Menu

Faszcza Michał Norbert

Hans Delbrck (1848-1929) był jednym z najbardziej rozpoznawalnych badaczy swoich czasów, a jego twórczość historiograficzna budziła kontrowersje nie tylko za życia, lecz także po śmierci. Miał odwagę przeciwstawić się powszechnie panującemu poglądowi o braku kompetencji akademickich historyków do zajmowania się militarnymi aspektami dziejów. Promował pogląd, że tworzą one nierozerwalną jedność z problematyką polityczną, społeczną, gospodarczą i kulturową, w czym wyprzedził francuską szkołę "Annales". Jego poglądy na trwałe ukształtowały oblicze całej specjalności, a jego wieloletnia walka o wprowadzenie historii militarnej na uniwersytety doprowadziła do odarcia wojny z fałszywego nimbu romantyzmu.
• Oznaczenie treści wykreślonych lub zmienionych w podstawie programowej • Nowa okładka podręcznika • Podręcznik dostosowany do nowej podstawy programowej • Większa liczba tekstów źródłowych, obudowanych zróżnicowanymi poleceniami, pomoże uczniom lepiej poznać specyfikę i zasady analizy różnych typów źródeł pisanych.• Warsztaty historyka pokazują krok po kroku, jak pracować z różnymi rodzajami źródeł historycznych.• Czytelne elementy graficzne – osie czasu, schematy, grafy NASTĘPSTWA – systematyzują wiedzę uczniów, ułatwiają zrozumienie i zapamiętanie treści• Syntetyczne podsumowania po lekcjach i po działach pomagają powtórzyć materiał. • Propozycje współczesnych publikacji historycznych w sekcji Warto przeczytać – pozycje nie starsze niż z 2000 roku.
Materiał nauczania został uporządkowany chronologicznie. W podręczniku zostały wyodrębnione działy, obejmujące zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski. Układ treści podręcznika: I. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu II. Świat starożytnych Greków III. Imperium Rzymskie IV. Europa wczesnego średniowiecza V. Europa rozkwitu i schyłku średniowiecza VI. Polska w X–XIII wieku VII. Polska w XIV–XV wieku VIII. Kultura średniowiecza W podręczniku można wyróżnić m.in.: Osie czasu porządkujące wydarzenia omawiane na lekcji. Praca z tekstem źródłowym – tekst źródłowy z poleceniami pomagającymi w jego analizie. NOWA EDYCJA podręcznika wzbogacona o dodatkowe elementy i zgodna ze zmianami w podstawie programowej. - Warsztaty historyka pokazują krok po kroku, jak pracować z różnymi rodzajami źródeł historycznych i uczą analizy, wyciągania wniosków oraz umiejętnej, rzeczowej argumentacji. - Nowe schematy i grafy NASTĘPSTWA ukazujące przyczyny i skutki wydarzeń historycznych ułatwiają zrozumienie i zapamiętanie treści. - Syntetyczne podsumowania po lekcjach i po działach pomagają powtórzyć materiał. - Rozbudowane powtórzeniowe osie czasu synchronizują wydarzenia i procesy historyczne z różnych sfer życia społecznego, np. polityki, kultury, gospodarki, wojskowości.