Menu

Idries Shah

Hodża Nasreddin, duchowy brat Dyla Sowizdrzała i Don Kichota, arabskiego Dżuchy i naszego rodzimego Głupiego Jasia, urodził się w małej wiosce w środkowej Anatolii w 1208 roku. Podobno, bowiem widuje się go do dziś w najlepszym zdrowiu w wielu zakątkach świata, od Bliskiego Wschodu poprzez Azję, aż do obu Ameryk, na Bałkanach i w Himalajach. c.d.n.
Trudno połapać się w rozlicznych "wcieleniach" Nasreddina, bo jest raz nauczycielem, raz uczniem, raz sędzią raz złodziejem, raz dłużnikiem, raz wierzycielem. Raz jest młody, raz stary, raz mądry raz głupi, raz przebiegły, to znów naiwny jak dziecko… Jedno jest pewne - ma złote serce, a przypowieści o nim są nieśmiertelne, bo nigdy nie przestają rozśmieszać, zadziwiać i uczyć, c.d.n...
Myśl suficka - najpiękniejsza, duchowa gałąź - jest u nas niemal nieznana. Dla sufich życie jest podróżą, podczas której człowiek zdobywa rozproszoną po świecie wiedzę o Bogu, o oderwanej od Stwórcy duszy, o własnej egzystencji. Już w czasach Mahometa pojawili się ludzie, którzy określając siebie mianem muzułmanów, odrzucili dosłowne rozumienie słów Proroka i wybrali mistyczną interpretację objawienia. Sufi jednak twierdzą, że ich myśl jest odwieczna, starsza nawet od Mahometa. Głównym celem sufizmu jest wyzwolenie człowieka z niewoli ego i doprowadzenie go do pełni. Mądrość głupców to zbiór przypowieści i nauk, które suficcy mistrzowie przekazują swoim uczniom z pokolenia na pokolenie. Ich zrozumienie zależy od indywidualnej sumy doświadczeń, od otwartości, stanu ducha, od czasu, miejsca, od etapu, na którym uczeń się znajduje na swojej Drodze. Jak mówi sufi Jusuf Hamadani: Tej wiedzy nie można bowiem poskąpić komuś, kto na nią zasługuje, ale też nie sposób przekazać jej temu, komu się ona nie należy.
Zaczarowana świątynia to zbiór opowieści, które w zwięzłej, błyskotliwej formie przekazują najważniejsze nauki sufizmu - mistycznego nurtu wyrosłego na gruncie islamu, który przekracza jednak wszelkie religijne doktryny i myślowe schematy. Dla sufich życie jest podróżą, podczas której człowiek zdobywa rozproszoną po świecie wiedzę o Bogu, o oderwanej od Stwórcy duszy, o własnej egzystencji. Głównym celem sufizmu jest wyzwolenie człowieka z niewoli ego i doprowadzenie go do pełni. W zbiorze tym Idries Shah zawarł miarodajny, tworzący harmonijną całość przekrój nauki sufickiej. Tradycyjne przypowieści, które suficcy mistrzowie przekazują swoim uczniom z pokolenia na pokolenie zestawił ze swoimi autorskimi opowieściami, odnoszącymi się bezpośrednio do problemów nam współczesnych. Poza wartością historyczną i estetyczną sam autor podkreśla praktyczny wymiar tej literatury.
Kiedy pewnego razu zapytano hodżę Nasreddina dlaczego księżyc w pełni robi się coraz mniejszy i wreszcie znika, odpowiedział, że kroi się go na maleńkie kawałeczki z których powstają gwiazdy. Ile gwiazd na niebie, tyle opowieści o sufickim mędrcu, c.d.n...