Oficjalna księgarnia portali ciekawostkihistoryczne.pl oraz twojahistoria.pl

Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance

Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance

48,00

 

Stan badań na temat kultury rocka w polskim obszarze nauki jest jeszcze mało zaznaczony, jednak w ciągu kilkunastu ubiegłych lat można zauważyć wyraźną tendencję zwyżkową w tej dziedzinie. Na świecie, szczególnie w krajach anglosaskich, badania nad rockiem od wielu lat cieszą się niesłabnącą popularnością.

Jakub Kasperski
Piosenka, canzona, chanson? – problematyka podstawowej formy muzycznej w muzyce rockowej / 9

Przemysław Piłaciński
Herod 2014 jako piosenka / 21

Krzysztof Gajda
Powtórzenie jako źródło znaczeń w piosence / 33

Radosław Marcinkiewicz
Rock a leksykografia: power trio, cover band, tribute band. Z Dream Theater spacer drugi / 51

Monika Konert-Panek
Under Pressure: dwa głosy – dwa akcenty / 65

Łukasz Lipiński
Konstruowanie dźwięku – konstruowanie kultury: próba rozpoznania obszarów badań z perspektywy materialnej / 85

Bartosz Małczyński
Bass Communion: eksperymenty w teksturze. Semantyka widm dźwiękowych na obrzeżach rocka / 91

Maciej Smółka
Jak brzmi pustynia: kulturowa analiza desert rocka jako istoty brzmienia miasta Palm Desert / 99

Joanna Maleszyńska
Ewangelia według Świętego Johna. Wstępne propozycje badawcze / 109

Kamil Dźwinel
„Nieczuły leżę odurzony snem, / a tam, za murem, zawieszony sznur”. Konstrukcja przestrzeni i zdarzenia w twórczości Romana Kostrzewskiego / 119

Marek Kurkiewicz
W środku i na zewnątrz. Refleksje o przestrzeni w tekstach Wojciecha Waglewskiego z debiutanckiej płyty grupy Voo Voo (1985) / 131

Paweł Tański
„Za mało sypiam”. O tekstach piosenek Bartosza Waglewskiego z płyty Wilk zespołu Kim Nowak / 145

Jakub Kosek
Wolnościowe zwierzenia kontestatora a teksty utworów grupy TSA / 167

Jakub Kosek
O wybranych aspektach badań (auto)biograficznych narracji transmedialnych twórców rockowych (casus Johna Ozzy’ego Osbourne’a) / 181

Sylwia Białobłocka
Punków też zachwyca „fschut słońca” / 193

Paweł Drygas
Powstanie rocka za żelazną kurtyną. Analiza porównawcza / 203

Sylwia Gawłowska
Piosenkowe manifesty wolności Grzegorza Ciechowskiego / 213

Marcin Romanowski
Lekcja historii zespołu Sabaton / 221

Jakub Kasperski
Przeobrażenia formy bluesowej w początkach rock’n’rolla / 235

Katarzyna Koćma
Folk czy rock? Topical songs i amerykańskie lata 60. / 249

Wojciech Józef Burszta
YES i długie trwanie w rocku / 259

Paweł Tański
Nowe sytuacje. O kilku ważnych polskich piosenkach rockowych lat 80. XX wieku / 269

Waldemar Kuligowski
Oszołomienie i eksces. Festiwale muzyczne jako święto / 283

Sebastian Surendra
Transgresyjność w kulturze obnażania? Teledysk Pussy zespołu Rammstein / 299

Dominik Gac
Zabawa czy rytuał? Miejsce black metalu w świecie performansu / 311

Paweł Jaskulski
Cameron Crowe – rock’n’rollowe serce kina amerykańskiego / 321

Kamil Kościelski
Square, White Negro i The Beatles, czyli kogo spotkał Mowgli w drodze do ludzkiej osady / 345

Agnieszka Kiejziewicz
Visual kei i inne strategie performatywne. Przemiany japońskiego rocka w latach 1980–2015 / 361

Konrad Sierzputowski
Perski kryzys. Muzyka jako uniwersalna i/lub wernakularna figura protestu / 371

Tomasz Gornat
Potrójna schizofrenia: subkultura, Mod i początki The Who / 383

Sławomir Kuźnicki
Diamond Dogs i Outside: dystopijne konteksty Davida Bowiego / 403

Mirosław Miernik
51. stan. Wizerunek USA w twórczości New Model Army / 413

Bartosz Suwiński
W krainie umierającego słońca. O Dead Can Dance / 423

Joanna Skolik
Heart of darkness Ricka Millera, czyli muzyczna interpretacja noweli Josepha Conrada / 431

Tomasz Florczyk
Marcina Świetlickiego zmagania z rockiem. Dialogi i wielogłosy na płycie Ogród koncentracyjny / 441

Bartłomiej Alberski
Koty dwa. Karol Kot Marcina Świetlickiego oraz Karol Kot Świetlików / 449

Michał Pranke
Melodramat i Bowie. Lektura porównawcza / 467

Artur Duda
Poezja czy grafomania? O albumie koncepcyjnym Lao Che Powstanie Warszawskie / 477

Beata Rynkiewicz
Społeczeństwo jest niemiłe… Literackie i muzyczne fanaberie Mister D. Wokół twórczości Doroty Masłowskiej / 503

Rafał Foltyn
Wilkołactwo w tekstach, nazewnictwie i przesłaniu europejskich zespołów metalowych / 517

Wydawnictwo Naukowe UMK
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-231-4239-3

Liczba stron: 534

Format: 15.0x22.0cm

Cena detaliczna: 48,00 zł

Nie wiesz co przeczytać?
Polecamy nasze najciekawsze artykuły

Zobacz wszystkie
10.04.2021

Nusret – sam przeciwko wszystkim

Sformułowana na początku XX wieku przez brytyjski Komitet Obrony Imperialnej opinia głosiła, że nawet wspólna akcja okrętów i wojsk lądowych przeciwko umocnieniom na półwyspie Gallipoli niesie za sobą „wielkie ryzyko i nie powinna być podejmowana dopóty, dopóki istnieją inne sposoby wywarcia wpływu na Turcję”. W styczniu 1915 roku tych innych powodów nawet nie szukano.
Czytaj dalej...
05.03.2019

5 najgorszych władców średniowiecznej Polski

Jeden był kastratem, pozbawionym korony i porzuconym przez żonę. Inny dał się zadźgać już w kilka miesięcy po objęciu władzy, a i tak na zawsze zmienił dzieje kraju. Był też największy z rozpustników i najgłupszy z dowódców…
Czytaj dalej...
06.03.2019

Karl Dönitz – ostatni Führer. Kim był człowiek, którego Hitler wyznaczył na swego następcę?

Nigdy nie poczuł się do winy i protestował, gdy nazywano go zbrodniarzem wojennym. Podczas procesu w Norymberdze bronił się: „Gdy zaczyna się wojna, oficer nie ma innego wyboru, jak wykonywanie swoich obowiązków”. Ale czy faktycznie Karl Dönitz tylko biernie realizował polecenia?
Czytaj dalej...
05.03.2019

Dlaczego władców Rosji nazywano carami?

Od XV wieku książęta moskiewscy konsekwentnie budowali swoją pozycję władców Wszechrusi. Powiększali obszar swojego państwa i szukali sposobu, by dodać sobie splendoru. Tytuł cesarski z pewnością im go przydał – ale jak uzasadnili ten awans?
Czytaj dalej...