Menu

Giszterowicz Agnieszka

Problematyka szeroko rozumianego empatycznego zarządzania i mieszczącego się w nim zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników, jest relatywnie nowym obszarem badań w nauce o organizacji i zarządzaniu. Nawiązuje do idei humanizacji pracy i humanistycznego zarządzania, ale jeszcze bardziej eksponuje potrzebę troski o pracownika (jego dobrostan) oraz budowania pozytywnych organizacji. Książkę (inspirowaną nie tylko analizami naukowymi, ale i twórczością artystyczną) warto przeczytać, gdyż: - zawiera pierwszą w polskiej literaturze przedmiotu tak wyczerpującą prezentację koncepcji zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników, obejmującą także charakterystykę instrumentów wsparcia, które mogą stosować działy personalne różnorodnych organizacji, chcące pozyskać i zatrzymać wartościowych pracowników, także z najmłodszych generacji; - pokazuje zależności między empatycznym zarządzaniem (którego rdzeń stanowi zarządzanie zorientowane na krytyczne zdarzenia w życiu pracowników) a innymi koncepcjami zarządzania, np. z Employee Relationship Management (zarządzanie relacjami z pracownikami); - odnosi się do wciąż rzadko jeszcze rozpatrywanego rynku doznań; - objaśnia dlaczego funkcjonowanie zespołów performerskich powinno być przedmiotem analizy i oceny także z perspektywy HR (human resources); - omawia przykłady identyfikacji performatywnej kreatywności (z takimi jej cechami, jak m.in. tworzenie „na żywo” przy współudziale publiczności, traktowanie własnego ciała jako „surowca” kreacji, dostarczanie wrażeń oraz sprawczość) odnoszące się do zespołów piłkarskich oraz fotografowania; - podejmuje wątek wyceny kapitału ludzkiego performerów i wysokiego ryzyka związanego z ich pracą, które uzasadnia stosowanie szczególnie wobec nich zarządzania zorientowanego na zdarzenie krytyczne; - wnosi wkład w doskonalenie metodyki zarządzania ryzykiem personalnym; - zawiera bogaty, odpowiednio zinterpretowany (w kontekście zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników) materiał empiryczny, pozyskany z wywiadów z zespołami muzycznymi)
Powstała w oparciu o doświadczenia naukowe i praktyczne książka dwóch autorek z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach - Anny Lipki oraz Agnieszki Giszterowicz - pt. „Projekty wspierania rozwoju wielopokoleniowych zespołów" adresowana jest do specjalistów ds. HR, którzy pragną wykorzystywać w praktyce wiedzę o pokoleniach. Publikacja zawiera szczegółowe opisy 5 projektów zorientowanych na skuteczne przechodzenie wielogeneracyjnych zespołów przez kolejne fazy rozwoju. I tak dla fazy I (fazy testu i orientacji) opracowano projekt gry (projekt grywalizacyjny), który ma przyśpieszyć poznanie się członków zespołu. Z kolei dla fazy II (fazy pozycjonowania się i konfliktu) zaproponowano projekt szkoleniowy, zaś dla fazy III (fazy zaufania) - projekt eksperymentu. Bogaty w ilustracje projekt przestrzeni pracy dotyczy fazy IV rozwoju zespołu (fazy konstruktywnej współpracy), natomiast projekt wyceny wartości zespołu w czasie (przy którym wykorzystano założenia Monitora Kapitału Ludzkiego A. Mayo) ma wspomagać fazę końcową (fazę V) funkcjonowania zespołu, tj. fazę pożegnania i rozstania. Każdy projekt zaopatrzono w: • prezentację interesariuszy, • opis produktu, rezultatu i oddziaływania (wraz z celami, miernikami/wskaźnikami oraz źródłami informacji), • charakterystykę adekwatnej struktury zespołu projektowego, • rysunek sieci czynności projektowych (wykorzystujący Diagramową Metodę Pierwszeństwa lub Metodę Ścieżki Krytycznej), • specyfikację i ocenę ryzyka (w oparciu o metodę FMEA) oraz kosztów jakości (wg typologii J. Banka) je zmniejszających.