Menu

Hanna Faryna-Paszkiewicz

HANNA FARYNA-PASZKIEWICZ – jest historykiem sztuki oraz doktorem nauk humanistycznych. Interesuje się przede wszystkim architekturą międzywojenną i historią literatury i plastyki. Hanna Faryna-Paszkiewicz jest autorką takich publikacji z zakresu historii architektury XX wieku, jak choćby „Geometria wyobraźni”, „Saska Kępa 1918-1939”, „Atlas zabytków architektury w Polsce”, czy też „Warszawskie gorseciki zanikające”, którą napisała wraz z Zuzanną Frubą. Stworzyła również monografię aktorki i publicystki Marii Morskiej pt. „Opium życia”.

Hanna Faryna-Paszkiewicz – książka o Janie Kobuszewskim

Mało osób wie, że Hanna Faryna-Paszkiewicz prywatnie jest siostrzenicą nieżyjącego już wybitnego aktora i satyryka, Jana Kobuszewskiego. W 2021 roku pisarka postanowiła wydać jego biografię. Zatytułowała ją „Kobusz. Jan Kobuszewski z drugiej strony sceny”. Hanna Faryna-Paszkiewicz wydobyła sekrety z rodzinnych archiwów i pokazała aktora występującego m.in. w Kabarecie Olgi Lipińskiej czy też w Kabarecie Starszych Panów takim, jakiego go nie znaliśmy.
Biografie niezapomnianych legend PRL-u Kultowi aktorzy kina, teatru i kabaretu... jacy byli poza sceną? Kobusz Natychmiast wywoływał śmiech. Niedościgniony mistrz, Majster, który uczy Jasia, Pan Janeczek z Kabaretu Olgi Lipińskiej, kreator rólek-arcydzieł w filmach Stanisława Barei... Prywatnie zaskakiwał powagą. Skąd się brała jego oryginalność? Czy przeszkadzała mu popularność? Jakie miał pasje? Biografia utkana ze wspomnień krewnych oraz bliskich aktorowi artystów. Gołas Urodzony aktor. Artystyczny fenomen. Geniusz nie tylko komediowy. Zachwycał, bawił i fascynował publiczność. Czy udało mu się uciec od wizerunku „wesołka” i roli Czereśniaka z „Czterech pancernych i psa”? Jak zapamiętali go przyjaciele? Co on sam mówił o sobie? Czuły i barwny portret aktora stworzony przez jego jedyną córkę – Agnieszkę Gołas. Czechowicz Wielki aktor, czarujący człowiek. Wyróżniała go prostota i naturalność w tworzeniu postaci, powagę mieszał z humorem. Ciepły głos Misia Uszatka, bawił nas w Kabarecie Starszych Panów. Choć jego dorobek artystyczny znamy wszyscy, życie prywatne okrywał tajemnica, niewielu dopuszczał blisko siebie. Z opowieści osób najbliższych artyście powstała jego pierwsza biografia.
Niezapomniany, wielki, czarujący. Mistrz Grał postacie od dziesiątków lat działające na wyobraźnię Polaków: a to Misia Uszatka, któremu dał swój głos. A to drania oferującego tanie usługi lub postać wyznającą miłość do pani Moniki w piosenkach Wasowskiego i Przybory, czyli w niestarzejącym się Kabarecie Starszych Panów. Kreował postacie komediowe – w filmach Barei, w teatrze, w telewizji – ale także nikczemnego hrabiego Horvatha w serialu Janosik. Przy tym stwarzał charaktery idealnie pasujące do sztuk Sławomira Mrożka. Wnikliwa biografka, autorka bestsellerowego Kobusza, odkrywa, że Mieczysław Czechowicz był kimś innym, niż nam się zdaje. Jakie tragiczne wydarzenia z młodości spowodowały, że nawet na scenie bał się, gdy ktoś celował do niego z pistoletu? Czy pomimo powszechnego uznania, jakie budził, zmarł w poczuciu niespełnienia? Czemu zawdzięczał swój występujący jednocześnie komizm i liryzm? Dlaczego ciągle go kochamy? Autorka dotarła do osób najbliższych artyście – mogła opowiedzieć nam pierwszym tak głęboko o miłości jego życia. Oto pierwsza biografia legendarnego artysty! Hanna Faryna-Paszkiewicz – doktor historii sztuki, pracownik naukowy Instytutu Sztuki PAN w latach 1980–2009, autorka książek o Warszawie, monografii o Marii Morskiej i Marii Jehanne Wielopolskiej oraz artykułów do pisma „Architektura”. Wydała stale cieszącą się zainteresowaniem czytelników biografię Kobusz. Jan Kobuszewski z drugiej strony sceny.
Król śmiechu Natychmiast wywoływał śmiech. Przecież Pan Janeczek z Kabaretu Olgi Lipińskiej, przecież Majster, który uczy Jasia, przecież rólki arcydzieła w filmach Stanisława Barei… A jednak prywatnie był śmiertelnie poważny. Skąd się brała jego oryginalność? Czy potrafił uciec przed popularnością? Czy miał inne pasje niż aktorstwo? I jak wyciągał spod nóg wybitnych aktorów dywaniki? Książka nie opowiada o specjaliście od komedii – ona pozwala z nim przebywać. Zrozumieć jego prywatne bolączki, a także uczestniczyć w scenkach, które rozbawiały kolegów do łez. Albo rozbawiały jego samego, bo artyści robili sobie nawzajem żarty. Portret znakomicie dopełniają wspomnienia krewnych oraz bliskich mu artystów. Anna Seniuk opowiada, jak Janek wprowadzał ją na warszawskie sceny, a Wiktor Zborowski zdradza, czym brzydkim postraszył go wuj, gdy strzelił gafę przed publicznością. Autorka książki, prywatnie siostrzenica aktora, wydobywa sekrety z rodzinnych archiwów. Łamie stereotypy, pokazując wuja od nieznanej strony. Przeniknij duszę Kobusza! „Barwnie nakreślony portret wielkiego aktora, którego miałem szczęście znać i podziwiać nie tylko na teatralnej scenie, ale także za kulisami. Uczyliśmy się od niego zawodu i życia. Był naszym mistrzem i przyjacielem”. – Andrzej Nejman, Dyrektor Teatru Kwadrat „Mam wykonać rzecz niewykonalną. W kilku zdaniach napisać o Janie Kobuszewskim. To jakbym w kilku zdaniach miał napisać o historii polskiego teatru, kabaretu, filmu ostatniego półwiecza. Dla mnie Pan Jan Kobuszewski to Jan Kobuszewski Wielki. Przymiotnik Wielki używam z pełną świadomością emocji i siły, które zawiera. Tak, Jan Kobuszewski Wielki”. – Andrzej Grabowski
Monografia Marii Jehanne Wielopolskiej (1882-1940), pisarki, która "stoczyła się w dziennikarstwo". W młodości autorka głośnych książek ("Pani El.", "Faunessy", "Femina", "Kryjaki"), później kontrowersyjna publicystka, „stara weredyczka, która popsuła sobie życie prawdomównością”, „czerwona hrabina”, „arcywarchoł w spódnicy”, „zażarta piłsudczyca”. W obronie swoich przekonań, zmienianych czasem o 180 stopni, wdawała się w zaciekłe publicystyczne awantury. Gorszyła Kościół, podjudzała do polemik Antoniego Słonimskiego i Adolfa Nowaczyńskiego. Była bohaterką złośliwych karykatur i satyrycznych wierszyków. Po wojnie zapomniana. Dopiero w ostatnich latach dostrzeżono, że to ona, na równi z Zofią Nałkowską, dała początek feminizacji kultury. Hanna Faryna-Paszkiewicz przeszukała archiwa, by wydobyć z cienia fascynującą postać.