Menu

Frédéric Martel

Frédéric Martel urodził się 28 października 1967 roku. Jest francuskim pisarzem, dziennikarzem, z wykształcenia socjolog. Był doradcą do spraw kultury premiera Michela Rocarda. Pisze dla wielu magazynów, między innymi dla takich jak Dissent, Slate, The Nation. Wykładał i brał udział w licznych konferencjach naukowych na wielu amerykańskich uczelniach (Harvard, Stanford, Yale, Princeton) oraz w Meksyku, Argentynie, Szwajcarii. Jest autorem takich książek jak: "Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie", "Polityka kulturalna Stanów Zjednoczonych", a w tym roku ukazała się jego najnowsza książka "Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie".
Dlaczego największymi homofobami są homoseksualni duchowni? Dlaczego Kościół ukrywa seksualnych przestępców w koloratkach, na wysokich stanowiskach kapłańskich? Dlaczego papież Franciszek jest tak bardzo znienawidzony przez duchownych? w książce Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie Martel odkrywa sekrety duchowieństwa   Na prośbę francuskiego socjologa i pisarza Frederica Martela kilkudziesięciu kardynałów i setki biskupów oraz księży zgodziło się udzielić wywiadów, odpowiedzieć na osobiste i intymne pytania dotyczące ich samych i Kościoła. Wśród rozmówców znaleźli się również zdeklarowani duchowni homoseksualiści, którzy odsłaniają przed nim świat, w którym muszą się ukrywać. „Sodoma” stanowi opowieść o bolesnych konsekwencjach ukrywania własnej tożsamości i orientacji, o obu obliczach Kościoła, hipokryzji najważniejszych hierarchów kościelnych i funkcjonowaniu Kościoła w XXI wieku. Jak twierdzi Martel, to homoseksualizm kleru jest kluczem do zrozumienia pontyfikatu Jana Pawła II, Benedykta XVI czy Franciszka. Czteroletnie śledztwo autora w trzydziestu krajach pokazuje, że to właśnie w Kościele występuje największa społeczność homoseksualistów na świecie. Frederic Martel zadaje niedyskretne pytania i uzyskuje zadziwiające i szokujące odpowiedzi. W swojej książce „Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie” pokazuje jak naprawdę wygląda ten świat od wewnątrz i odpowiada na pytanie dlaczego od zawsze duchowieństwu zależy na zachowaniu w Kościele konserwatywnego statusu quo.
"Theater" jest esejem naukowym o walorach popularyzatorskich, pełną erudycji opowieścią o historii i zmiennych losach teatru w Stanach Zjednoczonych. Na tle historycznych epok autor kreśli sylwetki postaci ważnych dla kształtowania i rozwoju amerykańskiego systemu teatralnego - reżyserów, producentów, dramatopisarzy. Opisuje powstanie i ewolucję instytucji teatralnych, pokazuje jak na przestrzeni dekad, podczas kolejnych prezydentur, zmieniała się rola państwa w finansowaniu tej sfery życia kulturalnego. Autor, odpowiadając na pytanie o strukturę i finansowanie amerykańskiego teatru, wskazuje na te elementy polityki fiskalnej, które spowodowały komercjalizację scen instytucjonalnych (system producencki Broadwayu) i powolny upadek ambitniejszego działania artystycznego. Szczegółowo omawia także działalność uniwersytetów, fundacji, organizacji non profit i pokazuje ich dzisiejsze uprzywilejowane miejsce w systemie finansowania oraz aktywność w walce z zaistniałym kryzysem. Wskazując mechanizmy, które doprowadziły do upadku teatru w USA, ostrzega Europę przed automatycznym absorbowaniem amerykańskich rozwiązań ekonomicznych w sferze kultury.
Frédéric Martel przedstawia politykę kulturalną Stanów Zjednoczonych i próbuje odpowiedzieć na pytanie, dlaczego amerykański rząd nie odgrywa w niej bezpośredniej roli. Opisuje również, w jaki sposób szeroka koalicja prywatnych przedsiębiorstw, agencji i instytucji pożytku publicznego, bogatych filantropów, uniwersytetów i lokalnych wspólnot, które działają autonomicznie, konkurując ze sobą lub współpracując, wspiera wszechstronny rozwój kultury w Stanach Zjednoczonych. Poznanie tego systemu pozwoli, według autora, lepiej bronić narodowe kultury przed amerykańską dominacją.