Menu

Bauer Joachim

Poznaj, jak twoje wspomnienia przechowywane w komórkach wpływają na zdrowie, choroby i emocje. Ta książka pokazuje, jak twoje doświadczenia i relacje mogą zmieniać twoje geny. Autor, ekspert w dziedzinie nauk medycznych, tłumaczy, jak poprawa stylu życia i pozbycie się negatywnych wspomnień może leczyć choroby genetyczne i poprawić twoje samopoczucie. Zdobądź kontrolę nad swoim zdrowiem i życiem, wykorzystując najnowsze odkrycia w psychosomatyce. Odkryj, jak codzienne nawyki i środowisko, w którym żyjesz, wpływają na twoją zdolność do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami.
Nominacja do nagrody NDR Non-Fiction Book Prize: „Aby zachować zdrowie psychiczne i fizyczne, ludzie potrzebują analogowej obecności innych ludzi”. JOACHIM BAUER    Sztuczna inteligencja radykalnie zmienia sposób, w jaki żyjemy – czy to w pracy, szkole, medycynie, czy w wielu innych dziedzinach. Jej twórcy promują ją jako równą ludziom, a nawet od nich lepszą. Wkracza więc w naszą rzeczywistość coraz odważniej, a my coraz chętniej uciekamy do wirtualnych światów, sieci społecznościowych, aplikacji i gier.Korzystanie z usług cyfrowych osiągnęło niepokojący poziom, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Wiele osób całkowicie zaniedbało realne interakcje. Większość interpersonalnych kontaktów odbywa się wyłącznie za pośrednictwem i pod kontrolą koncernów cyfrowych, a liczba fizycznych spotkań międzyludzkich i spojrzeń w oczy drugiego człowieka wciąż drastycznie się zmniejsza. Utrata kontaktu z rzeczywistością to proces przebiegający małymi krokami. Usługi cyfrowe ułatwiają nam życie i zapewniają poczucie komfortu. Tak długo pomagają nam chodzić, aż przestajemy samodzielnie się poruszać.Joachim Bauer, autor bestsellerów, lekarz i neurobiolog, w swojej najnowszej książce alarmuje, że prawdziwe relacje międzyludzkie i analogowa obecność są kluczowe dla naszego rozwoju osobistego, zdrowia psychicznego oraz spójności społecznej. Jesteśmy społeczeństwem niedojrzałym cyfrowo, nieodpornym na manipulacje, niepotrafiącym w pełni ocenić zagrożeń, które niesie za sobą wkroczenie w cyfrowy świat, kreowany i kontrolowany przez koncerny. Czy zatem naszą drogą powinna być coraz silniejsza świadomość ryzyka, czy może bunt przeciwko utracie kontaktu z rzeczywistością?
Dziecko to nie segregator biurowy, do którego można wkładać dawki wiedzy niczym zapisane kartki papieru.   Neurobiolog, lekarz i psychiatra Joachim Bauer dowodzi, że młody człowiek jest w stanie w pełni rozwinąć swój potencjał tylko wówczas, gdy dorasta w sprzyjającym otoczeniu. Ironia współczesnego systemu edukacji polega na tym, że powstał on na długo zanim zaczęliśmy badać możliwości i ograniczenia ludzkiego mózgu. Aby stworzyć nową, efektywną szkołę musimy oprzeć się na aktualnych odkryciach naukowych i zaakceptować fakt, że relacje między uczniem a nauczycielem oraz przyjazne środowisko szkolne, są podstawą dobrze funkcjonującej edukacji. W dążeniu do tego celu niezbędna jest współpraca nauczycieli, uczniów oraz rodziców, która pozwoli na zwiększenie poczucia sprawczości i motywacji do twórczego działania każdej ze stron.PIERWSZE WYDANIE KSIĄŻKI UKAZAŁO SIĘ POD TYTUŁEM: "Co z tą szkołą?"
Otoczenie znacząco oddziałuje na funkcjonowanie organizmu. To, jaki prowadzimy styl życia i w jakich warunkach oraz towarzystwie przebywamy, przekłada się na jakość naszych genów i występowanie chorób. Według najnowszych badań naukowych Autora – neurobiologa i lekarza – masz szansę zmienić swoje genetyczne przeznaczenie nawet jeśli w spadku po przodkach otrzymałeś niezbyt „dobre” geny. Z książki dowiesz się, jak dzięki zmianie stylu życia możesz pozbyć się chorób, również tych genetycznych. Samodzielnie uzdrowisz swoje geny i uwolnisz się od wszelkich dolegliwości, złych doświadczeń oraz traum. Weź zdrowie w swoje ręce!
Zygmunt Freud uznał, że agresja jest jednym z ludzkich popędów i tym samym uczynił ją swego rodzaju mistyczną siłą. Konrad Lorenza widział w niej wyraz „tak zwanego zła” w ludzkiej naturze. Bez agresji ludzkość by nie przetrwała – przyznaje autor „Granicy bólu” – ale założenia Freuda i Lorenza są błędne. Agresja jest czysto neurobiologicznym fenomenem i nie ma w sobie nic z mistyki. Darwin za najsilniejszy z ludzkich popędów uznał potrzebę przynależności i skłonność do zachowań społecznych. Odkrycia współczesnej neurobiologii przyznają mu rację. Ostracyzm, brak akceptacji, piętnowanie odmienności i ignorowanie zasady równych szans to poważne przyczyny agresji – zarówno w wydaniu indywidualnym jak i grupowym. Najskuteczniejsze środki zapobiegające agresji i przemocy to zdrowe więzi, dobra edukacja i świadome wychowanie. Jeśli nie chcemy dopuści do tego, by nasza planeta legła kiedyś w gruzach, powinniśmy poważnie potraktować najnowsze odkrycia neurobiologów.
Ogromna część absolwentów opuszczających placówki edukacyjne nie nabywa w nich żadnej z tych cech, które przygotowują człowieka do życia: wiary w siebie, wewnętrznej motywacji, solidnej wiedzy oraz kompetencji społecznych i emocjonalnych. Badacz mózgu, lekarz i psychiatra, Joachim Bauer, pokazuje siedem nowych perspektyw, dzięki którym szkoła może stać się miejscem przyjaznym dla wszystkich uczestników procesu edukacyjnego. Uczniowie mogą odnaleźć w szkole „drugi dom”, nauczyciele zadowolenie i spełnienie w zawodzie, a rodzice nie muszą dłużej tkwić w roli wiecznych wrogów systemu i mogą czynnie uczestniczyć w życiu szkolnym swoich dzieci.
Książka Joachima Bauera jest pracą przeglądową, dotyczącą neurologicznego podłoża empatii tj. neuronów lustrzanych. Autor wskazuje na fenomen rezonansu w życiu codziennym, a odnosząc się do badań wyjaśnia zjawisko "odczytywania myśli", intencji i współodczuwania. Pokazuje np. jak obserwowanie ludzkiego bólu prowadzi do aktywacji naszych własnych ośrodków mózgowych odpowiadających za doznania bólowe. Bauer w świetle odkrycia lustrzanych neuronów analizuje relacje międzyludzkie i ich rozwój (od interakcji z niemowlęciem, relacji partnerskich, po zachowania tłumu, konformizm, manipulację i śmierć społeczną) oraz wskazuje na uczenie się poprzez modelowanie (obserwację innych). Ważnym zagadnieniem są wnioski praktyczne dotyczące wykorzystania wiedzy o lustrzanych neuronach w bliskich relacjach, a także w szkole. Mówi o treningu empatii i o uczeniu się przeciwstawiania się różnym formom nacisku oraz terapii autyzmu.