Menu

Surdej Andrzej

Zeszyty lekturowe to samodzielne, ponadcyklowe publikacje dla uczniów zreformowanej szkoły podstawowej, stanowiące niezbędną pomoc w analizie i interpretacji obowiązkowych i uzupełniających lektur z nowej podstawy programowej. Zeszyt lekturowy dla klasy 5 zawiera omówienie 14 tekstów kultury, takich jak: Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa C.S. Lewisa, Chłopcy z Placu Broni F. Molnara, Kłamczucha M. Musierowicz, Sposób na Alcybiadesa E. Niziurskiego, Katarynka B. Prusa, W pamiętniku Zofii Bobrówny J. Słowackiego, My, Pierwsza Brygada T. Biernackiego i A. Hałacińskiego, fragmenty Pana Tadeusza A. Mickiewicza, Demeter i Kora W. Markowskiej, Prometeusz W. Markowskiej, Orfeusz i Eurydyka W. Markowskiej, Syzyf W. Markowskiej, Dedal i Ikar J. Parandowskiego, Dzieje Tezeusza J. Parandowskiego. Poszczególne opracowania lektur zostały przygotowane w formie kart pracy zawierających kilkanaście poleceń, które dotyczą najważniejszych aspektów danego tekstu. Każde omówienie powstało według podobnego schematu – polecenia wprowadzające, analiza elementów świata przedstawionego, ćwiczenia podsumowujące. Zeszyt ćwiczeń może być wykorzystywany albo w toku samodzielnej pracy uczniów (np. w domu), albo na lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Opracowania stanowią kompletne omówienie poszczególnych tekstów i można je podzielić na jednostki lekcyjne. Nauczyciel może też dowolnie przekształcać zaproponowany materiał – pomijać pewne polecenia lub uzupełniać je własnymi dodatkowymi pomysłami.
Zeszyt lekturowy dla klasy 6 zawiera omówienie 13 lektur, takich jak: W pustyni i w puszczy H. Sienkiewicza, Szatan z siódmej klasy K. Makuszyńskiego, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi R. Kosika, Ania z Zielonego Wzgórza L.M. Montgomery, Hobbit, czyli tam i z powrotem J.R.R. Tolkiena, Narodziny świata J. Parandowskiego, Biblia: Świat stworzony przez Boga, Przypowieść o siewcy, Przypowieść o pannach roztropnych, Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie, Przypowieść o talentach, Pan Tadeusz A. Mickiewicza (fragmenty Polowanie, Koncert Wojskiego), Rota M. Konopnickiej. Poszczególne opracowania lektur zostały przygotowane w formie kart pracy zawierających kilkanaście poleceń, które dotyczą najważniejszych aspektów danego tekstu. Każde omówienie powstało według podobnego schematu: polecenia wprowadzające, analiza elementów świata przedstawionego, ćwiczenia podsumowujące. Zeszyt ćwiczeń może być wykorzystywany albo podczas samodzielnej pracy uczniów (np. w domu), albo na lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Opracowania stanowią kompletną analizę poszczególnych tekstów kultury i można je podzielić na jednostki lekcyjne. Nauczyciel może też dowolnie przekształcać zaproponowany materiał – pomijać pewne polecenia lub uzupełniać je własnymi pomysłami.
Zeszyt Czytanie ze zrozumieniem to publikacje wspomagające naukę i przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w klasie 4, 5 i 6 oraz stanowiące niezbędną pomoc w trenowaniu umiejętności rozumienia różnego rodzaju tekstów. Publikacja zawiera 12 tekstów do czytania dostosowanych do wiedzy i umiejętności uczniów klasy 6, są to fragmenty lektur z nowej podstawy programowej (np. fragment utworu: Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza) oraz inne utwory literackie (prozatorskie i poetyckie), teksty popularnonaukowe i użytkowe (np. fragment utworu Ustawa o języku polskim). Do każdego z tekstów zostało przygotowanych około 20 ciekawych, różnorodnych i dostosowanych do możliwości ucznia ćwiczeń sprawdzających rozumienie przeczytanego fragmentu utworu. Polecenia są spójne z typami zadań na egzaminie ósmoklasisty takimi jak: pytania typu prawda / fałsz, pytania otwarte, pytania o dokończenie twierdzenia, zadania z luką. Opracowania mogą być wykorzystywane do samodzielnej pracy uczniów w domu, albo na lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Publikacja zawiera fragmenty następujących lektur: W pustyni i w puszczy Henryk Sienkiewicz, Ania z Zielonego Wzgórza Lucy Maud Montgomery, Szatan z siódmej klasy Kornel Makuszyński, Hobbit, czyli tam i z powrotem John Ronald Reuel Tolkien, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi Rafał Kosik, Książka nad książkami Anna Kamieńska, Trąbki świątecznej poczty Konstanty Ildefons Gałczyński, Świteź Adam Mickiewicz, Co to jest Pismo Święte Waldemar Chrostowski, Opowieści o rzeczach powszednich Władysław Kopaliński, Sekrety wielkich mistrzów sztuki Aleksandra Bernatowicz.
Ćwiczenia redakcyjne dla uczniów klas 4-6 zawierają szesnaście rozdziałów poświęconych formom wypowiedzi przewidzianym w podstawie programowej na ten etap kształcenia. Są doskonałym uzupełnieniem dwóch cykli WSiP do klas 4-6: Słowa z uśmiechem i Jutro pójdę w świat. Mogą także służyć uczniom starszych klas oraz gimnazjalistom do doskonalenia umiejętności redagowania tekstów. Publikacja oprócz ćwiczeń redakcyjnych obejmuje najważniejsze informacje teoretyczne i praktyczne wskazówki niezbędne do prawidłowego sformułowania: planu; opisu przedmiotu, obrazu, krajobrazu i przeżyć wewnętrznych; charakterystyki postaci rzeczywistej i literackiej; opowiadania; listu tradycyjnego i e-maila; sprawozdania; zaproszenia; ogłoszenia; dedykacji; notatki; życzeń i podziękowań; własnych opinii oraz scenariusza filmowego. Ćwiczenia mają uniwersalną formę, która umożliwia zarówno samodzielną pracę uczniów, jak i wykorzystanie publikacji na lekcjach.
Ćwiczenia redakcyjne dla uczniów klas 7-8 zawierają jedenaście rozdziałów poświęconych formom wypowiedzi przewidzianym w podstawie programowej na ten etap kształcenia. Są doskonałym uzupełnieniem trzech cykli WSiP do klas 7-8: Bliżej słowa, Myśli i słowa, Świat w słowach i obrazach. Mogą także służyć gimnazjalistom do doskonalenia umiejętności redagowania tekstów. Publikacja oprócz ćwiczeń redakcyjnych obejmuje najważniejsze informacje teoretyczne i praktyczne wskazówki niezbędne do prawidłowego sformułowania: pamiętnika i dziennika; życiorysu i CV; podania; listu motywacyjnego; przemówienia; recenzji; rozprawki; wywiadu; reportażu; streszczenia; parafrazy; skrótu lub rozwinięcia tekstu. Ćwiczenia mają uniwersalną formę, która umożliwia zarówno samodzielną pracę uczniów, jak i wykorzystanie publikacji na lekcjach.
Zeszyt lekturowy dla uczniów klasy 4 zawiera omówienie 15 tekstów kultury, takich jak: Powrót taty A. Mickiewicza, Mazurek Dąbrowskiego J. Wybickiego, Bajka o rybaku i rybce A. Puszkina, Tajemniczy ogród F.H. Burnett, O Lechu i białym orle M. Orłonia, Akademia pana Kleksa J. Brzechwy, Mikołajek R. Goscinny’ego i J.-J. Sempégo, Kajko i Kokosz J. Christy. Każde opracowanie lektury zostało zapisane w formie kilkunastu poleceń, które dotyczą najważniejszych aspektów tekstu. Omówieniom nadano podobny schemat: polecenia wprowadzające, analiza elementów świata przedstawionego, ćwiczenia podsumowujące. Zeszyt ćwiczeń może być wykorzystywany albo w toku samodzielnej pracy uczniów (np. w domu), albo na lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Zestawy zadań stanowią kompletne opracowanie tekstów i można je podzielić na jednostki lekcyjne. Materiał jest gotowy do wykorzystania w całości, daje też nauczycielowi możliwość dowolnego doboru poleceń i samodzielnego konstruowania bloków poleceń wzbogaconych dodatkowymi pomysłami.
Zeszyt Czytanie ze zrozumieniem to publikacje wspomagające naukę i przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego już od klasy 4 i stanowiąca niezbędną pomoc w trenowaniu umiejętności rozumienia różnego rodzaju tekstów. Publikacja zawiera 12 tekstów do czytania dostosowanych do wiedzy i umiejętności uczniów klasy 4, są to fragmenty lektur z nowej podstawy programowej (np. fragment utworu: Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa) oraz inne utwory literackie (prozatorskie i poetyckie), teksty popularnonaukowe i użytkowe (np. fragment utworu Herbert Schwinghammer, Wielka księga savoir-vivre’u). Do każdego z tekstów zostało przygotowanych około 20 ciekawych, różnorodnych i dostosowanych do możliwości ucznia ćwiczeń sprawdzających rozumienie przeczytanego fragmentu utworu. Polecenia są spójne z typami zadań na egzaminie ósmoklasisty takimi jak: pytania typu prawda / fałsz, pytania otwarte, pytania o dokończenie twierdzenia, zadania z luką. Opracowania mogą być wykorzystywane do samodzielnej pracy uczniów w domu, albo na lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Publikacja zawiera fragmenty następujących lektur: Akademia pana Kleksa Jan Brzechwa, Mikołajek René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Tajemniczy ogród Frances Hodgson Burnett, Panna z mokrą głową Kornel Makuszyński, Wróżki Charles Perrault, Klechdy starożytne… Kazimierz Władysław Wójcicki, Legendy i podania polskie Marian Orłoń, Pani Twardowska Adam Mickiewicz, Bajka o rybaku i rybce Aleksander Puszkin, Trzeci kot w worku, czyli rozmaitości świata Władysław Kopaliński.
Zeszyt Czytanie ze zrozumieniem to publikacje wspomagające naukę i przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w klasie 4, 5 i 6 i stanowiąca niezbędną pomoc w trenowaniu umiejętności rozumienia różnego rodzaju tekstów. Publikacja zawiera 12 tekstów do czytania dostosowanych do wiedzy i umiejętności uczniów klasy 5, są to fragmenty lektur z nowej podstawy programowej (np. fragment utworu: Bolesław Prus Katarynka) oraz inne utwory literackie (prozatorskie i poetyckie), teksty popularnonaukowe i użytkowe (np. fragment utworu Władysław Kopaliński, Opowieści o rzeczach powszednich) Do każdego z tekstów zostało przygotowanych około 20 ciekawych, różnorodnych i dostosowanych do możliwości ucznia ćwiczeń sprawdzających rozumienie przeczytanego fragmentu utworu. Polecenia są spójne z typami zadań na egzaminie ósmoklasisty takimi jak: pytania typu prawda / fałsz, pytania otwarte, pytania o dokończenie twierdzenia, zadania z luką. Opracowania mogą być wykorzystywane do samodzielnej pracy uczniów w domu, albo na lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Publikacja zawiera fragmenty następujących lektur: Chłopcy z Placu Broni Ferenc Molnár, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa Clive Staples Lewis, Sposób na Alcybiadesa Edmund Niziurski, Katarynka Bolesław Prus, Mity Greków i Rzymian Wanda Markowska, Dal Hanna Januszewska, Przyjaciele Ignacy Krasicki, Adam Mickiewicz, Opowieści o rzeczach powszednich Władysław Kopaliński.