Menu

Nautica

Nautica
Elliot Rappaport, który spędził na morzu ponad trzydzieści lat jako kapitan amerykańskich żaglowców szkolnych, zabiera nas w niezwykły rejs dookoła świata. Wędrując po stronach tej książki, nie tylko zapuścimy się na najbardziej niebezpieczne akweny, gdzie ekstremalne warunki to norma, ale przede wszystkim poznamy prawa rządzące pogodą, a znajomość tychże jest dla każdego żeglarza równie ważna jak umiejętność prowadzenia nawigacji, zwłaszcza tej tradycyjnej – według słońca i gwiazd. Dowiemy się, w jaki sposób wykorzystywali tę wiedzę starożytni żeglarze, jak pomogła ona nowożytnym odkrywcom, a także dlaczego – mimo coraz doskonalszych metod prognozowania – pogoda wciąż jest nie do końca przewidywalna. To znakomicie napisana książka popularyzująca współczesną wiedzę o morzach, oceanach, pogodzie i nieustannie zmieniającym się klimacie. To również opowieść o odpowiedzialności i samotności kapitana, zwłaszcza w tych najtrudniejszych chwilach, gdy trzeba podejmować decyzje, od których zależy bezpieczeństwo, a czasami nawet życie załogi. Sztormy, flauty, huragany to lektura obowiązkowa dla każdego żeglarza, ale zafascynowani tą książką będą również czytelnicy, którzy nigdy po morzu nie pływali.
Przewodnik żeglarski po Morzu Jońskim, niezbędny dla wszystkich planujących rejs w tamte rejony. Poprowadzi Was w najciekawsze, warte zobaczenia miejsca oraz podsunie konkretne rady dotyczące trasy żeglugi. Dzięki niemu zyskacie informacje o najważniejszych portach, marinach i kotwicowiskach. Liczne kolorowe zdjęcia, mapy poglądowe oraz plany portów pomogą w nawigacji, a dodatkowe wskazówki poprowadzą na interesujące piesze wycieczki po wybrzeżu.
Nawigacja nigdy nie była tak prosta! W tej książce znajdziesz wszystkie wiadomości na temat nawigacji morskiej, które powinieneś posiąść. Sara Hopkinson zaczyna od podstaw, nie używa żargonu, i - jeśli to możliwe - posługuje się ilustracjami, a nie opisem słownym. Niezależnie od tego, czy jesteś nowicjuszem, czy też doświadczonym żeglarzem, ten podręcznik pozwoli Ci zrozumieć kluczowe kwestie i wyjaśni, jak wykorzystać zdobytą wiedzę na pokładzie. Książka omawia następujące tematy: - mapy - wyznaczanie pozycji - prądy - pozycja przybliżona(EP) - kurs dla sternika (CTS) - nawigacja pilotowa - planowanie podróży - instrumenty nawigacyjne.
Ta piękna, kolorowa książka obejmuje węzły, szplajsy i opaski. Rozpoczyna się opisem dziesięciu węzłów, które powinien znać każdy. Pozostałe węzły zostały podzielone ze względu na zastosowanie. Dzięki temu rozwiązaniu, jeżeli na przykład potrzebujesz wykonać pętlę z liny, masz osiem węzłów do wyboru. Wszystkie etapy wiązania każdego z węzłów są pokazane na ilustracjach. Dodatkowo wypunktowano możliwe zastosowania, zalety i wady każdego z przedstawionych węzłów.
W sierpniu 1979 roku 303 jachty wystartowały do regat Fastnet na trasie: Wyspa Wight – Skała Fastnet – Wyspa Wight. Piękna pogoda towarzysząca startowi zmieniła się błyskawicznie w prawdziwe piekło. Sztorm o sile huraganu przemierzył Atlantyk z prękością, która zaskoczyła synoptyków i uderzył we flotyllę jachtów z niespotykaną furią. Przez dwadzieścia godzin 2500 żeglarek i żeglarzy przygniatanych falami o wysokości bloku mieszkalnego walczyło o życie, a helikoptery i łodzie służb ratunkowych starały się nieść pomoc potrzebującym. W trakcie tych regat życie straciło 15 ludzi, 24 jachty zostały porzucone, pięć z nich zatonęło. Uratowano 136 żeglarzy a tylko 85 jachtów wyścig ukończyło. Autor brał udział w tamtych regatach i opowiada historię największej tragedii w historii współczesnego żeglarstwa z perspektywy uczestnika wydarzeń
Ta książka to zbiór opowieści o morskich osobliwościach, pełna zabawnych, zaskakujących i wnikliwie opisanych faktów, zwyczajów, zwrotów i wierzeń ludzi morza. Dowiesz się z niej m.in.: • Dlaczego nigdy nie wychodzi się w morze w piątek 13-tego? • Jak się poruszać po oceanie bez kompasu? • Czy Trójkąt Bermudzki naprawdę istnieje? • Dlaczego marynarze noszą kolczyk? • Czy umierający Nelson rzeczywiście powiedział: Pocałuj mnie, Hardy? • Jak prawidłowo przeprowadzić pochówek na morzu?
Patrzenie na niebo i przewidywanie pogody to tradycyjna rozrywka rolników, pasterzy i żeglarzy. Niektórzy mają tę wiedzę „pod skórą”, szczególnie, gdy znają dobrze warunki lokalne. Jednak wszyscy możemy przewidywać pogodę z pomocą odrobiny wiedzy meteorologicznej. Ten bestsellerowy poradnik, który doczekał się już wielu wydań, umożliwi czytelnikowi przewidzenie pogody na kilka godzin naprzód i pomoże z dużą dokładnością określić prawdopodobne trendy pogodowe: czy będzie padać lub wiać, czy pogoda nie zmieni się znacząco, lub czy może się rozpogodzi? Książka, zawierająca 24 kolorowe zdjęcia poszczególnych typów chmur, przyda się żeglarzom i tym wszystkim, którzy uprawiają sporty, są na urlopie, wędkują, spacerują, czy zajmują się rolnictwem.
Opowieść w formie fabularyzowanego dokumentu o jednym z najtragiczniejszych w historii wyścigu żeglarskim. Książka zarówno dla fanów żeglarstwa, jak i prawdziwej, mrożącej krew w żyłach przygody.
aden aspirujący skiper ani kapitan nie może się obyć bez tego wszechstronnego i praktycznego podręcznika. „Sunday Independent” Zawarte w książce zdroworozsądkowe rady cieszącego się wielkim uznaniem autora będą przydatne dla każdego żeglarza. „Sailing” Przejrzysty i zwięzły, świetna pomoc w szkoleniu Yachtmasterów. „Yachting World’ Ta książka wznosi się ponad podręcznikową przeciętność i staje się bezcenną pozycją zarówno dla doświadczonych kapitanów, jak i adeptów sztuki kapitańskiej. „Lloyds List” Idealny prezent dla żeglarzy, którzy chcą się upewnić, że znają i rozumieją czekające ich na morzu wyzwania. „Nautical Magazine” Tom Cunliffe to ekspert żeglarski z ponad 50-letnim doświadczeniem, zaczął pływać z ojcem już jako nastolatek. Młodzieńcza pasja przerodziła się w profesję – Tom pływał jako bosman na statkach handlowych a jako skipper prowadził rejsy na luksusowych jachtach turystycznych. Od 35 lat uczy żeglarstwa, jest instruktorem i egzaminatorem Royal Yachting Association na kapitańskie stopnie żeglarskie. Ma na koncie liczne rejsy transatlantyckie. Autor wielu książek, publikacji i filmów, ma własną stałą rubrykę w kultowym magazynie żeglarskim „Yachting World”. Jest także zapalonym motocyklistą.
200 rad dla skiperów. Jak błyskawicznie poszerzyć wiedzę żeglarską to zestaw krótkich instrukcji, w syntetycznej formie przedstawiający najważniejsze zagadnienia żeglarskie. Kieszonkowy format sprawia, że podręcznik jest wygodny do używania na pokładzie i może być źródłem błyskawicznej pomocy w trudnych sytuacjach. Porusza zagadnienia związane z nawigacją, bezpieczeństwem, pogodą, sterowaniem łodzią, żaglami i olinowaniem. Wskazówki są ilustrowane zdjęciami i infografikami Książka jest adresowana do tych wszystkich, którzy pływają po morzu i prowadzą samodzielnie jachty. Pomaga odświeżyć wiedzę lub daje możliwość zaczerpnięcia jej za sprawdzonego źródła. Tom Cunliffe to ekspert żeglarski z ponad 50-letnim doświadczeniem – zaczął pływać z ojcem już jako nastolatek. Młodzieńcza pasja przerodziła się w profesję – Tom pływał jako bosman na statkach handlowych i prowadził jako skipper rejsy na luksusowych jachtach turystycznych. Od 35 lat uczy żeglarstwa, jest instruktorem i egzaminatorem Royal Yachting Association na kapitańskie stopnie żeglarskie. Ma na koncie liczne rejsy transatlantyckie. Jest autorem wielu książek, publikacji i filmów, od lat ma własną stałą rubrykę w kultowym magazynie żeglarskim „Yachting Monthly”. Jest także zapalonym motocyklistą. Książka została włączona przez Międzynarodową Federację Szkół Żeglarskich (ISSA) do programu szkoleniowego. Będzie polecana wszystkim zrzeszonym w federacji szkołom.
„Ptaki oceanów. Piętnaście lat później” to fascynująca opowieść kapitana Romana Paszke o okołoziemskich regatach The Race 2000. Przeplatają ją barwne wspomnienia – od budowy pierwszych jachtów hi-tech w Polsce, przez nierówną walkę ze światową czołówką regatową i pierwsze sukcesy w wyścigach, aż po zdobycie Pucharu Admiralicji. Autor opowiada o najsłynniejszych polskich jachtach regatowych, takich jak MK Cafe, Warta Polpharma, Gemini, Cetus, Hadar, Nauticus, Ranewid, wspomina również najtragiczniejsze regaty w historii światowego żeglarstwa – Fastnet ’79. Jego książka jest dla tych, którzy na hasła: przygoda, wyzwanie, ryzyko są gotowi się natychmiast spakować i wypłynąć; tych, którzy już pływają i w końcu tych, którzy na razie tylko o tym marzą. „Po północy zobaczyliśmy na horyzoncie niebo, czerwone od rakiet sygnalizacyjnych. Na horyzoncie we wszystkich kierunkach. Nie byliśmy w stanie nikomu pomóc. Nie wiedzieliśmy także, co się naprawdę dzieje. Nasze radio było głuche i nie mieliśmy pojęcia dlaczego.” [fragment relacji z regat Fastnet ‘79]
Katamarany i trimarany to bezpieczne i wygodne, coraz bardziej popularne jachty. W tej książce znajdziecie porównanie zalet i wad dwóch typów wielokadłubowców i porady związane z ich prowadzeniem. Jak pracują żagle i takielunek? Jak obsłużyć silnik? Jak działa ster? Jakie są zasady cumowania i kotwiczenia? A także jak się zachować w konkretnych warunkach pogodowych, jak zachować stabilność jednostki i co robić w razie wywrotki? Dla rozpoczynających przygodę z wielokadłubowcami.
Wyczerpujący i obszerny podręcznik, poruszający wszystkie zagadnienia związane z praktyką morską, od tak prostych, jak technika zwijania liny po tak trudne, jak prowadzenie jachtu w warunkach sztormowych. Pięknie zilustrowany i świetnie napisany, w lekkim, charakterystycznym dla autora stylu. Lektura obowiązkowa dla pływających samodzielnie po morzu.
Która cywilizacja jako pierwsza użyła do żeglowania łodzi? Kto wynalazł sposób mierzenia odległości i wyznaczania kursu na morzu? Dlaczego zwykła cytryna odegrała tak istotną rolę w diecie żeglarzy? Opisująca setkę obiektów, mających kluczowe znaczenie dla rozwoju żeglarstwa i sztuki budowy łodzi żaglowych, Historia żeglarstwa w 100 przedmiotach w fascynujący sposób przedstawia ewolucję tej dziedziny rekreacji i sportu. Jest tu wszystko: od pierwszych łodzi, przez wikińskie okręty, aż po technologie wykorzystywane w najnowocześniejszych jachtach. Są również opisy nieodłącznych elementów sztuki żeglarskiej, na przykład latarni morskiej z soczewką Fresnela czy pomocy nawigacyjnych oraz wynalazków zwiększających bezpieczeństwo na morzu, takich jak astrolabium, sekstant i kompas. Nie zabrakło także ciekawostek, na przykład historii straszliwego kańczuga, pirackich kolczyków, marynarskich tatuaży czy uwielbiającego szpinak Popeye’a. Pięknie ilustrowany album Historia żeglarstwa w 100 przedmiotach to idealny prezent – zarówno dla wytrawnych wilków morskich, jak i żeglarzy kanapowych – w niecodzienny sposób objaśniający genezę żeglarstwa i popularność tej dziedziny ludzkiej aktywności.
O książce Niecodzienne i niepoprawne wspomnienia doświadczonego kapitana żeglugi wielkiej. 40 lat na statkach handlowych, pod polską i obcą banderą. Zmagania z urzędnikami, wyrwanie się zza żelaznej kurtyny, różnice kulturowe w kontaktach z lokalesami. W tle wielka polityka i małe ludzkie interesy. Ale też sztormy, piraci, narkotyki, wino i hiszpańskie dziewczyny. I rozważania, czym dziś jest morze dla marynarza? Czy jest miejsce na romantyzm tej profesji, czy pozostały tylko handlowe interesy wielkich spedytorów?
W 1968 r. dziewięciu żeglarzy wyruszyło w najbardziej w szalony wyścig – mieli okrążyć kulę ziemską w pojedynkę, bez przerwy – w czasach, w których nie istniały jeszcze telefony komórkowe i łączność satelitarna. To był pierwszy taki wyczyn w historii żeglarstwa. Zawodom Golden Globe Race patronował brytyjski dziennik Sunday Times, który na bieżąco opisywał zmagania zawodników. Po dziesięciu miesiącach tylko jeden z nich przekroczył linię mety, zdobywając sławę i bogactwo. Dla innych nagrodą było szaleństwo, porażka, a nawet śmierć. Ta książka opowiada o ludziach kierowanych własnymi marzeniami i ich demonach, o przerażających burzach na Oceanie Południowym oraz o tych porywających momentach, w których podejmowana w ułamku sekundy decyzja oznaczała życie lub śmierć.
Brendan Hall stanął na czele 44-osobowej załogi w regatach „The Clipper Round the World". Udział w nich wymagał niezwykle efektywnej pracy zespołowej, zdolności przywódczych, odwagi, umiejętności skupienia na zadaniu. Miał 28 lat, był najmłodszym i najmniej doświadczonych skiperem spośród wybranej ostatecznie finałowej dziesiątki. Ta książka to fascynująca relacja z wyprawy dookoła świata, ale także strategia budowania dobrej załogi - potrzebna na jachcie tak samo, jak w każdej firmie. Autor szybko dochodzi do wniosku, że o sukcesie w zawodach przesądzić może odpowiednia praca z ludźmi. Seria TEAM SPIRIT to nowa seria Wydawnictwa Nautica, opisująca związki żeglarstwa z zarządzaniem i przywództwem. Załogi żeglarskie, jeśli mają osiągać wyznaczone cele, muszą stawać się zgranymi ekipami, i podczas regat, gdzie koordynacja i współpraca przesądzają o zwycięstwie, i podczas żeglugi w ekstremalnych warunkach, kiedy dobre dopasowanie i praca członków zespołu mają wpływ na bezpieczeństwo, a w skrajnych przypadkach życie załogi. Okazuje się, że doświadczenia przywódcze na morzu mają wiele wspólnego z przewodzeniem zespołom na lądzie. Sukcesy odnoszą Ci, którzy umieją zbudować TEAM SPIRIT - ducha załogi.
150 bogato ilustrowanych pytań z rozbudowanymi odpowiedziami zaspokoi chęć rywalizacji i ciekawość najbardziej wymagającego wielbiciela rozrywek umysłowych. I to niezależnie od tego, czy jest on początkującym „żeglarzem szuwarowym” czy wytrawnym wilkiem morskim. Przekonaj się, czy wiesz: kto właściwie odkrył Australię, które regaty są najstarsze na świecie, czym jest virga, kto skonstruował popularną Omegę, co to jest szplajs?
Pogoria – żaglowiec legenda. Przez 40 lat kuźnia zarówno charakterów młodych Polaków, jak i oficerskiej i kapitańskiej kadry żeglarskiej. Statek, który pod żaglami dotarł do Antarktydy. Wielokrotny uczestnik regat The Tall Ships Races i imprez żeglarskich na całym świecie. Przez pokład Pogorii przewinęło się ponad 40 tysięcy w większości młodych żeglarzy. Książka jest spojrzeniem na cztery dekady Pogorii oczami osób, które uczestniczyły w jej powstaniu, pływały na niej, tworzyły i tworzą jej niepowtarzalny klimat. Autor ozmawia z postaciami dla tego żaglowca istotnymi, ważnymi również dla polskiego żeglarstwa i mającymi już swoje miejsce w historii – m.in. inżynierem Zygmuntem Choreniem, kpt. Krzysztofem Baranowskim, kpt. Joanną Pajkowską, czy kpt. Januszem Zbierajewskim. Porusza tematy od pomysłu, projektu i budowy żaglowca, przez jego słynne rejsy - szkoły pod żaglami, wyprawę na Antarktydę, podróż dookoła świata. Wraz z rozmówcami przygląda się też trudnym momentom: walce o przetrwanie Pogorii po zmianie systemu, jej wypadkom na morzu, aresztowaniu w Izraelu. Książka jest skarbnicą anegdot i nieznanych dotąd faktów. Czytelnik dowie się m.in. jaką rolę w postaniu żaglowca odegrał Jan Paweł II i w jaki sposób Pogoria stała się promem. Oficjalna premiera książki zaplanowana jest na 29-30 maja, podczas organizowanego przez STAP, armatora jachtu, oficjalnego jubileuszu w Gdyni.
Astronawigacja przywołuje różnego rodzaju skojarzenia: z podróżami fenickich, a później również arabskich kupców, z wyprawami epoki wielkich odkryć geograficznych lub widokiem dawnych żaglowców o burtach najeżonych rzędami ciężkich dział gotowych do strzału. Dla współczesnych żeglarzy to czasem synonim muzealnego reliktu, przeżytek zastąpiony przez wszechobecny system GPS. Mimo z pozoru anachronicznego charakteru, sztuka astronawigacji ciągle jest nauczana na większości akademii morskich. Fascynuje również niektórych skiperów i kapitanów żaglowców – jej znajomość uniezależnia od współczesnej technologii. Może się wydawać, że zasady astronawigacji są zawiłe i wymagają opanowania wielu skomplikowanych wzorów i schematów obliczeń. Ta książka służy zrozumieniu, na czym polega astronawigacja i jak ją stosować w praktyce. Autor chce, aby czytelnicy zrozumieli prawidła i ich logikę, a nie uczyli się na pamięć niezrozumiałych regułek. Dzięki temu niniejszy podręcznik jest zrozumiały, a zawarte w nim wskazówki łatwe do zastosowania - starożytna sztuka astronawigacji okazuje się logiczna i przejrzysta. Nasz podręcznik może zainteresować zarówno żeglarzy jak i zawodowych marynarzy. Zawiera wszystkie podstawowe zagadnienia wiedzy astronawigacyjnej przydatne gdyby... GPS jednak zawiódł.
Jest rok 1968. W szalony wokółziemski samotniczy wyścig wyrusza dziewięciu śmiałków. Jednym z nich jest Bernard Moitessier. To był pierwszy taki wyczyn w historii żeglarstwa. Zawody Golden Globe Race zorganizował brytyjski dziennik Sunday Times. Regaty trwały dziesięć miesięcy. Jako pierwszy linię mety przekroczył Sir Robin Knox-Johnston. Bernard Moitessier, który prowadził przez większość czasu i miał szanse na zwycięstwo, postanowił nie kończyć żeglugi. Okrążył glob półtora raza… „Długa droga” to pamiętnikarski opis tej najdłuższej samotnej podróży (34 455 mil – 69 367 km) bez dobijania do lądu. Zapis zmagań z żywiołami, obcowania z przyrodą: morzem, latającymi rybami, pomocnymi delfinami, zmagań z jachtem, codziennością, samotnością i dolegliwościami ciała. Zachwyt nad światem, zachłystnięcie wolnością.
Każdy żeglarz musi umieć manewrować jachtem w dowolnej marinie czy porcie.Na silniku, lub - w sytuacjach awaryjnych - na żaglach. Książka zawiera wszystko, co trzeba wiedzieć na ten temat. Podczas testów każdy manewr został dokładnie obfotografowany z topu masztu. Z pomocą zdjęć autorzy krok po kroku przedstawiają poszczególne czynności – kolejność użycia lin, ustawienie płetwy sterowej, liczbę potrzebnych obrotów silnika, czy rozmieszczenie załogantów.Najważniejsze zagadnienia poruszane w książce to: • Podejście i odejście na silniku i pod żaglami • Ferholung i overholung • Kotwiczenie w zatokach i marinach • Holowanie i bycie holowanym • Manewr „człowiek za burtą" Cumowanie i odchodzenie od wszelkiego rodzaju nabrzeży – pływających pomostów, kamiennych ścian, z muringami lub bez, z wykorzystaniem dalb, przestanie ci sprawiać trudności. Niezależnie od tego czy użyjesz silnika, czy żagli i jak liczną załogę masz na pokładzie.
Na morzu wypadki zdarzały się zawsze i zdarzać się będą. Ta książka stanowi zbiór opisów i analiz wybranych przypadków, których skutki okazały się mniej lub bardziej opłakane. Powstała na podstawie oficjalnych raportów instytucji i agend rządowych z Polski, Wielkiej Brytanii, USA i Kanady, omawiających okolicznościi wyjaśniających przyczyny poszczególnych zdarzeń. Autorka wyjaśnia, jakie błędy i przez kogo zostały popełnione. Prezentuje żywe przykłady i prawdziwe scenariusze, które napisało morze. Z każdej opisanej historii wyciąga wnioski i dzieli się nimi z czytelnikami zakładając, że ostatecznie lepiej uczyć się na błędach cudzych, niż własnych. „Wypadki jachtów morskich" to lektura dla każdego, któremu zależy na poznawaniu dobrej praktyki morskiej.
Nikt nie uczy żeglarzy przywództwa - ani kapitanowie dużych jachtów, ani skiperzy pływający z załogami amatorskimi w procesie żeglarskiej edukacji nie są przygotowywani do tego, jak dowodzić. Jacek Santorski, doświadczony psycholog od lat kształcący i wspierający biznes i Małgorzata Czarnomska, kapitan z wieloletnim stażem rozmawiają o tematach związanych z przywództwem z ósemką doświadczonych żeglarzy – kapitanów. Rozmawiają o tym, czym jest dla nich zarządzanie ludźmi, jak sobie radzą z pokonywaniem kryzysów, o reakcjach na sytuacje stresowe i awaryjne oraz konflikty. Pokazują uniwersalne cechy skutecznego lidera oraz dowodzą, że zasady rządzące dobrym przywództwem są takie same na morzu i na lądzie. Rozmówcy często nie myślą o sobie jako o liderach, przywódcach, choć jako dowodzący załogami biorą na siebie prawdziwą odpowiedzialność za innych ludzi - nie tylko ich dobre samopoczucie, ale też kluczowe na morzu bezpieczeństwo. I jeśli są dobrymi dowódcami, korzystają często nieświadomie ze swoich naturalnych talentów, a Jacek Santorski pozwala im zdać sobie z tego sprawę. „Rozmowy o przywództwie na morzu i na lądzie” to druga po „Zwycięskiej załodze” Brendana Halla książka w serii TEAM SPIRIT
1 2
z 2
skocz do z 2