Menu

Świat Literacki

Świat Literacki
Na książkę składają się rozmowy Federico Felliniego z włoską dziennikarką i eseistką Ritą Cirio. Swobodne, czułe i ironiczne wypowiedzi Felliniego dotyczą całej jego bujnej biografii. Wyłania się z nich magiczna, wzruszająca wizja nieistniejącego już kina, a także jedyny w swoim rodzaju portret wielkiego Rzemieślnika i Artysty.
Prywatne lekcje twórczego pisania z pogrążoną w depresji piękną córką bogatego mafiosa z założenia nie mogą skończyć się dobrze. Zwłaszcza jeśli młody nauczyciel jest ambitnym czeskim pisarzem, prowadzącym na kartach powieści przewrotną grę w literaturę i z literaturą. W tle pikantnej, niejednoznacznej historii romansowej autor szkicuje smakowite obrazki obyczajowe, wpisując się w bogatą literacką tradycję sarkastycznych obserwatorów czeskiej rzeczywistości.
Moje ostatnie tchnienie to nie tylko opowieść o życiu Luisa Buńuela. Jest to rozległe spojrzenie na historię kina, bogato ilustrowane anegdotami, nie brakuje także odniesień do realiów historycznych. Wspomnienia odsłaniają kulisy powstania najważniejszych dzieł reżysera, ale i z humorem opowiadają o jego drodze życiowej, od dzieciństwa w Hiszpanii, poprzez pobyt we Francji i epizod w Hollywood, po emigrację w Meksyku. Książka jest niezwykłą i barwną narracją, która wprowadza czytelnika w świat jednej z największych postaci sztuki filmowej.
Książka zawiera rozmowy z Pedro Almodovarem składają się na fascynujący i barwny portret artysty. Pedro Almodóvar jest jednym z najoryginalniejszych współczesnych twórców kina, który wnikliwie, świeżo spogląda na własną karierę. Wspomnienia, anegdoty, przygody z planów zdjęciowych, portrety przyjaciół układają się w niezwykle sugestywną opowieść, emocjonalną, zmysłową.
Książka Umiałem czytać niebo to wyjątkowy artystyczny dwugłos: powieść Timothy’ego O’Grady’ego splata się w niej z cyklem czarno-białych zdjęć znanego fotografika Steve’a Pyke’a. Obu autorów zdaje się fascynować przede wszystkim to, co niewypowiadalne i niewidzialne: zgłębianie zagadek wyobraźni i pamięci. W powieści losy irlandzkich emigrantów w Anglii, przywoływane przez samotnika rekonstruującego z perspektywy lat ważne momenty swej biografii, układają się w przejmujące studium wykorzenienia i tęsknoty. Urzekająca nostalgicznym nastrojem i wysmakowanym stylem książka uhonorowana została w 1997 roku prestiżową Encore Award, doczekała się również ekranizacji. Timothy O’Grady (urodzony w 1951 roku w Chicago) – wybitny prozaik, autor m.in. trzech wielokrotnie tłumaczonych i nagradzanych powieści (Motherland, l989; Umiałem czytać niebo, l997; Light, 2004). Steve Pyke (urodzony w 1957 roku w Leicester) – światowej sławy brytyjski fotografik, mający w swym dorobku liczne wystawy oraz kilka publikacji książkowych.
Autor pisze o czytaniu i słuchaniu słowa, o myśleniu i śnieniu o słowie. To stanowi jego życie. We własnym słowie strzeże zasady najmniej słów, upodobał sobie gnomiczne formy literackie.
Z archiwów Dalkey (1964) jest ostatnią powieścią Flanna O'Briena, lub raczej - jego własnym zdaniem - drwiącym studium, w którym rozmaici pisarze, style, postawy i kulty występują w roli królików doświadczalnych. Dość powiedzieć, że w książce tej spotykamy świętego Augustyna i Jamesa Joyce'a, a także szalonego naukowca De Selby'ego (znanego z Trzeciego policjanta) oraz złotoustego sierżanta Fottrella, którego teoria molikularna głosi, że człowiek może zmienić się w rower. Rzecz dzieje się pod koniec lat czterdziestych XX wieku w miasteczku Dalkey niedaleko Dublina, a nieco ładu w ten metafizyczny chaos próbuje wprowadzić Mick, refleksyjny młodzieniec na życiowym rozdrożu.
Debiutancki zbiór opowiadań Anity Nair to zgrabnie skonstruowane historie ludzi z różnych stron świata, których łączy potrzeba akceptacji, prawdziwej bliskości i chęć ucieczki od monotonii codziennej egzystencji. W tych wysmakowanych, nieco zagadkowych opowieściach świat realny przenika się z magicznym, w którym do głosu dochodzą pierwotne siły natury; fikcja spotyka się tu z rzeczywistością, mit z faktem, rozwaga z romantyzmem. Sugestywna, zmysłowa proza Nair przyciąga i urzeka. Anita Nair urodziła się w Kerali (Indie), przez wiele lat była dziennikarką i copywriterką. Jako pisarka zadebiutowała w 1996 roku zbiorem opowiadań Opowieść żony, która spróbowała czarów, ma w swym dorobku również tomik poetycki (Malabar Mind, 2002) i dwie powieści (TheBetter Man, 2000; Przedział dla pań, 2001) cieszące się uznaniem krytyków i czytelników w wielu krajach. Mieszka wraz z mężem i synem w Bangalurze.
Młoda kobieta, zgłębiająca losy zmarłego w Anglii austriackiego pisarza Gabriela Hirschfeldera, natrafia na mroczną tajemnicę z czasów drugiej wojny światowej. W swych poszukiwaniach dociera też na wyspę Man, gdzie w obozie dla internowanych uwięziono w tamtym czasie zarówno żydowskich uchodźców z Austrii, jak i zwolenników nazistów.
Trwające siedem dni, trudne spotkanie młodzieńca ze znajdującym się u kresu życia ojcem to rama trzymającej w napięciu rodzinnej opowieści, obejmującej kilkadziesiąt lat i rozlegle przestrzenie wielu krajów. Rekonstruując dramatyczne, zawikłane losy swych rodziców - Irlandczyka i Meksykanki - miody Conor odbywa magiczną wędrówkę w przeszłość, tropem starych zdjęć ojca, namiętnego i niespełnionego fotografa. Powieść zachwyca subtelną grą wyobraźni i pamięci, niebanalnym humorem, wysmakowanym powinowactwem słów i obrazów.
Historia kilku pokoleń nowojorskiej rodziny, której towarzyszymy przez niemal cały wiek dwudziesty, stała się dla Columa McCanna kanwą ważnej,wielowarstwowej, przykuwającej uwagę opowieści o różnych odcieniach wolności, miłości i przyjaźni. Jego bohaterowie narażają życie w podziemnych tunelach i na szczytach drapaczy chmur, wciąż balansują pomiędzy wewnętrznymi sferami jasności i mroku. Bezdomność, choroba, odmienność rasowa i kulturowa to w powieści nie tytko metafory ludzkiej egzystencji, ale też przejmujący realizm mistrzowsko opisanej codzienności. Ta strona jasności to również fascynujący, niezapomniany portret Nowego Jorku.
Zbiór opowiadań, które łączy zdegradowana rzeczywistość blokowiska. Nie chodzi tu jednak o obrazki z życia subkultury blokersów: poznajemy tęsknoty, lęki i obsesje przypadkowych ludzi wyłowionych z tłumu, przejmujących i tragicznych w swej przeciętności. To mozaika połamanych losów, mikrokosmos codziennej szarpaniny staje się interesującym punktem wyjścia do refleksji o polskiej współczesności.
Scenariusz najbardziej kasowego ze wszystkich dzieł Pedro Almodovara - pierwszego filmu hiszpańskiego, który otworzył festiwal w Cannes. Sam reżyser określa go jako pełen tajemnic thriller, w którym wszystkie postacie podejmują ryzyko nie bojąc się konsekwencji. Książka opowiada więc historię dwóch chłopców -Ignacio i Enrique, którzy na początku lat 60. odkrywają w katolickiej szkole miłość, kino i strach. Ojciec Manolo, dyrektor szkoły i nauczyciel literatury jest świadkiem, a zarazem częścią tych odkryć. Te trzy osoby spotkają się jeszcze dwukrotnie - pod koniec lat 70. i w latach 80. Spotkania te zaważą nie tylko na ich życiu, ale i śmierci.
Sierpień to opowieść o dwójce młodych ludzi poszukujących korzeni własnej emocjonalności. On - historyk sztuki zarabiający na życie jako sprzedawca urządzeń klimatyzacyjnych i ona - nauczycielka biologii, niedoszła lekarka. Oboje, wciśnięci w przypadkowe życiowe role, starają się przezwyciężyć własną przeszłość.
Prezentowana książka stanowi ciekawe wprowadzenie do współczesnego sposobu myślenia o wyobrażeniach spełnienia, szczęścia i doskonałości. Badaczka ukazuje obraz raju co najmniej dwojako, jako artystyczne wizualizacje w przekazach plastyki oraz jako wyobrażenie funkcjonujące w praktykach religijnych, w mistyce, w literaturze pięknej poświęconej miłości. Autorka z pasją wciąga czytelnika w toczącą się obecnie dyskusję na temat nowego rozumienia obrazu raju.
Sztuka w trzynastu scenach CÓRKI KING KONGA, której akcja toczy się współcześnie w domu starców, a jej głównymi bohaterkami są trzy młode pielęgniarki Berta, Carla i Meggie, miała premierę w Theater am Neumarkt w Zürichu w 1998 roku. Prapremiera polska odbyła się w listopadzie 2000 r. w Teatrze Polskim w Poznaniu.
"Książka ta zawiera wybór rozmów, jakie Danilo Kiś prowadził z dziennikarzami krajowymi i zagranicznymi w latach 1972-1989" Mirjana Miocinowić
Autorka jako członek Komitetu Obchodów 200. Rocznicy Urodzin Adama Mickiewicza przeprowadziła w Sztokholmie liczne seminaria mickiewiczowskie, w których brali udział badacze szwedzcy i polscy. Była organizatorką konferencji "Adam Mickiewicz w Szwecji" oraz wystawy poświęconej szwedzkim przekładom utworów polskiego wieszcza.
Poematy historyczne Samuela Twardowskiego to utwory niezmiernie ważne dla rozwoju barokowej epiki. Dzieła te, wpisując "najnowszą" historię ojczyzny w tradycję wielkiego eposu, stanowią jednocześnie wynik poszukiwania właściwej formy dla rodzimej tematyki. Efekt starań poety, zdaniem współczesnych, był na tyle imponujący, że zwano go polskim Wergiliuszem. Nobilitujące określenie odsyła zatem nie do modelu pieśni epickiej, lecz do znaczenia, jakie dla literatury polskiej miał Samuel Twardowski. Wydana w 1971 roku książka Sybille Nowak-Stalmann jest próbą oświetlenia tej twórczości z punktu widzenia strukturalno-typologicznego.
Tom zawiera autorska wersję scenariusza filmu Tomasza Wiszniewskiego, uhonorowanego nagrodami za najlepszą reżyserię, główną rolę męską i muzykę na XXXII Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni (2007). To ważny film o obcowaniu z absolutem, o sile nadziei i wiary, odwołujący się do konwencji swojskiego kina drogi i opowieści o trudnej męskiej przyjaźni. Historia balansująca na granicy komedii i dramatu, brutalności i wzniosłości, przenikliwe spojrzenie na współczesną polską obyczajowość.
Książka ta to efekt przyjrzenia się trzem kategoriom z pola znaczeniowego egzystencjalnego konkretu oraz roli, jaką odgrywają one w dwudziestowiecznych zastosowaniach literackich. To również wstęp do rozpoznania kierunków zmian, które zaszły zarówno w rozumieniu historii, wnikającej obecnie z większą intensywnością w "istnienie poszczególne", określającej je, opisującej i ujawniającej się poprzez jego świadomość, a nie w planie wielkich abstrakcji determinujących ludzkie działania. To także próba sprawdzenia, czy utwór literacki, któremu zadano pytanie, udzieli odpowiedzi rzucających nowe światło na problematykę związku obiektów kulturowych z procesami społeczno - historycznymi.
Opowiadania Piotra Skargi o świętych karmiły przez wieki wyobraźnię polskich czytelników, zasługując na miano "bestsellera" literatury staropolskiej, ale badacze kierowali swoją uwagę raczej ku działalności kaznodziejskiej wielkiego jezuity. Monografia poświęcona Żywotom świętych ukazuje najmniej dziś znane oblicze autora: hagiografa, a zarazem "szermierza kontrreformacji". Panorama źródeł, zaprezentowanych tak, aby uwypuklić strategie motywujące selekcję przedstawianych postaci i faktów, analiza zabiegów translatorskich oraz przemian, zwłaszcza wynikających z cenzury, jakim podlegały Żywoty w kolejnych wydaniach autorskich, rzucają nowe światło na początki kontrreformacji w Polsce, obserwowanej na tle dokonujących się w Europie procesów historyczno-kulturowych
Rimma mieszka i pracuje w lecznicy zwierząt. Nieoczekiwanie zjawiają się u niej goście: dawna koleżanka Nina, przerażona jej obecnym życiem, Witalik, przyjaciel od kielicha, oraz jego zamożny sąsiad, Maksym. On właśnie będzie królewiczem, który ożywi „martwą królewnę”, wzbudzając w niej miłość. Zazwyczaj po „obudzeniu” rozpocząć można nowe, szczęśliwe życie. Nie tym razem jednak. Okaże się, że ta reguła obowiązuje tylko w bajkach dla dzieci...