Menu

Dąbrowski Mirosław

Czy zauważyliście Państwo, jak mało geometrycznych treści znajduje się w polskim nauczaniu początkowym? Jak rzadko uczniowie klas 1–3 zajmują się podczas zajęć obiektami geometrycznymi?Geometria może stać się dla dzieci łatwa i interesująca, gdyż może być wizualna, intuicyjna i zrozumiała. W otaczającym nas świecie można znaleźć wiele atrakcyjnych i kształcących modeli różnych obiektów geometrycznych, zwłaszcza przestrzennych, czyli brył. Poprzez bezpośredni kontakt z tymi modelami, wykonywanie z ich pomocą różnych eksperymentów, badanie – za ich pośrednictwem – własności reprezentowanych przez nie obiektów, uczniowie mogą rozwijać swoje geometryczne intuicje i swoją wiedzę. W taki właśnie sposób – eksperymentując z otaczającą rzeczywistością – uczą się przez pierwsze lata swojego życia i, jak pokazuje codzienność, robią to w bardzo skuteczny sposób.Zacznijmy od zaopatrzenia się w odpowiednią ilość potrzebnych pomocy:- kwadratowych kolorowych karteczek,- nożyczek i kartek,- geoplanów i gumek,- prostokątnych (bezpiecznych) lusterek.Przykłady pracy z tymi pomocami są opisane w poszczególnych działach książki Matematyczne eksperymenty Geometria nie tylko dla klas 1–3. Chcemy Państwa zachęcić do wspólnego ze swoimi uczniami „geometrycznego” eksperymentowania. Opisane w tej książce eksperymenty są dostępne i kształcące zarówno dla dzieci w klasach 1–3, jak i w starszych klasach szkoły podstawowej. Niektóre z nich mogą się też przydać jeszcze starszym uczniom jako lekarstwo na geometrię, której nie rozumieją i nie lubią.TANGRAMY
Mirosław Dąbrowski, doświadczony pedagog, nauczyciel akademicki, autor wielu książek, od ponad dwudziestu lat prowadzi warsztaty dla nauczycieli klas 1–3 oraz dla nauczycieli matematyki klas starszych poświęcone wykorzystaniu gier dydaktycznych w matematycznym kształceniu dzieci.„Po raz pierwszy zetknąłem się z żywymi liczbami czy raczej – byłem żywą liczbą ponad dwadzieścia pięć lat temu w Londynie podczas warsztatów prowadzonych przez profesora Jana Potworowskiego. Przez ostatnie ćwierć wieku sam wielokrotnie prowadziłem tego typu warsztaty i obserwowałem ich uczestników – nauczycieli nauczania początkowego czy nauczycieli matematyki w klasach 4–6, a ostatnio także nauczycieli przedszkoli. Ich reakcja zazwyczaj jest bardzo podobna do mojej pierwszej reakcji sprzed lat: bardzo ciekawe zabawy, chętnie po nie sięgnę, aby dzieci trochę się poruszały, a przy okazji trochę policzyły – tego nigdy za dużo. Moje podejście do tego typu zabaw ruchowych, podobnie jak do gier dydaktycznych, dość szybko się zmieniło... na znacznie poważniejsze...W każdym rozdziale znajduje się sporo, niekiedy dość różnorodnych, pomysłów pogrupowanych tematycznie. Prezentuję je w postaci serii możliwych poleceń, z elementami hipotetycznej narracji, w nadziei, że dobrze w ten sposób oddaję potencjalny klimat i przebieg zabaw. Materiał ten może być punktem wyjścia do przygotowania wielu zabaw ruchowych uruchamiających pracę dzieci w różnych obszarach związanych z liczbami naturalnymi – doboru i selekcji poleceń oraz zadań i problemów należy jednak zawsze dokonywać samodzielnie, mając na uwadze cele edukacyjne, które zabawa ma realizować”.
Cykl dla matematycznych odkrywców, który uczy samodzielnego myślenia! Matematyka 2001 udowadnia, że uczenie się matematyki może być prawdziwą przygodą. Rozwiązując zadania, gry, łamigłówki i zagadki, uczniowie rozwijają umiejętności matematyczne niezbędne w dalszej nauce. Wprowadzeniem do każdego modułu w podręczniku jest ciekawa historyjka, która zachęca do poznania nowego tematu. Blok powtórzeniowy Jak to rozwiązać? podpowiada uczniom krok po kroku różne sposoby rozwiązywania zadań.
Zeszyt jest uzupełnieniem podręcznika Matematyka 2001 do klasy szóstej. Pomaga w utrwalaniu umiejętności i uczy systematyczności. Zachęca do nauki matematyki poprzez: zadania o różnym stopniu trudności do każdej lekcji; sprytne sposoby rozwiazywania zadań na żółtych stronach To się może przydać; dodatkowe ciekawe zadania na stronach Pora na wyzwanie; czytanki, które rozwijają umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz wyszukiwania informacji w tekstach; testy Która dobra? ze strategią rozwiązywania zadań zamkniętych. Kolorowa wkładka do zeszytu ćwiczeń zawiera materiały niezbędne do wykonania niektórych zadań z podręcznika.