Menu

Duvnjak Ewa

Treści i zadania zamieszczone w podręczniku są zgodne z nową podstawą programową i uwzględniają wprowadzone przez nią zmiany.W nowym wydaniu na prośby nauczycieli połączono dwa działy z geometrii: Własności figur płaskich i Pola wielokatów w jeden dział Figury płaskie oraz przeniesiono na koniec dział Elementy statystyki opisowej. Usunięto treści wykraczających poza podstawę programową m.in. przekroje brył, deltoid, zaawansowane obliczenia procentowe.Struktura każdego tematu jest przejrzysta i uporządkowana:na początku tematu w sekcji Przypomnij sobie wymienione są zagadnienia i umiejętności, które uczeń powinien już znać z poprzednich klas lub lekcji, i powinien je sobie przypomnieć,wprowadzenie nowych treści opatrzone jest licznymi przykładami,treści do zapamiętania są czytelnie wyróżnione,w każdym temacie są zadania do samodzielnego rozwiązania; często pojawia się zadanie wymagające niestandardowego rozwiązania,na zakończenie występuje pięciozadaniowy test podsumowujący i sprawdzający opanowanie treści omawianych podczas lekcji.Po każdym rozdziale zawierającym od kilku do kilkunastu tematów występuje blok powtórzeniowy, w którym znajdują się zadania utrwalające i sprawdzające.
Treść wielu zadań odnosi się do codziennego życia. Obejmuje takie tematy, jak: sport, internet, zakupy, elektronika czy rzeczywistość szkolna. Zagadnienia bliskie uczniom motywują ich do nauki matematyki. Uczniowie wiedzą, po co się jej uczą i jak zdobytą wiedzy wykorzystają w życiu.Zeszyt ćwiczeń sprawdzi się podczas pracy zarówno na lekcji, jak i w domu – jako forma pracy domowej. Pod każdym zadaniem znajduje się miejsce na zapisanie pełnego rozwiązania.Na zakończenie każdego działu jest umieszczony zestaw zadań W stronę egzaminu ósmoklasisty na wzór arkusza egzaminacyjnego, który ma na celu oswojenie uczniów z formą arkusza egzaminacyjnego i rozpoczęcie systematycznego treningu przed egzaminem. Dzięki temu uczeń już od klasy 7 może ćwiczyć i doskonalić umiejętności na rzeczywistych zadaniach egzaminacyjnych.Zadania w zeszycie ćwiczeń zostały podzielone na 9 działów tematycznych:1. Ułamki zwykłe i dziesiętne2. Procenty3. Figury płaskie4. Liczby wymierne5. Rachunek algebraiczny6. Równania7. Twierdzenie Pitagorasa8. Graniastosłupy9. Elementy statystyki opisowej
1) Publikacja pomocnicza dla ucznia klasy 7 pasująca do dowolnego podręcznika, zalecana do cykli Matematyka wokół nas oraz Matematyka. 2) Autorki zbioru Ewa Duvnjak i Ewa Kokiernak-Jurkiewicz, to czynne nauczycielki. Podczas swoich lekcji obserwują, które zadania ze zbioru stanowią dobre uzupełnienie lekcji i powinny zostać rozwiązane wspólnie z nauczycielem, a które są szczególnie użyteczne jako samodzielna praca domowa dla uczniów. Wieloletnie doświadczenia codziennej pracy pedagogicznej wykorzystały właśnie podczas tworzenia podręcznika i zbioru zadań do szkoły podstawowej. 3) Zadania umieszczone w zbiorze są zróżnicowane pod względem formy, treści oraz stopnia trudności, który został określony i oznaczony obok każdego zadania otwartego w trzystopniowej skali (łatwe, średnio trudne, trudne). 4) Każdy rozdział tematyczny jest zakończony trzema zestawami zamkniętych zadań testowych Sprawdź, czy to umiesz o dwóch stopniach trudności (średnio trudne lub trudne). 5) Ze zbiorem zadań uczeń może pracować pod kierunkiem nauczyciela lub samodzielnie. Na końcu publikacji umieszczono odpowiedzi do większości zadań otwartych i wszystkich zadań testowych. Na podstawie wyniku testów Sprawdź, czy to umiesz uczeń powinien dokonać samooceny przed pracą klasową podsumowującą rozdział. 6) Zbiór zadań do klasy 7 został podzielony na 11 rozdziałów tematycznych: I. Ułamki zwykłe i dziesiętne II. Procenty III. Własności figur płaskich IV. Liczby wymierne V. Pola wielokątów VI. Rachunek algebraiczny VII. Równania VIII. Elementy statystyki opisowej IX. Twierdzenie Pitagorasa X. Graniastosłupy XI. Potęgi Dziesięć rozdziałów odpowiada strukturze podręcznika Matematyka wokół nas do klasy 7. Rozdział XI jest uzupełnieniem treści omawianych w klasie 7 w cyklu Matematyka.
Publikacja pomocnicza dla ucznia klasy 8 pasująca do dowolnego podręcznika, zalecana do cykli Matematyka wokół nas oraz Matematyka. Zadania umieszczone w zbiorze są zróżnicowane pod względem formy, treści oraz stopnia trudności, który został określony i oznaczony obok każdego zadania otwartego w trzystopniowej skali (łatwe, średnio trudne, trudne). Każdy rozdział tematyczny jest zakończony trzema zestawami zamkniętych zadań testowych Sprawdź, czy to umiesz o dwóch stopniach trudności (średnio trudne lub trudne). Uczeń może pracować ze zbiorem zadań pod kierunkiem nauczyciela lub samodzielnie. Na końcu publikacji umieszczono odpowiedzi do większości zadań otwartych i wszystkich zadań testowych. Na podstawie wyniku testów Sprawdź, czy to umiesz uczeń może dokonać samooceny przed pracą klasową podsumowującą rozdział.
Podręcznik został podzielony na trzy części, a te na rozdziały tematyczne, które poruszają zagadnienia algebraiczne, statystyczne i geometryczne. Część pierwsza zawiera nowe zagadnienia, część druga to repetytorium przed egzaminem ósmoklasisty, a część trzecia obejmuje treści podstawy programowej niewymagane na egzaminie. W częściach I i III podręcznika każdy rozdział, składający się z kilku tematów, jest zakończony blokiem zadań otwartych, zatytułowanym Zadania utrwalające oraz zestawem zadań zamkniętych Sprawdź, czy to umiesz. Zadania utrwalające są ułożone w kolejności od najłatwiejszych do coraz trudniejszych, są wśród nich również zadania trudne oznaczone specjalnym piktogramem. Na podstawie wyniku testu Sprawdź, czy to umiesz uczeń powinien dokonać samooceny. Treści w Matematyce wokół nas są ułożone spiralnie. Na przykład pojęcie potęgi i pierwiastka kwadratowego uczeń poznaje na początku klasy 7, wykorzystuje je potem podczas rozwiązywania zadań dotyczących twierdzenia Pitagorasa, a na początku klasy 8 poznaje własności potęg i pierwiastków, które stosuje w dalszym toku nauki.
Matematyka wokół nas to cykl, który daje nauczycielowi komfort pracy i pewność, że żadne istotne zagadnienie nie zostanie podczas pracy z uczniami pominięte. Został oparty na sprawdzonych metodach nauczania, czyli praktyce poprzedzonej dobrze wyjaśnioną i zilustrowaną przykładami teorią, co ułatwia zrozumienie oraz naukę matematyki. Podręcznik dzieli się na trzy części. Pierwsza część jest zbudowana tak jak podręczniki do klas 1 i 2, czyli składa się z rozdziałów podzielonych na kilka tematów. Na końcu każdego rozdziału znajduje się blok zadań utrwalających, które pomagają uporządkować i usystematyzować wiadomości, oraz test wielokrotnego wyboru sprawdzający stopień opanowania treści z danego rozdziału (Sprawdź, czy to umiesz). Druga część – Repetytorium – ma charakter powtórzeniowy. Każdy rozdział w tej części rozpoczyna się od przypomnienia najważniejszych pojęć, reguł, wzorów i rozwiązanych przykładów, po których następują zestawy zadań i testów. Trzecia część zawiera tematy do realizacji po egzaminie gimnazjalnym, w większości poświęcone rozwijaniu umiejętności dostrzegania prawidłowości, uogólniania i uzasadniania wyborów. W książce znajdują się też atrakcyjne infografiki służące popularyzacji matematyki i zachęcające do nauki (Figury obrotowe, Matematyka a kryptologia, Ilu robotników pracowało przy budowie piramidy Cheopsa, Jaką masz szansę). Papierowy podręcznik ma także swój odpowiednik w wersji elektronicznej. Podręcznik jest przystosowany do wymagań MEN obowiązujących w gimnazjum od września 2015 roku.