Menu

Gos Waldemar

Domeną rachunkowości jest dostarczenie informacji o określonych cechach, które to cechy powinny wynikać z odpowiednio prowadzonych ksiąg rachunkowych. W opracowaniach poradnikowych i naukowych mało miejsca poświęca się rozważaniom na temat zakresu rachunkowości oraz jej organizacji, w tym zasad jej prowadzenia. Celem pracy jest przedstawienie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych w świetle polskiego prawa bilansowanego. Stąd też w książce zawarto odpowiedzi na następujące pytania: • Jakie są zasady klasyfikacji, opisu i dokumentacji operacji gospodarczych? • Jaki jest zakres ksiąg rachunkowych oraz w jakim języku mogą być one prowadzone? • Jakimi cechami powinny się odznaczać prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe? • Jakie są zasady prowadzenia ksiąg przy wykorzystaniu narządzi informatycznych? • Jakie są zasady ochrony danych i ksiąg rachunkowych? • Jaki jest zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności za prowadzenie ksiąg rachunkowych? Z uwagi na połączenie walorów poznawczych (naukowych) i praktycznych, a także ze względu na odwołania do różnorodnych regulacji prawnych, w tym prawa podatkowego, rozwiązań informatycznych oraz dobrych praktyk książka skierowana jest do szerokiego grona odbiorców. Z zainteresowaniem powinni ją przeczytać zarówno pracownicy działów finansowo-księgowych, jak i studenci kierunków ekonomicznych, a nawet aktualni i przyszli informatycy zajmujący się pisaniem i/lub wdrażaniem programów finansowo-księgowych oraz innych zaawansowanych rozwiązań informatycznych wspomagających prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Książka jest pomocna w zrozumieniu zawartości informacyjnej sprawozdania finansowego. Podkreślając rolę określonych zasad, a nie jedynie szczegółowych przepisów, przedstawiono w niej istotę, założenia oraz oraz praktyczne przykłady dotyczące zasad rachunkowości. Praktyczne stosowanie zasad rachunkowości pozwoli na realizację koncepcji prawdziwego i wiernego obrazu (true and fair view), stanowiącej nadrzędną wartość w rachunkowości.
Publikacja z zakresu rachunkowości oraz jej organizacji, w tym zasad jej prowadzenia. W książce przedstawiono zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w świetle polskiego prawa bilansowanego oraz zawarto odpowiedzi na następujące pytania: • Jakie są zasady klasyfikacji, opisu i dokumentacji operacji gospodarczych? • Jaki jest zakres ksiąg rachunkowych oraz w jakim języku mogą być one prowadzone? • Jakimi cechami powinny się odznaczać prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe? • Jakie są zasady prowadzenia ksiąg przy wykorzystaniu narządzi informatycznych? • Jakie są zasady ochrony danych i ksiąg rachunkowych? • Jaki jest zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności za prowadzenie ksiąg rachunkowych? Książka skierowana jest do szerokiego grona odbiorców, m.in. pracowników działów finansowo-księgowych, studentów kierunków ekonomicznych oraz wszystkich zainteresowanych tematem prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Rozwój cywilizacyjny Polski jest w dużym stopniu determinowany jakością prowadzonych badań naukowych i poziomem kwalifikacji absolwentów szkół wyższych. W związku z tym szczególnego znaczenia nabiera odpowiedzialne zarządzanie instytucjami, które są powołane do prowadzenia tego rodzaju działalności. Podstawowym elementem niezbędnym do realizacji tych działań jest odpowiednio dostosowany system rachunkowości, zbudowany w sposób zintegrowany i kompleksowy z dwóch podsystemów: rachunkowości finansowej oraz rachunkowości zarządczej. Celem monografii jest przedstawienie roli systemu rachunkowości w zarządzaniu finansami uczelni publicznych. Prezentowane treści ukierunkowane zostały przede wszystkim na objaśnienie głównych zagadnień i wnioski końcowe dotyczące uczelni publicznych w Polsce. Dodatkowo, w celu zaprezentowania kontekstu międzynarodowego, który jest dziś nieodłącznym elementem działalności każdej uczelni, dokonano analizy procesu zmian w obszarze systemu rachunkowości uczelni w wybranych krajach europejskich. „Praca ta wpisuje się w mało rozpoznany w literaturze polskiej nurt badań z zakresu wykorzystania systemu rachunkowości w procesie zarządzania uczelniami. Opracowanie jest dojrzałe, ma duże walory poznawcze i praktyczne. Szeroki zakres zawartej tu wiedzy stanowi o przydatności publikacji zarówno dla potrzeb zarządzania uczelniami publicznymi, jak i niepublicznymi. Przejrzysty układ treści opracowania oraz przemyślany logiczny wywód to niewątpliwe atuty monografii. Recenzowana pozycja zwraca również uwagę swoją wieloaspektowością i kompleksowym potraktowaniem omawianej problematyki. Może więc być wykorzystana przez władze uczelni, służby finansowo-księgowe oraz organy nadzorcze”. Prof. dr hab. Teresa Martyniuk Uniwersytet Gdański
Bilans. Znaczenie, koncepcje sporządzenia, formy prezentacji przedstawia zasady i formy sporządzania bilansu oraz dodat­kowych zestawień wyjaśniających jego pozycje (rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych), które będą zaspokajały potrzeby informacyjne różnych użytkowników. Autor, Waldemar Gos, podzielił książkę na pięć rozdziałów, które dotyczą sporządzania bilansu i jego związków z rachunkiem zysków i strat oraz rachunkiem przepływów pieniężnych. Należy zaznaczyć, że treści koncentrują się na jednostkowym sprawozdaniu finansowym. Rozdział pierwszy jest poświęcony istocie, zakresowi, znaczeniu, zasadom sporządzania oraz cechom jakościowym sprawozdania finan­sowego. Prezentuje się w nim również teorię wartości jako aktualny kierunek roz­woju bilansu. W rozdziale drugim scharakteryzowano bilans. Przedstawiono w syn­tetyczny sposób elementy aktywów, zobowiązań. Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniom związanym z uznawaniem i wyceną tych składników bilansu. Pod­jęto również próbę identyfikacji czynników kształtujących aktywa i zobowią­zania, a w konsekwencji poziom kapitału własnego. W kolejnym rozdziale przed­stawiono koncepcje prezentacji bilansu. Wskazano zależność formy prezentacji bilansu od potrzeb w zakresie ustalania płynności finansowej oraz określania zasad wyceny. Omówiono również znaczenie dostosowania zakładowego planu kont do różnych form prezentacji bilansu. Wychodząc z założenia, że zgodnie z teorią war­tości poziom kapitału własnego, w tym wyniku finansowego, zależy od parametrów wartości stosowanych przy wycenie aktywów i zobowiązań, w rozdziale czwartym scharakteryzowano istotę wyniku finansowego oraz znaczenie całościowego wyniku finansowego. W rozdziale piątym Autor ukazał związki między bilansem a przepływami pieniężnymi. Relacje te zostały zaprezentowane na przykładach liczbowych.
Sprawozdanie finansowe jest produktem prowadzonej przez przedsiębiorstwo rachunkowości. Stanowi ono podstawowe źródło informacji o sytuacji majątkowofinansowej oraz rentowności podmiotu gospodarczego. Obecnie stale rośnie zapotrzebowanie na rzetelną informację księgową. Zatem, należy szczególną uwagę poświęcić prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych. Podstawowym celem niniejszego opracowania jest przedstawienie zasad budowy, sporządzania oraz interpretacji elementów sprawozdania finansowego, a mianowicie: wprowadzenia do sprawozdania finansowego, bilansu, rachunku zysków i strat, dodatkowych informacji i objaśnień, rachunku przepływów pieniężnych, a także zestawienia ze zmian kapitału (funduszu) własnego. Dzięki tej książce zdobędziesz nie tylko wiedzę, ale również praktyczne umiejętności przydatne w życiu zawodowym, do których należą: • sporządzanie sprawozdania finansowego, • „czytanie" informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym i ich wykorzystanie w podejmowaniu decyzji.
Sprawozdanie finansowe jest produktem prowadzonej przez przedsiębiorstwo rachunkowości. Stanowi ono podstawowe źródło informacji o sytuacji majątkowo-finansowej oraz rentowności podmiotu gospodarczego. Obecnie stale rośnie zapotrzebowanie na rzetelną informację księgową. Zatem należy szczególną uwagę poświęcić prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych. Podstawowym celem niniejszego opracowania jest przedstawienie zasad budowy, sporządzania oraz interpretacji elementów sprawozdania finansowego, a mianowicie: wprowadzenia do sprawozdania finansowego, bilansu, rachunku zysków i strat, dodatkowych informacji i objaśnień, rachunku przepływów pieniężnych, a także zestawienia ze zmian kapitału (funduszu) własnego. Dzięki tej książce zdobędziesz nie tylko wiedzę, ale również praktyczne umiejętności przydatne w życiu zawodowym, do których należą: • sporządzanie sprawozdania finansowego, • „czytanie" informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym i ich wykorzystanie w podejmowaniu decyzji.
Edukacja na przełomie stuleci stanowi podstawę badań i refleksji teoretyków oraz praktyków, których zainteresowania dydaktyczno-badawcze sytuują się w różnych obszarach nauki. Proces kształcenia na poziomie szkoły wyższej powinien uwzględniać potrzeby obecnych studentów, a rolą kadry dydaktycznej jest wykorzystanie w kształceniu wiedzy o pokoleniu. Pandemia COVID-19 wpisuje się w nurt zmienności, niepewności, złożoności czy niejednoznaczności otoczenia. Niepewność związana z konsekwencjami pandemii COVID-19 skutkuje nie tylko dyskomfortem, ale także zaniechaniem niektórych działań i procesów. Czas pandemii to wielkie wyzwanie dla całego środowiska akademickiego, które musiało błyskawicznie dostosować się do nowych warunków pracy. Można zaryzykować tezę, że nauczyciele akademiccy oraz studenci i słuchacze studiów podyplomowych pokonali różne bariery techniczne i komunikacyjne. Zawartość monografii można podzielić na dwie części – pierwsza z nich dotyczy założeń koncepcyjnych oraz metodyki nauczania rachunkowości – propozycji, które warto wykorzystać w tłumaczeniu skomplikowanych zagadnień rachunkowości, na przykład wyjaśnianie pojęć, biorąc pod uwagę historię rachunkowości, sentencje wyroków sądowych, znane filmy. Przypomniano poglądy na temat roli konta w nauczaniu rachunkowości. Wskazano również na koncepcję prowadzenia zajęć w czasie pandemii, reagowanie na zmianę ponad trzymanie się planu oraz stres zawodowy u pracowników. Część druga zaś, to wyniki badań, których celem była ocena: – możliwości i metod nauczania rachunkowości w warunkach zdalnego kształcenia w opinii różnych grup studentów, – technik komunikacji w świetle badań empirycznych, – determinant e-komunikacji kształcenia zdalnego. W ostatnim rozdziale monografii zaprezentowano podglądy w zakresie doskonalenia procesu dydaktycznego i umiejętności adeptów rachunkowości.
Opracowanie składa się z siedmiu rozdziałów. Rozdział pierwszy ma charakter wprowadzający i dotyczy określenia zadań uczelni i sposobów ich finansowania. Wskazuje się w nim również na rolę sprawozdawczości finansowej w zarządzaniu finansami uczelni. W drugim rozdziale przedstawia się istotę przepływów pieniężnych oraz sposób ich prezentacji w rachunku przepływów pieniężnych i metody jego sporządzania, jako elemencie sprawozdania finansowego. Zwrócono również uwagę na rodzaje działalności dla których zestawia się przepływy pieniężne i zasady ich definiowania. Kolejne rozdziały dotyczą techniki sporządzania rachunku przepływów pieniężnych. W rozdziale trzecim omówiono zasady sporządzania przepływów pieniężnych działalności operacyjnej metodą pośrednią, natomiast rozdział czwarty dotyczy sporządzania przepływów działalności operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej metodą bezpośrednią. Niniejsze rozdziały są podstawą prezentacji przykładu całościowego (rozdział piąty) związanego ze sporządzaniem rachunku przepływów pieniężnych. W rozdziale szóstym wskazano na zasady analizy rachunku przepływów pieniężnych, czyli sposób wykorzystania informacji do zarządzaniu finansami uczelni. Podsumowaniem pracy jest rozdział siódmy, w którym omówiono dylematy i propozycje doskonalenia rachunku przepływów pieniężnych. Szczególna uwaga została zwrócona na sposób prezentacji przepływów związanych z funduszami specjalnymi oraz projektami, wykorzystaniu listy pytań kontrolnych dla oceny prawidłowości sporządzenia rachunku przepływów. Zaproponowano również układ sprawozdania dostosowany do specyfiki uczelni publicznych. Monografia jest adresowana do środowiska akademickiego – osób odpowiedzialnych za finanse uczelni (rektorów, kwestorów, dziekanów itp.), jak również pracowników służb finansowo-księgowych uczelni i podmiotów, które decydują o zasadach finansowania szkolnictwa wyższego w Polsce. Opracowanie jest również głosem w dyskusji dotyczącym sprawozdawczości finansowej. W związku z tym może być wykorzystane przez badaczy i studentów w pogłębianiu wiedzy na temat przepływów pieniężnych jednostek prowadzących i nieprowadzących działalności gospodarczej. Ze wstępu
Podstawowym celem niniejszego opracowania jest przedstawienie zasad funkcjonowania ksiąg rachunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dokumentacji i ewidencji księgowej operacji gospodarczych. Struktura zbioru zadań odzwierciedla wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności z przedmiotu rachunkowość finansowa ujętego w programie studiów kierunków ekonomicznych, a szczególnie kierunku finanse i rachunkowość. Podmiotem opracowania są przedsiębiorstwa, czyli jednostki prowadzące działalności gospodarczą w różnych formach prawnych, na przykład spółki prawa handlowego, przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie, spółki osób fizycznych, przedsiębiorstwa osób fizycznych, a przedmiotem ich działalności jest produkcja wyrobów, świadczenie usług lub handel towarami. W zbiorze zadań zostały ujęte typowe zadania ewidencyjne, zadania tekstowe oraz testy dotyczące zasad dokumentacji, pomiaru i wyceny oraz ewidencji operacji gospodarczych związanych z niefinansowymi aktywami trwałymi, aktywami finansowymi, w tym środkami pieniężnymi, rozrachunkami, zapasami, rozliczeniami międzyokresowymi, kapitałami (funduszami) własnymi oraz operacjami kształtującymi wynik finansowy. Niektóre zadania występujące w zbiorze są w całości rozwiązane, natomiast dla większości z nich podaje się dane kontrolne. Opracowanie jest adresowane dla studentów kierunków ekonomicznych oraz słuchaczy studiów podyplomowych i kursów dokształcających. Autorami zbioru zadań są pracownicy Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Szczecińskiego.