Menu

Stentor

Stentor
Pytanie o sens ujawnia się dopiero w nowoczesności jako nienasycona znaczeniami metafora, tajemnicza czarna dziura, formująca się w centrum galaktyki zachodniego myślenia. Z początku ledwie widoczna, absorbuje światło kolejnych epok prawdy, by bezpowrotnie pochłaniać kolejne wątki dyskursu metafizyki. Tymczasem starzejące się myślenie, uparcie stawiające opór otchłani pytania o sens, błądzi w labiryntach uniwersum języka, przebiera słowami w miejscu, zatraca się w recyklingu zużytych pojęć metafizyki. Ich semantycznie lepka masa zagęszcza nawarstwiające się treści, w których znaczeniowe różnice bezpowrotnie ulegają spłaszczeniu, by już więcej nic nie różnić. Opróżnione z dawnych znaczeń idee, wyparte poza horyzont pytania o sens, nigdy już tego sensu odzyskać nie zdołają, kreśląc na koniec jedną z figur przemijania.    W miejsce odpowiedzi na pytanie o ostateczny sens istnienia człowieka i świata musimy zadowolić się jedynie ukazaniem pojemności plastycznej metafory, którą owo pytanie jest, rozpiętej na trzystu stronach ryzykownego tekstu, zamkniętego w płynnych ramach eseju. Mimo to jednak, właśnie o sens chcemy pytać, choć bezsensownie to uparcie, wciąż na nowo, a to ze względu na wszystko, z egzystencjalnej konieczności, nie tylko by ocalić resztki godności Ja, ale przede wszystkim, by pojąć własne istnienie, bez którego nie ma ani człowieka, ani świata, nie ma nic…
Myślenie krytyczne to myślenie samodzielne, kierujące się takimi wartościami jak wolność, odpowiedzialność i dobro. To myślenie empatyczne, rozumne, czyli zdolne do rozmowy i rozumienia innych i siebie celem podejmowanie takich decyzji i działań, z których wyniknie najbardziej optymalne dobro. Myślenie krytyczne to myślenie nad myśleniem, dlatego książka zarysowuje mapę myślenia. Ukazuje różnicę między myśleniem czysto intelektualnym i rozumnym. Zwraca uwagę na źródła naszych przekonań i ich wpływ na nasze myślenie, na funkcję myślenia mitologicznego, na pozytywne i negatywne skutki działania intuicji i wyobraźni, na związek myślenia i sumienia. Informuje o społecznych i technologicznych uwarunkowaniach bezmyślności, o niebezpieczeństwach ideologii i teorii spiskowych. Wyjaśnia takie pojęcia jak: prawda, mądrość i głupota, dogmatyzm, fanatyzm, relatywizm i perspektywizm. Odpowiada wreszcie na pytanie dlaczego myślenie humanistyczne doprowadziło do gułagów i obozów koncentracyjnych.Dlaczego słowo „krytyczne” w związku z myśleniem jest niezmiernie ważne?Już Arystoteles zauważył, że człowiek jest najbardziej niebezpiecznym zwierzęciem, gdyż dysponuje najbardziej niebezpiecznym narzędziem jakim jest myślenie. Musimy go używać rozważnie szczególnie dzisiaj w obliczu nadciągającej katastrofy klimatycznej, kryzysu demokracji, coraz większych nierówności ekonomicznych i społecznych, które rodzą populizm, i nie dających się jeszcze w pełni przewidzieć skutków rozwoju „sztucznej inteligencji”. I o tym właśnie jest ta książka.
Klasa III, część 2Podręcznik przeznaczony dla uczniów 3 klasy liceum i technikum. Materiał w układzie chronologicznym z podziałem na epoki.Część druga:- Dwudziestolecie międzywojenne;- Wojna;- Totalitaryzm.Posiada oznaczenie zmian wg MEN (2024 r.).Zawiera treści z zakresu podstawowego i rozszerzonego. Zagadnienia przeznaczone dla uczniów realizujących język polski w zakresie rozszerzonym są wyraźnie oznaczone.
Klasa III, część 1Podręcznik przeznaczony dla uczniów 3 klasy liceum i technikum.Materiał z epoki Młoda Polska w układzie chronologicznym.Część pierwsza:- Młoda Polska.Posiada oznaczenie zmian wg MEN (2024 r.).Zawiera treści z zakresu podstawowego i rozszerzonego.Zagadnienia przeznaczone dla uczniów realizujących język polski w zakresie rozszerzonym są wyraźnie oznaczone. 
Katarzyna Hall przedstawia swoje spojrzenie na szkołę i system edukacji. Wskazuje, jakie zmiany są potrzebne i możliwe do wprowadzenia. Książka napisana jest z osobistej perspektywy autorki i jej doświadczeń: uczennicy i nauczycielki, matki i babci, dyrektorki szkoły i działaczki organizacji pozarządowej, a także osoby mającej doświadczenie w pełnieniu służby publicznej. Książka napisana jest z osobistej perspektywy autorki i jej doświadczeń: uczennicy i nauczycielki, matki i babci, dyrektorki szkoły i działaczki organizacji pozarządowej, a także osoby mającej doświadczenie w pełnieniu służby publicznej.„Mam pełne przekonanie, że im więcej wolności i samodzielności w swojej pracy mają nauczyciel i dyrektor szkoły, tym bardziej czują się odpowiedzialni za efekty tej pracy i tym częściej stosują ciekawe i efektywne rozwiązania dydaktyczne i organizacyjne”. „Aby zajęcia były ciekawe i rozwijające, musi je prowadzić zadowolony ze swojej pracy nauczyciel, odpowiednio doceniony, także finansowo. Samo dołożenie pieniędzy automatycznie nie wpłynie na poprawę jakości pracy, ale jest warunkiem koniecznym, by ta poprawa mogła nastąpić”. „Do wymogów podstawy programowej warto podchodzić zdroworozsądkowo i elastycznie, kładąc nacisk na takie priorytety: jak samodzielność, współpraca, odpowiedzialność, praca projektowa, odkrywanie i rozwijanie pasji i talentów. Trzeba myśleć, jak uczynić szkołę atrakcyjną i interesującą dla ucznia, jak sprawić, aby każda lub prawie każda szkoła dawała uczniom ciekawe możliwości rozwojowe”.
Cztery kroki do matury.... – to zestawy ćwiczeń przygotowujących do egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym. Publikacja powstała z myślą o uczniach przystępujących do nowej matury od 2023 roku i o nauczycielach, których chciałyśmy wesprzeć w pracy z nową podstawą programową.Struktura ćwiczeń odpowiada wymaganiom określonym w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego (4-letnie liceum ogólnokształcące oraz 5-letnie technikum) oraz wymaganiom egzaminacyjnym określonym w obowiązującym Informatorze maturalnym. (...)Ta książka zawiera:przykładowe zestawy zadań do egzaminu ustnego (20),testy określone jako „język polski w użyciu” (6),testy historycznoliterackie (6),propozycje tematów matury pisemnej (12).W publikacji uwzględnione zostały wszystkie typy zadań, tekstów i tematów, o których mówi Informator maturalny...W części przeznaczonej dla nauczyciela zawarte zostały klucze odpowiedzi lub – w przypadku rozprawki – podpowiedzi rozwinięcia tematu. Sposób oceniania poszczególnych części zbioru odpowiada schematom punktacji właściwych typów zadań maturalnych (szczegółowo opisanym i skomentowanym w Informatorze). Podane zostały także ogólne i szczegółowe wymagania oraz propozycje badających je zadań. (Za wstępem Od autorek)
„Krótka historia filozofii współczesnej” Mimo ponad 600 stron objętości to naprawdę najkrótsza historia filozofii współczesnej. Ma aż czterech autorów, bo trudno dziś być specjalistą od wszystkiego. Najważniejszym autorem najpoważniejszej części książki jest prof. Tadeusz Gadacz, uczeń prof. Józefa Tischnera i kontynuator jego myśli. Tadeusz Gadacz rozpoczyna opowieść o filozofii współczesnej od myśli Friedricha Nietzschego, który najsilniej wpłynął na filozofię XX wieku, a który zmarł, jak wiadomo, w 1900 roku. Inne kierunki, które dominowały po śmierci Nietzschego, takie jak filozofia życia, egzystencji i fenomenologia, również powstawały na przełomie wieków XIX i XX. Tadeusz Gadacz pisze także o neokantyzmie, pragmatyzmie, neoidealizmie, drodze myślowej Martina Heideggera i Hanny Arendt, hermeneutyce, filozofii ducha, dialogu, personalizmie, filozofii chrześcijańskiej, marksizmie i neomarksizmie, na koniec o szkole frankfurckiej. Część poświęconą psychoanalizie, postmodernizmowi, strukturalizmowi i poststrukturalizmowi opracował wybitny specjalista z tej dziedziny, prof. Paweł Dybel. O filozofii analitycznej, logicznej i matematycznej, w barwnej narracji opowiedział prof. Wojciech Sady, który prowadzi w przestrzeni radiowej i internetowej pasjonujące audycje popularyzujące ten rodzaj filozofii, gromadząc przed komputerami tysiące fanów jego opowieści. I na koniec prof. Magdalena Środa, znana wszystkim polityczka i feministka, ale przede wszystkim etyczka i znawczyni sekretów feminizmu, pisze o tym ostatnim. Dzięki temu dochodzimy w "Krótkiej historii filozofii współczesnej" do czasów nam obecnych. Warto podkreślić dwa aspekty tej książki. Po pierwsze nasze kompendium obejmuje całość najważniejszej dla XX i XXI wieku filozoficznej refleksji Zachodu i jej wpływu na kulturę naszej części świata. Po drugie, spełnia wszystkie warunki popularyzacji trudnej wiedzy, z założenia elitarnej, udostępniając w ten sposób trudne treści czytelnikom tą wiedzą zainteresowanym, poczynając od uczniów szkół średnich, które prowadzą kursy filozofii. I na koniec - jest to dziś jedyna na świecie synteza filozofii XX i XXI wieku, zaś dorobek i autorytet wszystkich jej autorów gwarantuje nie tylko jakość, ale i dostępność wszystkich jej treści.
Książka o nowoczesnej koncepcji kuratora sztuki, którą stworzył adresat listów, fascynujący Harald Szeemann, o słynnej wystawie jubileuszowej w Zachęcie w 2000 roku, o sztuce współczesnej i jej twórcach – anegdoty i opowieści.Ze Wstępu: „Pisanie listów do osób nieżyjących jest szczególną formą retoryki, na tyle pojemną, że pozwala zarówno na zadawanie pytań, jak i wygłaszanie sądów polemicznych; może być jednocześnie esejem i wyznaniem, poważnym wykładem i lekkim żartem. Swobodny język takiej wypowiedzi wyzwala ją z ciasnych ram naukowości, dzięki czemu komunikowanie poglądów i dzielenie się wiedzą nabierają cech intymnej opowieści, okraszanej czasem opowiadaniem anegdot, które nie mieszczą się w formule artykułu naukowego ani nawet eseju. (...) kiedy adresatem jest tak fascynująca osoba, jak Harald Szeemann, każdy list staje się szczególnym wyzwaniem".
"Etyka dobromyślności" stanowi nawiązanie do "Etyki solidarności" ks. Józefa Tischnera z 1981 roku i tak jak ona upomina się o przywrócenie w życiu społecznym i politycznym w naszym kraju etycznych zasad i wartości.Napisałem ją w odruchu niezgody na szerzące się w sferze publicznej kłamstwo, nieprawość, nieuczciwość, nieprzyzwoitość, nepotyzm, nieodpowiedzialność, arogancję, antyeuropejskość władzy, a także bezmyślność i bierność obywateli spowodowaną często sprowadzeniem wolności jedynie do strefy konsumpcyjnego komfortu i obojętności na sprawy publiczne.Żyjemy w czasach budzących się tu i ówdzie populizmów, nacjonalizmów, kryzysu demokracji. Dlatego w tym trudnym dla Polski momencie, przypominającym początek lat 80-tych, kiedy powstała "Etyka solidarności", chciałbym przypomnieć stare słowo dobromyślność. Łącząc myślenie i dobro wskazuje ono na etyczny wymiar myślenia, gdyż myślenie bez dobra jest puste, a dobro bez myślenia ślepe.
Zamieszczone w książce rozmowy rozpoczęły się po publikacji mojej książki O umiejętności życia. Początkowo dotyczyły sensu ludzkiego życia, ludzkiej kondycji, myślenia, znaczenia kultury i humanistyki. Z czasem dołączyły do nich rozmowy na temat naszych polskich spraw: zmitologizowanej polityki, zawłaszczania języka, bezinteresownej polskiej zawiści i resentymentu, populizmu, wpływu rewolucji cyfrowej na drugą falę buntu mas. Trzecim tematem rozmów stała się nasza polska religijność: sojusz Kościoła i władzy, różnica między religią a wiarą, przyczyny odchodzenia młodzieży od katechezy, a dorosłych z kościoła. Zdecydowałem się opublikować te rozmowy z dwóch powodów. Pierwszy, to liczne głosy, które wciąż docierają do mnie z różnych stron, także na portalach społecznościowych, że te rozmowy wciąż są czytane i przekazywane znajomym, gdyż z latami nabierają jeszcze większej aktualności. Drugi, to chęć zrozumienia siebie w obecnej sytuacji społecznej, politycznej i religijnej w Polsce. (...) Publikację tych wywiadów potraktowałem jako rodzaj autoterapii, w tej trudnej do zrozumienia dla mnie sytuacji. Nie byłoby tych wywiadów, rozmów, gdyby nie moi mistrzowie: ksiądz profesor Józef Tischner i profesor Barbara Skarga. To oni nauczyli mnie, że obowiązkiem filozofa jest nie milczeć, nie stać z boku, lecz podejmować odpowiedzialność za sprawy ludzkie i społeczne, za kondycję życia ludzi i stan państwa. I sami, bardzo często zabierając publicznie głos, dawali tej odpowiedzialności świadectwo. Nie byłoby także tych rozmów bez współrozmówców, którzy do tych rozmów mnie zaprosili i przez celne i mądre pytania skłonili mnie do refleksji. Dziękuję im i wydawcom gazet i czasopism, w których te rozmowy zostały opublikowane.- Autor
Książka Anny Świderkówny, filologa i historyka starożytności, to starannie wydany przewodnik po Piśmie Świętym. Książka adresowana jest zarówno do laików, ludzi wierzących, którym brak zażyłości z Biblią, niewierzących, którzy może dzięki niej zechcą sięgnąć po biblijne teksty, jak i do tych, którzy pragną pogłębić nabytą niegdyś wiedzę. Autorka prezentuje wybrane księgi biblijne, omawia ich powstanie i specyfikę gatunkową oraz wskazuje klucz do ich interpretacji. Przedstawia podstawowe wiadomości o czasach narodzin Biblii, jej zakorzenieniu w historii i kulturze starożytnego Wschodu, odwołuje się też często do tekstów pozabiblijnych oraz do badań archeologicznych, a wszystko po to, by zachęcić czytelnika do pogłębionej i osobistej lektury Biblii. Biblia – jak ją ukazuje autorka – nie traci nic ze swojego charakteru świętej księgi, a jednocześnie staje się zrozumiała i bliska. Materiał ikonograficzny przedstawia funkcjonowanie motywów biblijnych w sztuce europejskiej. O autorze: prof. dr hab. Anna ŚWIDERKÓWNA (1925-2008) – autorka niezwykle poczytnych książek Rozmowy o Biblii (trzy kolejne tomy sprzedano w łącznym nakładzie 100 000 egzemplarzy!), mówiła o sobie, że przyszła do Jerozolimy ze świata pogańskiego. Absolwentka filologii klasycznej, przez wiele lat zajmowała się papirologią, tj. dyscypliną badającą greckie (rzadziej łacińskie) teksty pisane na materiałach nietrwałych, a pochodzące najczęściej z Egiptu grecko-rzymskiego. Od lat osiemdziesiątych głównym przedmiotem jej zainteresowań naukowych była Biblia. W tej dziedzinie należy do grona powszechnie uznanych autorytetów i najbardziej zasłużonych popularyzatorów.
Książka Jacka Migasińskiego, profesora filozofii i wieloletniego wykładowcy na Uniwersytecie Warszawskim, to wnikliwa i rzeczowa synteza historii filozofii nowożytnej. Autor przedstawia sylwetki i poglądy najważniejszych myślicieli europejskich, którzy działali w okresie od początku XVII wieku do drugiej połowy wieku XIX. Napisana wartkim, przystępnym językiem stanowi doskonałe źródło wiedzy zarówno dla studentów, jak i wszystkich zainteresowanych problematyką filozoficzną. Książka wejdzie w skład serii, której celem będzie całościowe, nowoczesne ujęcie historii myśli europejskiej. Kolejne tomy serii obejmą dzieje filozofii od starożytności do renesansu i dzieje filozofii współczesnej.
Książka stanowi zbiór esejów poświęconych zagadnieniom z pogranicza literatury i filozofii. Przywołując wybrane dzieła pisarzy i poetów XX wieku, autor śledzi w nich różnorodne aspekty literackie, psychologiczne, kulturalne i społeczne, zawsze jednak bada je w kontekście filozofii. Sięga w tym celu po teorie Heideggera, Kołakowskiego, Tischnera i innych wielkich twórców myśli współczesnej. Ten filozoficzny klucz pozwala odnaleźć całkiem nowe znaczenia znanych dzieł, ukryte dotychczas przed badaczami literackich tylko tropów.
Miłosz w szkole. Szkice interpretacyjne to zbiór interpretacji wybranych wierszy i niepoetyckich tekstów Noblisty. Książka napisana z myślą o nauczycielach, studentach i uczniach szkół ponadpodstawowych. Autorami szkiców są wybitni badacze literatury i znawcy twórczości Czesława Miłosza. Ich omówienia: - obejmują wszystkie lub prawie wszystkie wiersze poety, które pojawiają się w podręcznikach szkolnych od szkół podstawowych po ponadgimnazjalne; - uwzględniają współczesny stan badań nad twórczością i biografią Miłosza, a także - niejednokrotnie przynoszą nowe spojrzenie na jego utwory. Uczniowie i studenci znajdą w książce informacje pomocne w poznawaniu dzieła Miłosza, nauczyciele zaś – inspirację do nowych interpretacji i pomysłów metodycznych. Mamy nadzieję, że lektura Miłosza w szkole… stanie się zaczynem indywidualnych fascynacji twórczością artysty.
Filozofia – Edukacja interaktywna. Metody – środki – scenariusze to publikacja adresowana do nauczycieli filozofii różnych poziomów kształcenia. Jej autorzy, praktycy z doświadczeniem dydaktycznym, prezentują różnorodne metody i techniki pomocne w nauczaniu tego przedmiotu. Ich propozycje, niezależnie od tego, czy promują tradycyjny wykład, czy nowoczesny e-learning, charakteryzuje troska o twórczy i aktywny udział ucznia w procesie kształcenia. Teoretycznym omówieniom towarzyszą scenariusze lekcji, stanowiące konkretne pomysły realizacji wybranych tematów. Bogate spektrum metod i środków dydaktycznych ukazane w książce ułatwi poprowadzenie zajęć z filozofii w przystępny i atrakcyjny sposób oraz pozwoli zachęcić uczniów do wspólnego odkrywania jej świata.
Alina Kowalczykowa, historyk literatury i wybitna znawczyni epoki romantyzmu, z uzupełnionych i poprawionych fragmentów Romantyzmu – podręcznika do języka polskiego, który wyszedł spod jej pióra w połowie lat 90. – stworzyła nową, atrakcyjną całość. Romantyzm. Nowe spojrzenie, po publikacjach Anny Świderkówny i Jerzego Kłoczowskiego kolejna książka z serii „Prawie wszystko o...”, to przede wszystkim opowieść o literaturze romantycznej, w której autorka stara się odejść od tradycyjnej szkolnej interpretacji i zwraca uwagę na to, co może fascynować współczesnego czytelnika. Z wnikliwością, lekkością i prostotą porusza nie tylko problemy literackie. W książce znalazły się nowe, niezwykle ciekawe fragmenty poświęcone najważniejszym zjawiskom kultury romantycznej w Polsce i Europie: malarstwu, muzyce, a także obyczajowości i mentalności ówczesnych ludzi. W rezultacie otrzymujemy kompendium podstawowej wiedzy na temat romantyzmu, z jednej strony książkę doskonałą dla uczniów szukających materiałów do powtórki i uzupełnienia wiadomości z języka polskiego, z drugiej zaś barwny obraz epoki, który może zainteresować wszystkich chcących wiedzieć prawie wszystko o romantyzmie.
Czyż nie ma rzeczywiście takich elementów myśli, które byłyby warunkiem rozwoju naszej kultury? Czyż sam fakt poszukiwania prawdy i wartości nie mówi nic o istocie bytu ludzkiego? Czyż historia myśli nigdy nie zaspokojonej, zawsze otwartej i dlatego przybierającej formę pytania, jest tylko wyrazem naszego ograniczenia jako bytu ku śmierci, czy przeciwnie, dowodem pragnienia, stale nas przepełniającego, wyjścia ku czemuś, co przekracza nas i nasze historyczne zakorzenienie? Na te pytania nie ma odpowiedzi. Na takim więc tylko stwierdzeniu należy poprzestać: Sam fakt pytania jest aktem metafizycznym, pytanie jest bowiem otwarciem w kierunku tego, co w horyzoncie naszej wiedzy nie jest widoczne, ale co daje myśli nadzieję i śmiałość. To dystansowanie się wobec dominacji wyjaśnień genetycznych, wobec historycystycznych tendencji występujących w pracach historyków idei () oraz wobec skrajnie strukturalistycznej, archeologicznej wizji historii, a także wobec niebezpieczeństwa prezentyzmu () zdradza najistotniejszą, jak się wydaje, cechę programu badawczego Barbary Skargi. Otóż jej myślenie wydaje się być rozpięte na osi łączącej przeciwstawne formy istnienia myśli, kultury, życia których mianem są pojęcia zmienności i trwania. (Jacek Migasiński)
Dzieło domaga się wyjścia ku innemu, a więc ku światu, który nadchodzi, ku rzeczom odległym, przyszłym, choćby współczesność powątpiewała w ich sens. W dziele jest to, co inne, gdyż nie pozwala myśleć zgodnie z panującymi stereotypami i wybiega ku innym, tj. ku problemom dotąd niedostrzeganym lub inaczej postawionym, zawsze o najwyższym znaczeniu. Pisma rozproszone z lat 19892000 obejmują teksty i wywiady publikowane w tomach zbiorowych, czasopismach naukowych i prasie codziennej. Bodaj najpełniej ujawnia się tu wielość zainteresowań Barbary Skargi niezmienna natomiast pozostaje perspektywa precyzyjnego i pogłębionego namysłu.
Anda Rottenberg w zwięzły sposób opisuje sztukę i życie artystyczne ostatnich sześćdziesięciu lat, a całości dopełniają noty biograficzne artystów, krytyków, kuratorów i organizatorów życia artystycznego mających duży wpływ na dzieje polskiej sztuki powojennej. Jej linię rozwojową opisuje autorka nie abstrakcyjnie, ale w powiązaniu z rzeczywistością minionego półwiecza. Ukazuje przede wszystkim przemiany w sztuce współczesnej i tych twórców, którzy wnieśli do niej coś nowego. Dzięki tej książce nurty, kierunki, wybitne postaci i zjawiska alternatywne układają się w całość i tworzą logiczny ciąg. Anda Rottenberg nie tylko przedstawia historię sztuki współczesnej w Polsce, ale uczy patrzeć na nią i pomaga zrozumieć nowe zjawiska artystyczne. Książka jest świetnie opracowana edytorsko i bogato ilustrowana (ok. 500 fotografii dzieł sztuki), oprócz rozbudowanego indeksu osób zawiera słownik terminów.
"Przewodnik po sztuce uczenia literatury" to praktyczny poradnik dla nauczycieli oraz studentów polonistyki przygotowujących się do pracy w szkole. Książka ma charakter kompendium współczesnej metodyki nauczania literatury, a wartki styl oraz barwna narracja nadają jej lekkości. Autor odnosi się do podstawowych problemów dyskutowanych w kręgach polonistyki szkolnej po 1989 r. i nurtujących każdego nauczyciela polonistę. Co jest celem nauczania języka polskiego? W jakim stopniu powinniśmy uczyć dla wiedzy, w jakim zaś dopomagać uczniowi w rozwoju intelektualnym i osobowościowym? Czy opowiedzieć się po stronie kanonu lektur, czy też go ograniczyć, a dobór książek uzależnić od bieżących potrzeb i zainteresowań uczniów? W jakim zakresie polonista powinien korzystać ze współczesnych mediów i czy zgoda na inwazję kina, telewizji i internetu jest równoznaczna z zepchnięciem literatury na dalszy plan? Rozważania autor ilustruje przykładami z wieloletniej praktyki szkolnej, wynikami badań oraz wypowiedziami uczniów i nauczycieli. W książce znalazły się konkretne wskazówki metodyczne i pomysły na lekcje. Autor promuje twórczy styl nauczania, samodzielność myślenia i poszanowanie cudzego zdania, dlatego znajdzie zwolenników wśród tych, którzy chcą mądrze i ciekawie uczyć.
Publikacja przeznaczona dla nauczycieli historii, zawierająca materiały gotowe do wykorzystania podczas zajęć, a także wskazówki, nowatorskie pomysły i porady metodyczne. Każdy tom poświęcony jest innemu tematowi z zakresu historii Polski i historii powszechnej. Autorami tekstów są nauczyciele, metodycy, dziennikarze historyczni, dokumentaliści i historycy. W pierwszym tomie podejmujemy zagadnienia dotyczące dziejów Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. hołdu pruskiego, Kozaczyzny czy Radia Wolna Europa. W Notatniku Czytelnik znajdzie scenariusze lekcji, recenzje, omówienia tekstów źródłowych, pomysły na ciekawe wycieczki historyczne. Szczególnie polecamy artykuły, w których autorzy proponują niekonwencjonalne metody realizacji zajęć, takie jak historia alternatywna, oral history czy wykorzystanie muzyki na lekcji historii.
Skarb kapitana Williama Kidda to opowieść mrożąca krew w żyłach. Ale to także coś więcej – wspaniała zabawa. I w końcu – to autentyczna historia z przeszłości! Przygody opisane w książce są oparte na źródłach historycznych dotyczących życia i niesamowitych przygód słynnego pirata, kapitana Williama Kidda. Akcja toczy się na kilku wyspach Morza Karaibskiego oraz nieopodal wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej (Wyspa Dębów, Wyspa Gardinera, wyspa Mona). W tych okolicach ukryty jest skarb. Podróż zaczyna się na wyspie Tortuga – siedzibie piratów na Morzu Karaibskim. Do książki dołączone są fragmenty pamiętnika Jacka Warda, wnuka bosmana ze statku kapitana Williama Kidda, z opisem przygód pirata. Wspólnie z głównym bohaterem można łamać szyfry i rozwiązywać trudne zadania. W kieszonkach znajdują się mapy i wiadomości od kapitana Kidda – ważne wskazówki dla poszukujących skarbu. Dysk deszyfrujący i róża wiatrów ułatwią odczytanie tajnych wiadomości od kapitana Kidda. Książka umieszczona jest w skrzyni opatrzonej napisem Skrzynia kapitana Williama Kidda. W sekretnym schowku znajduje się tajna mapa kapitana, która prowadzi wprost do ukrytego skarbu...
Miś jest sam i bardzo źle się z tym czuje. Próbuje znaleźć sobie towarzysza, ale żaden z kolegów nie chce się z nim teraz bawić. Trzeba znaleźć jakiś inny sposób na samotność. Miś szuka sobie zajęcia i po jakimś czasie odkrywa, że kiedy jest się samemu, też może być fajnie. Teraz „jest sam, bo chce być sam.” W serii książeczek o misiu, stworzonych z myślą o edukacji emocjonalnej, ukażą się także: • Kto się złości? • Kto decyduje? • Kto się skaleczył? • Czyje spodnie?
Każdy utwór literacki ma zazwyczaj bohatera, którym jest ktoś lub coś. W tej książce jest inaczej – główną rolę otrzymało tu NIC. Dlaczego? By uświadomić czytelnikom, że to, co zawsze pomijane, ignorowane i spychane na margines, mimo wszystko jest i także zasługuje na uwagę. Ta historia pomoże dzieciom je dostrzec. Wystarczy bowiem odrobina wyobraźni, by to, co niewidoczne, zaczęło istnieć i stało się ważne. Choć dla niektórych, pozbawionych fantazji, nadal będzie to tylko nic. Niebanalnie zilustrowana, pełna zabawnych sytuacji, zaskakujących skojarzeń, ukrytych znaczeń i gier językowych doskonała opowieść dla małych i dużych. Ta książka to przedziwna podróż dookoła świata – bez bagażu i bez biletu.
1 2
z 2
skocz do z 2