Menu

Cetnarowski Michał

„Bestia najgorsza i inne sny o wolności i miłości” to zbiór sześciu długich nowel, dowcipnych, lecz nie ironicznych, pisanych na serio i bez taryfy ulgowej, odmiennych stylistycznie, ale krążących wokół tych samych tematów. Tytułowa „Bestia najgorsza” to historia najsłynniejszego polskiego świętego i terrorysty w jednym, Jana Marii Korwina Pałuby, który wysadził Pałac Kultury; „Pustynia rośnie” – poruszające studium męskiego kryzysu, kronika niezasłużonego upadku; „RP Productions” to historia wytwórni filmowej specjalizującej się w kręceniu polskiego porno historycznego; „Kwantowi kochankowie – romans kwantowy, dzieje pary akademików, których życie rozmazało się w superpozycji stanów; „Strach. Historia rodzinna” – saga rodziny Strachów, zrodzonych przez Potwora; „Żadna na ziemi rzecz” to zaś dostojewszczyzna young adult, czyli rozmowy o duszy nieśmiertelnej rozpisane na nastolatki.
Opowieść o starciu Ciała z Rozumem, Materii z Duchem, Natury z Kulturą. Warszawa, Polska, świat w połowie XXI wieku. Nękające ludzkość kryzysy przyspieszają rozwój coraz sprawniejszych i coraz tańszych Sztucznych Inteligencji. Opierając się na ich systemach, pracują Asystenci Personalni. To prywatne interfejsy, osobiści doradcy, którzy analizując wzorce zachowań i zbiory big data, wiedzą o ludziach więcej niż oni sami. Pokierują twoim związkiem, karierą, dietą, czasem wolnym, rozrywką. Rozgrywająca się w przyszłości powieść science fiction Michała Cetnarowskiego nie daje łatwych odpowiedzi, ale za to pomaga stawiać intrygujące pytania.
Mroczny thriller Michała Cetnarowskiego opowiada o ludziach stawiających czoło złu, które ich przerasta. Skandynawowie udowodnili, że powieść gatunkowa może dotykać spraw istotnych, I dusza moja to przykład, że takie teksty pisze się również w Polsce.
Labirynty to jedenaście tekstów, jedenaście żyć, jedenaście tajemnic. Michał Cetnarowski, dotychczas znany głównie ze swej działalności publicystycznej m.in. w „Nowej Fantastyce”, „Czasie Fantastyki” i „Wiedzy i Życiu” oraz redaktorskiej (m.in.antologia Nowe idzie) objawi nam się jako wrażliwy, świadomy słowa twórca.