W pierwszym rozdziale w ogólnym ujęciu teoretycznym przedstawiono istotę procesu planowania, jako jednego z najważniejszych działań zarządzania. Szerzej odniesiono się do roli planowania strategicznego we współczesnym gospodarowaniu. W drugiej części tego rozdziału zarysowano rolę portów morskich we współczesnej gospodarce oraz najważniejsze determinanty ich rozwoju. W ostatniej części tego rozdziału zaprezentowano proces planowania w portach morskich, wskazując przede wszystkim na jego przesłanki, systematykę oraz etapy planowania strategicznego i rodzaje stosowanych strategii.
W rozdziale drugim zaprezentowano studia przypadków procesu planowania rozwoju wybranych portów morskich na poziomie centralnym, regionalnym, lokalnym oraz danego portu. Mając na uwadze zróżnicowanie polityki planowania rozwoju portów morskich w różnych częściach świata, w badaniach wykorzystano studia przypadków wybranych portów morskich kontynentu azjatyckiego (Singapur), amerykańskiego (Long Beach), australijskiego (Botany) i europejskiego (Rostock). Studia przypadków objęły charakterystykę danego portu oraz uwarunkowań jego funkcjonowania, analizę systemu zarządzania oraz identyfikację i ocenę polityki jego rozwoju przez pryzmat najważniejszych dokumentów powstających na różnych poziomach planowania.
W ostatnim rozdziale pracy przedstawiono płaszczyzny planowania rozwoju portu morskiego o podstawowym znaczeniu dla gospodarki Polski, na przykładzie portu w Szczecinie. Studium przypadku portu w Szczecinie ma pogłębiony charakter w stosunku do studiów zagranicznych. Oprócz analizy dokumentów planistycznych, powstających na poziomie krajowym, regionu zachodniopomorskiego, miasta Szczecina oraz zarządcy terenów portowych zespołu Szczecin-Świnoujście, obejmuje ono również najważniejsze elementy strategii wiodącego przedsiębiorstwa portowej sfery eksploatacyjnej w Szczecinie.
Ze wstępu