Menu

Modrzyński Robert

Niezależnie od tego, czy formalnie zdiagnozowano u ciebie uzależnienie, czy też nie, jeśli czujesz, że straciłeś kontrolę nad używaniem alkoholu, narkotyków czy nałogowymi zachowaniami i chcesz coś z tym zrobić, ta książka może być dla ciebie pomocna. W tej książce nauczysz się metod, które mogą pomóc ci wzmocnić motywację do zmiany, a także wyposażyć cię w umiejętności radzenia sobie z uzależnieniem. Opracujesz swój unikalny zestaw narzędzi, które mogą stanowić pomoc w coraz lepszym rozumieniu własnych problemów, a następnie w coraz skuteczniejszym zarządzaniu własnymi myślami, emocjami i reakcjami związanymi z nałogiem. Poradnik ten jest programem samodzielnej pracy nad sobą dla osób doświadczających problemów związanych z nałogami. Składa się z trzech części. W pierwszej czytelnik krok po kroku wprowadzany jest najpierw w założenia terapii poznawczo-behawioralnej, z kolejnymi stronami wprowadzane są opisy przypadków oraz przykłady z życia, które mają pomóc w odniesieniu zaleceń terapeutycznych do własnej sytuacji. Drugi dział obejmuje tematy związane z rozwojem uzależnienia, a w szczególności odpowiedzi na pytanie: Dlaczego sięgam po używki? Trzecia część koncentruje się wokół kluczowych umiejętności niezbędnych w utrzymaniu abstynencji. Książka jest cennym wsparciem dla osób, które mają już świadomość własnych problemów związanych z nałogiem i są gotowe do podjęcia pracy nad sobą i wprowadzania zmian w swoim życiu.
Programy wsparcia dla osób, które żyją w bliskim związku z osobą uzależnioną budzą wiele kontrowersji. Pułapka autosugestii stwarzana przez wiele poradników sprawia, że „syndrom współuzależnienia” potrafiłaby zapewne rozpoznać u siebie większość osób, a diagnoza na ich podstawie staje się zwykłym artefaktem. Wielość definicji „współuzależnienia” obecnych w literaturze oraz ogólnikowe kryteria medycznej klasyfikacji chorób (ICD) utrudniają udzielanie adekwatnej pomocy psychoterapeutycznej. Książka składa się z dwóch części – Wiedza i Praktyka. Część pierwsza stanowi swoistą odpowiedź na pytanie o zjawisko „współuzależnienia”: Czy jest oparte na dowodach naukowych czy jest to raczej „koncepcja-kameleon”? Przedstawiono w niej różne modele rozumienia „współuzależnienia” ze szczególnym uwzględnieniem krytyki tej koncepcji i zmiany jej nazewnictwa na: bliscy osób uzależnionych. Specjaliści pracujący w ramach placówki mającej kontrakt z NFZ znajdą w tej książce wskazówki diagnostyczne na podstawie klasyfikacji ICD-11 oraz kwestionariuszowe narzędzia badawcze. W obszernym opracowaniu przeglądu interwencji skoncentrowanych na pomocy rodzinie z problemem uzależnienia zwrócono uwagę na praktyki terapeutyczne oparte na dowodach naukowych (Evidence-Based Practice). Opisano koncepcje, cele i techniki leżące u podstaw każdego podejścia. Część druga to zbiór praktycznych scenariuszy zajęć oraz treści psychoedukacyjnych, które krok po kroku przeprowadzą terapeutę przez cykl kluczowych tematów z zakresu terapii bliskich osób uzależnionych. Interwencje terapeutyczne zostały oparte na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej, w zakresie: faktów i interpretacji, czyli obecności zniekształceń poznawczych; zmiany sposobu myślenia poprzez kwestionowanie dysfunkcyjnych założeń; budowania pozytywnej komunikacji z osobą uzależnioną; nagradzania zachowań nie nastawionych na używanie; rezygnacji z aktywności wzmacniających zachowania nałogowe; dopuszczania negatywnych konsekwencji nałogu. Przystępny język, zawarte w książce opisy sytuacji z życia codziennego oraz przykłady wypowiedzi wprowadzają pacjenta w skuteczną pomoc swoim bliskim. Bardzo przydatne dla terapeutów są znajdujące się na końcu streszczenia poszczególnych edukacji oraz załączniki. Mogą być wykorzystane jako gotowe arkusze w trakcie prowadzonych zajęć.
Na początku procesu zdrowienia zachęca się osoby uzależnione do mówienia o swoich doświadczeniach, nawiązywania trzeźwych relacji czy odbudowywania tych, które zaniedbali podczas aktywnego picia. Potrzebują jednak konkretnych narzędzi, którymi będą mogli posłużyć się w budowaniu dobrej komunikacji i zapobiegną nawrotom. Pomocne w tym są dwa filary procesu zdrowienia ? komunikacja i motywacja. Prezentowana książka składa się z dwóch części: odpowiednio dla komunikacji i motywacji. Część pierwsza porusza tematykę komunikacji, zwracając szczególną uwagę na: - cechy dobrej komunikacji, skupiając się na tym, czym jest, co jej sprzyja, co ją utrudnia; - aktywne słuchanie w praktyce, czyli doskonalenie takich umiejętności jak dowartościowanie, odzwierciedlanie uczuć czy zadawanie pytań otwartych. Część druga skupia się na motywacji oraz porusza tematy w zakresie: - powodów powrotu do picia oraz pogłębiania ambiwalencji; - znaczenia i roli wartości oraz zasobów w procesie zdrowienia; - nabycia umiejętności wyznaczania i realizacji celów. Książka to zbiór praktycznych scenariuszy zajęć oraz treści psychoedukacyjnych, które krok po kroku przeprowadzą terapeutę przez cykl kluczowych tematów z zakresu terapii uzależnienia od alkoholu. Przystępny język, sytuacje z życia codziennego oraz przykłady rozmów terapeutycznych w prosty sposób wprowadzają pacjenta w świat komunikacji i motywacji. Na końcu książki znajduje się obszerny zbiór załączników i streszczeń poszczególnych edukacji, które mogą być wykorzystane jako arkusze w trakcie prowadzonych zajęć. Patronat: Świat Problemów, stopuzaleznieniom.pl
Lubię ludzi pięknych, ich wygląd jest mi całkowicie obojętny… Przez ostatnie kilkadziesiąt lat kanon piękna wciąż ulegał zmianom. Żyjemy w kulturze, która stawia nas przed dylematem, czy piękno jest osobiste czy też uniwersalne? Wygląd jest częścią człowieka i każdy, kreując siebie, stara się w jakimś stopniu dostosować do obecnych kanonów piękna, często decydując się na konkretne, trwałe modyfikacje ciała. Dążenie do piękna w ten sposób z czasem może przynieść od- wrotne do pożądanych skutki. To, co miało ozdabiać, wyrażać, zachwycać budzi przerażenie. To, co miało służyć zdrowiu, wzmacniać – szkodzi. Książka porządkuje wiedzę na temat nałogowych zachowań związanych z modyfikacją ciała. Wśród zagadnień znalazły się m.in.: - operacje plastyczne, które niejednokrotnie nazywane są chirurgią spełniania pragnień. Istnieje jednak spora grupa osób, która nigdy nie będzie zadowolona z osiągniętego rezultatu. Chcąc stale zmieniać swój wygląd, wpadają w pułapkę uzależnienia; - tatuowanie ciała i piercing – czy jest to sposób na wyrażanie siebie, poszukiwanie nowych doświadczeń czy po prostu moda?; - tanoreksja, czyli opalanie, które staje się nałogiem. Mimo ostrzeżeń zdrowotnych, wiele osób nadal chętnie odwiedza „gabinety światło- terapii”; - ortoreksja i bigoreksja, opisujące tematy zdrowego odżywiania i dbałości o sylwetkę, które zaczynają szkodzić. Książka odwołuje się do współczesnej wiedzy i wyjaśnia nałogowe zachowania z perspektywy najnowszych badań naukowych. Przywołane wypowiedzi osób dzielących się swoimi doświadczeniami pozwolą terapeutom uzależnień, psychologom, pedagogom, a także rodzicom lepiej zrozumieć dane zachowania.
Szybciej, więcej, lepiej… Współczesna młodzież często określana jest „pokoleniem instant” bądź „cyfrowych tubylców”. Świetnie poruszają się w mediach społecznościowych i nie wyobrażają sobie bez nich życia. Przyzwyczajeni do natychmiastowej gratyfikacji wypracowali nowe sposoby spędzania wolnego czasu i odreagowania stresu. Książka porządkuje wiedzę na temat nałogowych zachowań coraz częściej pojawiających się u młodych ludzi. Wśród poruszanych zagadnień znalazły się m.in.: - medykalizacja społeczeństwa, szczególnie jego zapotrzebowanie na magiczną pigułkę, która usprawni pracę umysłu czy zapewni stan odurzenia; - temat neurostymulantów i leków bez recepty – jako że wiele młodych osób traktuje zażywanie tych substancji jako jedną z metod wspomagających pamięć i ułatwiających skupienie w pracy; - pliki dźwiękowe reklamowane jako e-narkotyki, które mają wpływać na nastrój słuchacza - czy instagramowalne e-papierosy jako przepis na bycie modnym. Książka odwołuje się do współczesnej wiedzy i wyjaśnia nałogowe zachowania z perspektywy najnowszych badań naukowych z zakresu uzależnień. Przywoływane wypowiedzi osób dzielących się w Internecie swoimi doświadczeniami pozwolą terapeutom uzależnień, psychologom, pedagogom, a przede wszystkim zatroskanym rodzicom lepiej zrozumieć zachowanie młodzieży.
Psychoedukacja jest jedną z kluczowych metod terapeutycznych na początkowym etapie terapii. Jej znaczenie w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu jest ogromne. Dzięki niej pacjent staje się współodpowiedzialny za własne leczenie, a zdobywana wiedza ułatwia identyfikację z własną chorobą oraz buduje motywację do dalszego leczenia. Tylko jak tego dokonać? Każdy terapeuta doskonale zdaje sobie sprawę, jak ogromnego wysiłku wymaga jego praca. Książka będąca efektem wieloletniej praktyki terapeutycznej służy jako praktyczny przewodnik po najważniejszych tematach zajęć psychoedukacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu. Jest źródłem uporządkowanych informacji na temat podstawowych aspektów uzależnienia oraz zbiorem konkretnych ćwiczeń wspomagających pracę terapeutyczną. Tematy zajęć ułożono w formie scenariuszy, dzięki którym terapeuta prowadzony jest krok po kroku. Poradnik krótko i niezwykle ciekawie wyjaśnia najważniejsze pytania stawiane przez pacjentów podejmujących leczenie. Patroni: Świat Problemów, serwis stopuzaleznieniom.pl
Dążenie do trwałej abstynencji bywa celem trudnym do osiągnięcia bądź wręcz niemożliwym, co z kolei skutkuje często przerwaniem leczenia. Dopuszczenie możliwości ograniczenia picia staje się wyjątkowo pożądaną strategią terapii uzależnienia od alkoholu. Książka, będąca efektem kilkuletniej pracy badawczej, odpowiada na pytania: - Czy można przewidywać abstynencję u osób uzależnionych od alkoholu oraz jak to robić? - Jakie zasoby odgrywają kluczową rolę na poszczególnych etapach zdrowienia? - U których osób warto stosować model terapii oparty na abstynencji, a w stosunku do jakich pacjentów wykorzystywać podejście ograniczania picia? To pierwsza w Polsce propozycja, wychodzącą naprzeciw potrzebom terapeutów, a otrzymane rezultaty stanowią novum w dziedzinie psychoterapii uzależnień.
Mało kto z osób kończących terapię zdaje sobie sprawę, że uzależnienie jest chorobą mózgu. Jeszcze mniej wiedzą o tym ich bliscy. Dominuje błędne przekonanie, że uzależnienie dotyczy głównie obszaru psychiki i to, czy uda się wyjść z nałogu, zależy od silnej woli. Książka, będąca efektem wieloletniej pracy terapeutycznej, służy jako zwięzły i praktyczny przewodnik po uzależnieniu. Jest to poradnik adresowany do osób zmagających się z nałogiem i ich rodzin. Podzielony na sześć rozdziałów, zawiera: - opis uzależnienia jako choroby ciała, która jest wynikiem zmian biologicznych zachodzących głównie w mózgu; - wyjaśnienie mechanizmów doprowadzających do nałogu, tego, w jaki sposób zmienia się myślenie i przeżywanie emocji u osoby uzależnionej; - część praktyczną, czyli najistotniejsze wskazówki pomagające w utrzymaniu abstynencji. Napisany zrozumiałym językiem, odwołuje się do współczesnej medycyny i neuronauki. Pozwala „odmitologizować” i spojrzeć na uzależnienie w kategorii choroby. Patronat: Świat Problemów.