Menu

Maternus Media

Maternus Media
Stosunkowo duże zainteresowanie oceną zdrowia psychicznego członków kontrowersyjnych grup religijnych nierzadko napędzane jest potrzebą weryfikacji bądź falsyfikacji popularnych tez o stosowaniu przez członków tzw. sekt technik zmiany osobowości (np. prania mózgu"", kontroli umysłu""). Stąd badacze zastanawiają się, czy przynależność do grup religijnych, uznanych przez pewne środowiska opiniotwórcze za destrukcyjne, rzeczywiście może sprzyjać wystąpieniu znaczących zmian osobowości, pojawieniu się lub nasileniu zaburzeń. Inni stawiają odwrotne pytanie: może to właśnie specyficzne cechy osobowości, zaburzenia lub inne czynniki jednostkowe warunkują decyzje o przystąpieniu do kontrowersyjnych grup religijnych?
Po udanych przemarszach przeciwników dyskryminacji osób „kolorowych”, dyskryminacji kobiet, dyskryminacji ekosfery, ulicami zachodniego świata przetaczają się hałaśliwe demonstracje „przeciwników homofobii”. Co ze swojej istoty jest celem tych zgromadzeń, skoro „prywatne” praktykowanie homoseksualizmu cieszy się dzisiaj tą samą równością, co „prywatne” praktykowanie „heteroseksualizmu”? Czyżby chodziło o zdobycie społecznej akceptacji dla tego typu praktyk? Współczesny politycznie zorganizowany homoseksualizm nieraz powołuje się na obiegową opinię świata nauk humanistycznych, iż potęgę kulturową starożytnej Grecji stworzyli homoseksualiści, a w każdym razie, że twórcy tej kultury uważali homoseksualizm za całkowicie akceptowalną formę zachowań. Czy na tę opinię można się zgodzić? Czyżby jednym z filarów Europy był homoseksualizm?
Punktem wyjścia dla rozważań autorki jest problem ludzkiej wolności pozbawionej korelatu obiektywnej prawdy, która znajduje swych wyznawców we współczesnym życiu społecznym, w tym także w dziedzinie wychowania. Zdaniem ideologów liberalizmu człowiek ma obowiązek nieustannego potwierdzania własnej wolności, niezależności oraz inności w aktach nieuwarunkowanej preferencji i wyboru. Problem jednak w tym, iż ten, kto ignoruje istnienie obiektywnej prawdy pozbawia się tym samym kryterium selekcji, ulegając w konsekwencji przypadkowemu dynamizmowi doraźnych pragnień, potrzeb i bodźców zewnętrznych. Podobne niebezpieczeństwa dostrzegał Fryderyk Wilhelm Foerster, jeden z najbardziej znanych pedagogów pierwszej połowy XX wieku, którego koncepcja stanowiła przedmiot rozważań autorki.Musimy uświadomić sobie zupełnie jasno, że wszystkie zdobycze techniczne mogą nam przynieść prawdziwą korzyść tylko wtedy, gdy im damy silną przeciwwagę pod postacią kultury duchowej i wyrobienia charakteru; tłumaczy Foerster. Jego zdaniem, człowiek przychodzi na świat w stanie naturalnej bezcharakterności, w którym pierwiastki zmysłowy i duchowy zlewają się ze sobą bez należytego uhierarchizowania. Z tego powodu konieczne jest kształcenie charakteru, które stanowi fundament Foersterowskiej pedagogiki.
Dziś już prawie wymarło pokolenie głosicieli Towarzystwa Strażnica, które oczekiwało na 1925, jednak ciągle żyją tysiące byłych i aktualnych świadków Jehowy pamiętających nadzieje związane z rokiem 1975.
"Wielu medioznawców wieszczy koniec epoki Gutenberga. Jej schyłek dostrzegamy coraz bardziej, obserwując przemiany, jakim w szybkim tempie podlegają media elektroniczne. Dynamiczny rozwój nowych mediów, a szczególnie internetu, pogłębia proces konwergencji, który przynosi ze sobą nieznane wcześniej zjawiska społeczne i rynkowe, zmuszając dysponentów mediów do podejmowania wysiłku w celu utrzymania się na rynku". ze wstępu Autora
Praca stanowi opis rozgłośni radiowej z punktu widzenia działalności rynkowej w postaci przedsiębiorstwa, które zgodnie z wymogami prawa musi przyjąć określoną formę organizacyjno-prawną. Utrzymanie się na rynku medialnym wymaga od menedżerów określenia misji i wizji oraz wyboru strategii, których różne rodzaje omówiono w publikacji.
Wartością, a zarazem osiągnięciem redaktorów książki i autorów poszczególnych tekstów jest przede wszystkim to, że przy dość wyraźnym skoncentrowaniu się na „interdyscyplinarności i transdyscyplinarności” cierpienia, umierania i śmierci udało się im uniknąć jednostronności w podejściu do poszczególnych obszarów tegoż zagadnienia. Interdyscyplinarność pedagogiki, która wydaje się być dziś nie tyle modą, co chyba raczej koniecznością, uzewnętrznia się w tej publikacji w dobrym tego słowa znaczeniu. Autorzy rozpatrują śmierć w kontekście końca egzystencji człowieka, wyborów etycznych z nią związanych, społecznej recepcji śmierci w jej wymiarze aksjologicznym. Książka zmusza czytelnika do refleksji i zadawania pytań nad sensem i wartością życia. Podnosi zagadnienia związane z wychowaniem ludzi do właściwych postaw wobec śmierci, szacunku wobec człowieka, który przekracza granicę życia.
Książka „Pomoc człowiekowi w obliczu cierpienia i śmierci” podejmuje bardzo ciekawy, acz niesłychanie trudny temat śmierci, umierania, starości, wykluczenia i cierpienia związanego z końcowym etapem ludzkiego życia. We francuskiej szkole antropologii kulturowej wyróżnia się trzy sposoby podejścia do problemu śmierci – w pierwszej, drugiej i trzeciej osobie. Śmierć w pierwszej osobie wykracza poza granice dyskursu, śmierć w trzeciej osobie jest wydarzeniem medialnym, na które jesteśmy coraz mniej wrażliwi. Śmierć w drugiej osobie, związana z utratą bliskiej osoby, bycia świadkiem czyjegoś cierpienia i umierania, wymaga szczególnego i wnikliwego namysłu. Cel ten przeświecał autorom niniejszej pracy. Ukazują oni problem śmierci, cierpienia, samotności od strony osób, które towarzyszyły doświadczeniom granicznym innych.
Stany Zjednoczone i Unię Europejską łączy tyle wspólnych interesów i tradycji, że systemy medialne i skutki ich działania też muszą pozostawać we wzajemnej zależności. porównując jednak szczegóły, zobaczymy jak różne rozwiązania są czasem przyjmowane (np. prawnie) i jak różny jest poziom koherencji obu systemów. Często zalezy on od płaszczyzny współdziałania. kotektstualny charakter analizy systemów medialnych nabiera na znaczeniu. Internet dzisiaj to nie tylko handel i rozrywka, ale także sieć władzy i chyba dlatego tak mocno angażuje problemy wolności i społecznej kontroli. Z Wprowadzenia
Książka opisuje śledztwo dziennikarskie prowadzone przez główną bohaterkę, a dotyczy ono wykorzystania seksualnego młodej kobiety przy użyciu tzw. pigułki gwałtu. Jednak równolegle narracja prowadzi czytelnika przez meandry świata mediów, ukazując pokłady manipulacji i nierzetelności dziennikarskiej.
Kultura i cywilizacja krajów angielskiego obszaru językowego przeznaczona jest dla tych wszystkich, którzy interesują się kulturą, literaturą, historią i życiem współczesnym mieszkańców krajów anglojęzycznych. Książka ta powinna stać się niezbędną pozycją dla przygotowujących się do olimpiady języka angielskiego, do egzaminów wstępnych na filologię angielską, a przede wszystkim dla maturzystów, którzy będą zdawać nową maturę z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Będą oni musieli wykazać się nie tylko wiedzą językową, ale również znajomością realiów cywilizacyjnych i kulturowych krajów angielskiego obszaru językowego.
W ostatnich dziesięcioleciach telewizja odegrała zasadniczą rolę w rewolucji, która dokonała się w dziedzinie środków przekazu. Dla wielu rodzin jest dziś podstawowym źródłem bieżących wiadomości, wiedzy i rozrywki, kształtuje opinie, postawy i system wartości. Zajmuje w naszym życiu nie tylko dużo miejsca, lecz przede wszystkim zajmuje miejsce ważne. Stawia przed nami coraz większe wyzwania. Dlatego konieczne jest, aby posiadać przynajmniej praktyczną wiedzę o wpływie, jaki wywiera na jednostki i społeczeństwo. Rozważenie wpływu telewizji, zwłaszcza negatywnego, może ustrzec nas samych i innych przed ryzykiem bezkrytycznego pochłaniania ciągu migotliwych obrazów, a w konsekwencji ? przed groźbą sterowania przez telewizję naszymi emocjami, myślami oraz czynami. Stąd autor pragnie zachęcić do postawienia sobie pytania o stosunek do telewizyjnej maszyny i pomóc w tworzeniu doń zdrowej relacji. Dzięki temu łatwiej nam będzie dokonać świadomego wyboru miejsca telewizji w naszym życiu.
Książka Małgorzaty Łobacz dotyczy najbardziej wpływowego medium kultury, jakim jest telewizja. Jednak zajmuje się ona tym zagadnieniem w inny sposób niż na ogół to bywa. Mniej interesuje Autorkę aspekt techniczny, a bardziej – osoba ludzka korzystająca z tego medium. Wszyscy oglądamy telewizję. Każdy z nas jest osobą wyposażoną w szczególną wartość godności, której siłę stanowią umysł i wolność. Jaką rolę pełni w tym kontekście telewizja? Czy pomaga człowiekowi żyć godnie, czy raczej deformuje jego rozum i ogranicza wolność? Te i inne pytania Autorki odnoszą się nie tyle do samej telewizji, co raczej do ludzkiej kondycji każdego z nas. Nie demonizuje ona oddziaływania tego medium – jak to często czynią publicyści. Próbuje ukazać jego rolę w życiu osoby ludzkiej, spokojnie wyważając racje. Ujawnia te wymiary szklanego ekranu, w których gra się człowiekiem nie fair, ale i ukazuje szansę telewizji, która pomaga człowiekowi być osobą. Wszystko bowiem zależy od człowieka – tego, który ogląda telewizję, ale i tego, który ją tworzy. prof. dr hab. Wojciech Chudy
O reklamie we współczesnym społeczeństwie informacyjnym przeczytamy w książce Ewy Kowalskiej i Mirosława Kowalskiego. Spis treści: Historia reklamy Skuteczność reklamy Reklama społeczna jako narzędzie marketingu społecznego Reklama a film: zarys problematyki „product placement” Dziecko a „autorytet” w reklamie telewizyjnej „Na dobre i na złe” zdrowiu: komunikaty reklamowe a zdrowie Reklama prasowa w Polsce i Wielkiej Brytanii: analiza porównawcza Bibliografia wybranych polskich artykułów odnoszących się do zjawiska reklamy
Wykorzystując fotokopie z publikacji Towarzystwa Strażnica autorzy przedstawiają na sąsiadujących ze sobą stronach przykłady zmieniających się wierzeń tej organizacji.
Przemoc w rodzinie uznawana jest za najbardziej "demokratyczne zjawisko", które może dotknąć każdego, bez względu na wiek, płeć, pochodzenie czy status społeczno-zawodowy. Różne badania i analizy statystyczne dowodzą, że jej ofiarami stają się nierzadko osoby "słabe", bierne, bezradne, a więc takie, które nie mogą skutecznie obronić się przed agresorem, stąd też częściej jej ofiarami bywają kobiety, dzieci, a także osoby starsze i niepełnosprawne. Niniejsza publikacja wpisuje się w nurt dyskursu nad złożoną istotą zjawiska przemocy domowej, i obejmuje rozważania z zakresu filozofii, socjologii, prawa, polityki społecznej i pracy socjalnej. Do jej współtworzenia zaproszono przedstawicieli różnych środowisk naukowych w naszym kraju. Autorzy zgromadzonych w niej artykułów podeszli do tytułowego zagadnienia w sposób wieloaspektowy i interdyscyplinarny, uwzględniając szerokie spektrum problemów leżących w obszarze pogłębionej analizy tytułowego zjawiska.
Próba rekonstrukcji aksjologicznego wymiaru rodziny, jako swoistego antidotum w dobie jej kryzysu Terapia rodzin w świetle wybranych koncepcji teoretycznych Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka - jako forma pomocy rodzinie Wsparcie społeczne rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie Przedszkole, jako instytucja oświatowa, wspierająca działania wychowawcze rodziny wobec dziecka Pracownik socjalny - profesja wspomagająca rodzinę dysfunkcjonalną Pomoc dziecku wykorzystywanemu seksualnie i jego rodzinie Współczesne kierunki działań rządowych w Polsce wobec polityki rodzinnej