Menu

Mańkowska Marta

Autorka skoncentrowała się na przedstawieniu wieloaspektowych zagad­nień związanych z podejmowaniem decyzji transportowych, jako strategicz­nych decyzji logistycznych w łańcuchu dostaw, osadzonych w problematyce współzależności rozwoju transportu i handlu międzynarodowego. Przedmio­towe decyzje wpływają długoterminowo na konkurencyjność przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw, w którym uczestniczy, oddziałują na wszystkie procesy za­chodzące w łańcuchu dostaw i dotyczą każdego z podsystemów systemu logi­stycznego. Turbulentne otoczenie międzynarodowe w jakim funkcjonują i kre­owane są współczesne łańcuchy dostaw sprawia, że decyzje te podejmowane są w warunkach niepewności i ryzyka. W monografii zaprezentowano wyniki autorskich badań, których celem była identyfikacja czynników determinujących decyzje transportowe przedsię­biorstw dotyczące podziału gestii transportowej i wyboru warunków dostaw Incoterms (ang. International Commercial Terms) w międzynarodowych transakcjach handlowych. Określono także implikacje menadżerskie i opraco­wano rekomendacje dla procesu podejmowania decyzji dotyczących podziału gestii transportowej i wyboru warunków dostaw Incoterms w międzynarodo­wych transakcjach handlowych. Publikacja kierowana jest do pracowników naukowych i menedżerów zajmujących się logistyką, zarządzaniem łańcuchem dostaw i transportem w środowisku międzynarodowym.
Publikacja przybliża Czytelnikowi złożoną problematykę funkcjonowania morsko-lądowych łańcuchów transportowych. Pierwsze dwa rozdziały poświęcone zostały teoretycznym aspektom związanym z integracją w transporcie, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki istoty morsko-lądowych łańcuchów transportowych oraz czynników determinujących ich rozwój. Kolejne rozdziały mają charakter praktyczny i zostały opracowane w formie studiów przypadków. Głównym kryterium wyboru konkretnych grup ładunkowych było ich znaczenie w międzynarodowym handlu morskim. W konsekwencji analizie poddano takie grupy ładunkowe, jak: ropa naftowa, LNG, węgiel, zboże, drobnica skonteneryzowana oraz drobnica promowa i ro-ro. Wybrane grupy ładunkowe i tworzone przy ich udziale łańcuchy transportowe przeanalizowano przez pryzmat właściwości fizyko-technicznych, zastosowania w gospodarce, kierunków i organizacji światowych przewozów drogą morską, specyfiki obsługi w portach morskich oraz obsługi transportowej od strony zaplecza gospodarczego. Publikacja jest kierowana przede wszystkim do studentów specjalności związanych z funkcjonowaniem transportu międzynarodowego realizowanych w ramach takich kierunków, jak ekonomia, logistyka i transport.
W pierwszym rozdziale w ogólnym ujęciu teoretycznym przedstawiono istotę pro­cesu planowania, jako jednego z najważniejszych działań zarządzania. Szerzej odniesiono się do roli planowania strategicznego we współczesnym gospoda­rowaniu. W drugiej części tego rozdziału zarysowano rolę portów morskich we współczesnej gospodarce oraz najważniejsze determinanty ich rozwoju. W ostat­niej części tego rozdziału zaprezentowano proces planowania w portach morskich, wskazując przede wszystkim na jego przesłanki, systematykę oraz etapy planowa­nia strategicznego i rodzaje stosowanych strategii. W rozdziale drugim zaprezentowano studia przypadków procesu planowania roz­woju wybranych portów morskich na poziomie centralnym, regionalnym, lokalnym oraz danego portu. Mając na uwadze zróżnicowanie polityki planowania rozwoju portów morskich w różnych częściach świata, w badaniach wykorzystano studia przypadków wybranych portów morskich kontynentu azjatyckiego (Singapur), amerykańskiego (Long Beach), australijskiego (Botany) i europejskiego (Rostock). Studia przypadków objęły charakterystykę danego portu oraz uwarunkowań jego funkcjonowania, analizę systemu zarządzania oraz identyfikację i ocenę polityki jego rozwoju przez pryzmat najważniejszych dokumentów powstających na róż­nych poziomach planowania. W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono płaszczyzny planowania rozwoju portu morskiego o podstawowym znaczeniu dla gospodarki Polski, na przykładzie por­tu w Szczecinie. Studium przypadku portu w Szczecinie ma pogłębiony charakter w stosunku do studiów zagranicznych. Oprócz analizy dokumentów planistycz­nych, powstających na poziomie krajowym, regionu zachodniopomorskiego, miasta Szczecina oraz zarządcy terenów portowych zespołu Szczecin-Świnoujście, obej­muje ono również najważniejsze elementy strategii wiodącego przedsiębiorstwa portowej sfery eksploatacyjnej w Szczecinie. Ze wstępu