Menu

Panfil Marek

Wycena przedsiębiorstwa jest nierozerwalnie związana z dążeniem do maksymalizacji jego wartości. Celem spółki jest pomnażanie kapitałów własnych, co wymaga sformułowania i wdrażania długoterminowej strategii budowania jej wartości. Podstawowe znaczenie ma przy tym ekonomiczna wartość przedsiębiorstwa, przez którą rozumiemy jego zdolność do generowania wolnej gotówki. Akcent jest zatem położony na przyszłość, a nie na przeszłość, oraz na realne przychody, a nie zysk księgowy. Celem książki jest prezentacja teorii, modeli i metod wyceny w powiązaniu z praktyką wyceny spółek kapitałowych. Rozważania rozpoczynamy od szczegółowego przedstawienia różnych ujęć i rodzajów kategorii wartości - od historyczno-filozoficznych po ekonomiczne. Historia i współczesność skłania do konkluzji, iż wycena jest zarówno teorią (jako jedna z wyjściowych i najważniejszych części Value Based Management), jak i sztuką opartą na doświadczeniu i intuicji wyceniających. Trzeba jednak mieć pełną świadomość, że zastosowanie nawet najlepszych teorii, metod i narzędzi nie musi (zwłaszcza w krótkim okresie) odzwierciedlać rzeczywistej wyceny rynkowej danych aktywów. Marek Panfil, Andrzej Szablewski
Business valuation is invariably linked with the focus on value maximisation. The goal of every company is to increase its equity, which requires the development and implementation of a long-term value creation strategy. The economic value of an enterprise is of primary importance here, such value being understood as the enterprise’s capacity for free cash flows generation. The emphasis is on the future, and not on the past; on real income and not on book profit. The aim of this book is to present the theories, models and methods of business valuation while contrasting them with the practice of company value assessment. We begin our discussion with a detailed description of various approaches to, and types of, value categories – from historical and philosophical ones to those grounded in economic theory. The history and the present practice of valuation leads us to the conclusion that valuation is both a theory (as one of the initial and most important components of Value Based Management) and an art, based on the experience and intuition of business appraiser. However, we should be fully aware of the fact that even the application of the best theories and methods of business valuation does not automatically reflect the real market value of the assets at hand (especially in the short-term). Marek Panfil, Andrzej Szablewski OPINIONS This book includes a collection of papers which, whether studied together or separately, are remarkable examples of a combination of the authors’ first-rate proficiency and insight and their ability to arouse the readers’ interest. The opus discussed here is both a scientific work and a popular one, understood as addressed not exclusively to scholars, but also to all those dealing with business valuation in practice. It presents a wide range of issues which, when they are known and understood, prevent us from getting lost in the increasingly complex realities of the global economy. In this book, stock market investors will find inspiration, for their own reflection, on the basis of the development of company value and, undoubtedly, a wealth of knowledge which will allow them to make critical evaluations of their investment decisions. Ludwik Sobolewski PhD, CEO of the Warsaw Stock Exchange Divided into 12 chapters, this book is a treasure trove of information which will provide a stimulus for every manager to search for value in his or her enterprise. Practical examples appended to theoretical analysis enhance the issues discussed that, quite straightforwardly explained, can be referred to as a compendium of knowledge necessary for students, university fellows and all practitioners as well. I will gladly use this publication to increase my knowledge pertaining either to the evaluation of investors’ expectations or to the assessment of the influence which customer value exerts on company value. Herbert Wirth, PhD, CEO of KGHM Polska Miedź SA (copper and silver global manufacturer) A practical guide to business valuation. The book, set mostly in the contemporary reality of the Polish economy, offers a combination of theoretical knowledge and provides a good deal of examples or case studies. This volume should also be required reading for financiers and capital market participants. Michał Wrzesiński, PhD, Professor of Warsaw School of Economic, CEO of Dom Maklerski Navigator SA (a brokerage house)
Każde liczące się na rynku przedsiębiorstwo buduje swój potencjał i majątek w oparciu o dobra własności intelektualnej. Powstaje jednak pytanie, jak dobra te wyceniać i na jakiej podstawie. Niniejszy, drugi, tom Serii Prawa Designu, Mody i Reklamy przybliża problemy związane z zabezpieczeniem i wyceną praw własności intelektualnej. Tom stanowi zbiór refleksji prawniczych i ekonomicznych na temat zasad wynagradzania twórców i doboru metodologii wyceny. Książka jest adresowana do każdego użytkownika sieci, w szczególności studentów kierunków prawniczych, ekonomicznych i artystycznych, jak też do profesjonalistów, którym poszerzona analiza tej tematyki pozwoli odnaleźć się w wyzwaniach stawianych w ich praktyce. All serious enterprises build their potential and assets based on intellectual property and its related policy. However, it is important to understand the basis upon which IP pricing should be set. This second volume in the Design, Fashion and Advertisement Law Series gets to the heart of the problems related to the protection and valuation of intellectual property rights. This volume is a collection of legal and economic reflections on the principles of author remuneration and the selection of valuation methodology.