Menu

Stanisław Jaromi

Teza tej książki jest prosta: żyjemy w czasach wielkiego renesansu myśli franciszkańskiej. Ona pomaga dziś Kościołowi odpowiedzieć na najtrudniejsze wyzwania współczesności.Gdy 800 lat temu na Zielone Święta 1217 wokół św. Franciszka przy asyskim kościółku Porcjunkuli zgromadziła się pierwsza kapituła zakonu franciszkańskiego zapewne nie wiedziano co się w ten sposób zaczyna. Podobno było tam ponad 3000 braci, którzy idąc potem w świat, rozpoczęli ekspansję nowej formy organizacji kościelnej – nową formułę życia zakonnego. Owocem były wielkie osobowości i święci bracia, którzy szybko wprowadzili nową jakość w misje, kaznodziejstwo, życie uniwersyteckie czy duszpasterstwo. W naszej części Europy pojawili się już za życia św. Franciszka aby w 1237 dotrzeć do Krakowa.Co było potem? Jak wyglądała atrakcyjność idei franciszkańskiej 500 lat temu czy 100 lat temu? Jaka jest jej kondycja dziś? o. Stanisław Jaromi OFMConv
Czyńcie sobie Ziemię kochaną. Czy Biblia usprawiedliwia wycinanie lasów? Skąd się wziął mit, że ekologia to lewacka mrzonka, z którą katolikom jest nie po drodze? Po co papież mówi o zmianie klimatu? I co zrobić z argumentem, że człowiek jest koroną stworzenia i wolno mu do woli eksploatować Ziemię? O. Stanisław Jaromi przekonuje, że chrześcijaństwo od zawsze było „zielone”. Pisze o idei kosmicznego braterstwa, grzechach ekologicznych i męczennikach Ziemi. Pokazuje też, że dylemat: albo interes człowieka, albo ochrona środowiska, jest wielkim nieporozumieniem. Świat jest naszym wspólnym domem – od nas zależy, czy będzie gościnny i przyjazny dla wszystkich. Przyszłość Ziemi to sprawa naszych codziennych, prostych wyborów. Mamy wszystkie atuty – technologię, naukę, kreatywność – żeby ten świat czynić lepszym, a więc róbmy to!
W encyklice Laudato si’ papież Franciszek dokonuje cennej i długo oczekiwanej aktualizacji społecznej nauki Kościoła. W kontekście kryzysu ekologicznego proponuje m.in. przewartościowanie roli ekonomii, gospodarki i polityki w taki sposób, aby wyraźnie były nakierowane na służbę ludziom, współpracę narodów na rzecz pokoju i sprawiedliwego podziału dóbr, bardziej zdecydowaną troskę o stworzenie oraz obronę Matki Ziemi. Papież wskazuje także, że ochrony stworzenia i dbałości o środowisko nie można oddzielić od "ekologii ludzkiej", gdyż obecny kryzys jest nie tylko problemem ekonomicznym, ale także środowiskowym, etycznym i antropologicznym. W encyklice dodaje, że kryzys ten sięga samych podstaw kultury i duchowości oraz proponuje projekt ekologii integralnej, którego punktem wyjścia jest ekologiczne nawrócenie. Autorzy artykułów monografii podejmują liczne wątki ekologiczne zasugerowane lub omawiane przez papieża, poszukując źródeł, inspiracji i kontekstów wizji zaproponowanej przez Franciszka. Jacek Poznański SJ, Stanisław Jaromi OFMConv Treść książki wskazuje na komplementarną spójność problematyki obu jej części oraz poszczególnych jej rozdziałów. Warte zauważenia jest także wzajemnie dopełniające się przedstawienie zagadnień teoretycznych i praktycznych (…). Dzięki tak zaprezentowanej refleksji nad encykliką Laudato si’, książka oddaje charakter encykliki, która prócz refleksji teoretycznej ma wyraźne przesłanie praktyczne skierowane zarówno do przedstawicieli świata polityki i biznesu, jak i wszystkich ludzki dobrej woli (…). Należy wyrazić nadzieję, że niniejsza publikacja nie tylko zainspiruje dalsze badania w polskim środowisku naukowym, ale także zachęci działaczy ekologicznych do refleksji nad kwestiami ekologicznymi z punktu widzenia, jaki przedstawił papież Franciszek i przyczyni się w ten sposób do ekologicznego "efektu Franciszka" na gruncie polskim. Dr hab. Ryszard Sadowski SDB, Instytut Ekologii i Bioetyki UKSW Książka nie jest tematycznym "komentarzem" do poszczególnych rozdziałów encyklik, ale czymś więcej - udanym i naukowym zarazem "rozwinięciem" myśli, inspiracji, zagadnień itd., zawartych w dokumencie papieskim. Odnosi się wrażenie, że autorzy tekstów nie zamierzają powtarzać tego, co zostało powiedziane w encyklice, ale pójść dalej i głębiej, wkomponować jej treści w kontekst jeszcze bardziej naukowy i polski, dokonać jej naukowego "przełożenia" na użytek czytelnika polskiego, który konfrontuje się już od wielu lat z problemami natury ekologicznej, szukając ich optymalnych rozwiązań. Prof. dr hab. Zdzisław Kijas OFMConv, UPJPII
"Po raz pierwszy w historii ludzkości pojawił się kryzys o zasięgu ogólnoświatowym, obejmujący zarówno kraje rozwinięte, jak i rozwijające się - kryzys dotyczący stosunku człowieka do środowiska". - Sithu UThant, sekretarz generalny ONZ Rozmowa przeprowadzona z ojcem Stanisławem Jaromim, franciszkaninem, przewodniczącym Komisji ds. Sprawiedliwości, Pokoju i Ochrony Stworzenia (SPiOS) podejmuje jak najbardziej aktualne problemy ochrony środowiska naturalnego.To rzeczowy, pełen nowych informacji, dynamiczny dialog o ekologii rozumianej jako właściwe gospodarowanie dobrami ziemskimi.