Menu

Pluciński Michał

W monografii w sposób kompleksowy ujęto wpływ zmieniającego się otoczenia zewnętrznego na funkcjonowanie i rozwój najważniejszych polskich portów morskich. Analizowane porty morskie to złożone struktury gospodarcze, zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i w zakresie oddziaływania na bliższe i dalsze otoczenie. Do najważniejszych uwarunkowań zewnętrznych zaliczono: - transformację systemu gospodarczego Polski - globalizację - międzynarodową regionalną integrację gospodarczą.
W pierwszym rozdziale w ogólnym ujęciu teoretycznym przedstawiono istotę pro­cesu planowania, jako jednego z najważniejszych działań zarządzania. Szerzej odniesiono się do roli planowania strategicznego we współczesnym gospoda­rowaniu. W drugiej części tego rozdziału zarysowano rolę portów morskich we współczesnej gospodarce oraz najważniejsze determinanty ich rozwoju. W ostat­niej części tego rozdziału zaprezentowano proces planowania w portach morskich, wskazując przede wszystkim na jego przesłanki, systematykę oraz etapy planowa­nia strategicznego i rodzaje stosowanych strategii. W rozdziale drugim zaprezentowano studia przypadków procesu planowania roz­woju wybranych portów morskich na poziomie centralnym, regionalnym, lokalnym oraz danego portu. Mając na uwadze zróżnicowanie polityki planowania rozwoju portów morskich w różnych częściach świata, w badaniach wykorzystano studia przypadków wybranych portów morskich kontynentu azjatyckiego (Singapur), amerykańskiego (Long Beach), australijskiego (Botany) i europejskiego (Rostock). Studia przypadków objęły charakterystykę danego portu oraz uwarunkowań jego funkcjonowania, analizę systemu zarządzania oraz identyfikację i ocenę polityki jego rozwoju przez pryzmat najważniejszych dokumentów powstających na róż­nych poziomach planowania. W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono płaszczyzny planowania rozwoju portu morskiego o podstawowym znaczeniu dla gospodarki Polski, na przykładzie por­tu w Szczecinie. Studium przypadku portu w Szczecinie ma pogłębiony charakter w stosunku do studiów zagranicznych. Oprócz analizy dokumentów planistycz­nych, powstających na poziomie krajowym, regionu zachodniopomorskiego, miasta Szczecina oraz zarządcy terenów portowych zespołu Szczecin-Świnoujście, obej­muje ono również najważniejsze elementy strategii wiodącego przedsiębiorstwa portowej sfery eksploatacyjnej w Szczecinie. Ze wstępu