jest wymóg zeznania, iż jeżeli rodzice dowiedzieliby się o chorobie dziecka usunęliby ciążę.
Okłamujesz wszystkich, a co najgorsze, okłamujesz samą siebie... - powiedział Bill. Janey była piękna, sławna i szalenie bogata. Plakaty ukazujące jej idealne ciało w bieliźnie zdobiły cały Nowy Jork. Była zapraszana przez najbardziej wpływowe osoby na imprezy w oszałamiających apartamentach na Piątej Alei. Ale czy pieniądze, kariera i sławni znajomi rzeczywiście wystarczą, by była szczęśliwa? Jaką cenę będzie musiała za to zapłacić? Czy zdąży odkryć, ile jest warta prawdziwa miłość?
W swojej trzynastej powieści Jodi Picoult sięga mistrzostwa fabularnego, snując historię o nadopiekuńczych rodzicach, walce z demonami przeszłości i emocjonalnych zagrożeniach, jakie niesie ze sobą każdy związek. Daniel Stone, rysownik komiksów, jest niemal lustrzanym odbiciem głównego bohatera tworzonego przez siebie albumu: w młodości wandal i chuligan, obecnie kochający ojciec i domator. Kiedy jego czternastoletnia córka Trixie oskarża swojego byłego chłopaka o gwałt, Daniel przemienia się w ogarniętego morderczym szałem mściciela; w tej nowej, niespodziewanej sytuacji ojciec i córka muszą uczyć się siebie nawzajem. W tym samym czasie jego żona Laura, zrywa z kochankiem i podejmuje próbę uratowania swojego małżeństwa. Kiedy Trixie ucieka na Alaskę, Laura i Daniel wyruszają na jej poszukiwanie; jest to bez mała podróż w głąb dantejskiego piekła.
W oborze na farmie amiszów w Pensylwanii znaleziono zwłoki noworodka. Lokalna społeczność jest w szoku -o odebranie dziecku życia zostaje oskarżona jego domniemana matka, osiemnastoletnia Katie Fisher, niezamężna dziewczyna z rodziny amiszów. Sprawę Katie przyjmuje Ellie Hathaway, adwokatka z wielkiego miasta. Po raz pierwszy w swojej karierze spotyka się z wymiarem sprawiedliwości rządzącym się innymi zasadami niż ten, który zna na wylot. Zagłębiając się w świat amiszów, musi znaleźć sposób, aby dotrzeć do swojej klientki i porozumieć się z nią w jej języku. Praca nad tą zawikłaną sprawą prowadzi ją także w głąb własnego ja, a kiedy jeszcze pojawi się w jej życiu mężczyzna z przeszłości, Ellie stanie oko w oko ze swoimi najtajniejszymi lękami i pragnieniami.
Kolejna po „Apartamencie 12A” znakomita powieść Rotenberga. Rozwód Terrance’a Wylera, najmłodszego syna dobrze znanej w Toronto rodziny handlowców, to wydarzenie, o którym piszą wszystkie gazety. Tymczasem rankiem pierwszego dnia rozprawy, w kuchni luksusowej rezydencji niedoszłego rozwodnika, opiekunka do dzieci odnajduje jego zwłoki, noszące ślady licznych ran zadanych ostrym narzędziem. Na miejsce zbrodni natychmiast przybywa detektyw Ari Greene, a kilka godzin później żona ofiary, Samantha Wyler, zjawia się w kancelarii swojego adwokata z zakrwawionym nożem zawiniętym w ścierkę do naczyń. Jej wina wydaje się oczywista, jednakże detektyw Greene już wkrótce się przekona, że rodzina Wylerów ma niejedną pilnie strzeżoną tajemnicę. Genialne! Robert Rotenberg robi dla Toronto to, co Ian Rankin dla Edynburga. Jeffery Deaver Inteligentna i urzekająca powieść. Czuje się w niej wyraźnie, co przeżywają prawnicy uwikłani w proces, gdzie gra toczy się o wszystko. Bezsprzecznie najlepszy thriller prawniczy, jaki czytałem od czasów „Anatomii morderstwa”. Douglas Preston, współautor „Potwora z Florencji” Od czasów „Anatomii morderstwa” nie było jeszcze powieści, która w tak obrazowy sposób ukazałaby autentycznych prawników prowadzących proces, w którym ważą się ludzkie losy. Kto studiuje prawo bądź też zajmuje się nim zawodowo, powinien, a w zasadzie musi, ją przeczytać. Edward L. Greenspan, kanadyjski radca prawny
Okłamujesz wszystkich, a co najgorsze, okłamujesz samą siebie... - powiedział Bill. Janey była piękna, sławna i szalenie bogata. Plakaty ukazujące jej idealne ciało w bieliźnie zdobiły cały Nowy Jork. Była zapraszana przez najbardziej wpływowe osoby na imprezy w oszałamiających apartamentach na Piątej Alei. Ale czy pieniądze, kariera i sławni znajomi rzeczywiście wystarczą, by była szczęśliwa? Jaką cenę będzie musiała za to zapłacić? Czy zdąży odkryć, ile jest warta prawdziwa miłość?
Delia Hopkins ma bajkowe życie. Mieszka w uroczym miasteczku w sielskim stanie New Hampshire. Ma małą córeczkę, przystojnego narzeczonego, ukochanego ojca oraz psa, z którym pracuje przy poszukiwaniu zaginionych ludzi. Trwają przygotowania do ślubu. Ni stąd, ni zowąd Delię zaczynają dręczyć wspomnienia, których nie potrafi wyjaśnić ani umiejscowić w czasie i przestrzeni. A potem nagle w jej domu zjawia się policjant, przynosząc nieoczekiwaną wiadomość, która rujnuje bezpieczny świat młodej kobiety. Co czuje człowiek, dowiedziawszy się, że nie jest tym, za kogo się uważał? Jak pogodzić się z faktem, że kochany człowiek ukrywał prawdziwą tożsamość, a jakaś obca osoba może rościć sobie prawo do silnych więzi? Dlaczego na pozór słuszne decyzje są często krzywdzące dla innych? Jodi Picoult dotyka kolejnego trudnego tematu zaczerpniętego z życia, przedstawiając go z właściwą sobie przenikliwością, empatią i wrażliwością.
POWIEŚĆ STEPHENA KINGA WYDANA POD PSEUDONIMEM CZARNY KRYMINAŁ, KTÓRY 30 LAT PRZELEŻAŁ W SZUFLADZIE, ZANIM TRAFIŁ DO KSIĘGARNI Jeśli podobał ci się „Pan Mercedes”, będziesz zachwycony „Blaze”! Porwanie, które miało być przestępstwem stulecia, zmienia się w dramatyczną ucieczkę. Sprawca przestępstwa czy ofiara? Blaze, mało rozgarnięty olbrzym, żyje z drobnych kradzieży. Dopiero przyjaźń z George’em Rackleyem dodaje jego poczynaniom finezji. To przebiegły George jest mózgiem podejmowanych wspólnie akcji i to on wpada na pomysł porwania sześciomiesięcznego dziedzica wielkiej fortuny. Blaze ze swoją ponadprzeciętną siłą fizyczną jest dla niego doskonałym narzędziem, którym można łatwo manipulować… i niczym więcej. Starannie zaplanowane porwanie komplikuje się, jeszcze zanim się zaczyna. George ginie, a Blaze jest wprawdzie opóźniony w rozwoju, ale wie, że sam sobie nie poradzi. I wtedy niespodziewanie otrzymuje pomoc od zmarłego kumpla.
Paul Bowles był jednym z najwybitniejszych amerykańskich pisarzy XX w. Jego powieści to już klasyka, na czele z otoczoną niemal kultem debiutancką „Pod osłoną nieba”, znaną również z wersji filmowej w reżyserii Bernardo Bertolucciego. Nigdy nie publikowana w Polsce „Ponad światem” to czwarta i ostatnia powieść w dorobku Bowlesa, która we frapujący sposób podejmuje podobną tematykę co „Pod osłoną nieba”: lęku przed nieznanym, kryzysu osobowości, zagadki ludzkiej natury, w której mimo cywilizacyjnej ogłady drzemią mroczne siły. Amerykańskie małżeństwo w czasie wakacyjnej podróży po Ameryce Środkowej poznaje kulturalnego, czarującego młodzieńca i niepostrzeżenie zostaje wciągnięte w psychologiczną grę, w której - zdaje się - nie ma zasad. Niczym w soczewce skupiają się w tej powieści charakterystyczne cechy stylu Bowlesa: zwięzłość a zarazem celność opisu, narastająca atmosfera osaczenia i niepokoju, psychologiczna dociekliwość, aż po opisy stanów granicznych i halucynacji. To kolejny tytuł w serii dzieł Paula Bowlesa, w większości niewydawanych w Polsce. W 2014 roku ukażą się jeszcze: „Podróże. Pisma zebrane 1953-1990”, „Bez zatrzymywania. Autobiografia” i powieść „Dom pająka”.