Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Automobil w pędzie Studia o futuryzmie i futurystach

Paweł Graf

Automobil w pędzie Studia o futuryzmie i futurystach

7.0

(1 ocena) wspólnie z

44,00

 

Książka Pawła Grafa „Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach” ukazuje się dokładnie w stulecie debiutu polskich futurystów na arenie literackiej. Ich działalność artystyczna była jednym z ważniejszych polskich doświadczeń awangardowych, być może nawet najważniejszym z nich, zwłaszcza w perspektywie długiego trwania awangardy i jej aktualnego znaczenia. Automobil w pędzie proponuje nowe i nowatorskie spojrzenie na futuryzm (częściowo także formizm), przynosząc lekturę zapośredniczoną w mikroantropologii – autor bada przejawy życia codziennego determinujące estetykę futurystyczną (gazetę, tramwaj, udział w życiu artystycznym i publicznym) oraz rekonstruuje futurystyczną teorię literatury (analiza obejmuje teksty dyskursywne S. Brucza, S.K. Gackiego i L. Chwistka) pokazując jej współczesność. Czytelnik znajdzie tu nietradycyjne interpretacje licznych futurystycznych tekstów, wyzyskaną w procedurach badawczych typografię oraz nieoczywistą analizę koncepcji słów na wolności. Książka zawiera rownież nieznane, odnalezione przez autora futurystyczne teksty oraz pierwsze polskie tłumaczenia istotnych manifestów rosyjskich i włoskich („My i Wy”, „Manifest Techniczny Literatury Futurystycznej”). W obszarze badań nad awangardą Automobil w pędzie przynosi nowe propozycje badawcze wypełniając lukę w dotychczasowych rozpoznaniach futuryzmu.

Wydawnictwo Naukowe UAM
Broszurowa ze skrzydełkami

Wydanie: pierwsze

ISBN: 978-83-232-3363-3

Tytuł oryginalny: Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach

Liczba stron: 522

Format: 150x240mm

Cena detaliczna: 44,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...