Menu

Andrzej Zasieczny

Relacja dokumentalna o jednej z najbardziej tajemniczych postaci polskiej lewicy. Był człowiekiem o wielu nazwiskach i pseudonimach. Umarł co najmniej dwa razy, a jego grób na cmentarzu w Warszawie jest pusty. Na początku lat 30. XX w. Josek Mitzenmacher był wysokiej rangi funkcjonariuszem Komunistycznej Partii Polski. Następnie tajemniczo „zmarł" i odrodził się jako Jan Alfred Reguła, zostając ekspertem polskiej policji politycznej do spraw ruchu komunistycznego. Podczas II wojny światowej był agentem Gestapo i rozpracowywał podziemne ugrupowania lewicowe (i nie tylko) na zlecenie Niemców. Po 1945 r. działał we Wrocławiu w Związku Zawodowym Kolejarzy. Kolejny raz „zmarł" w 1947 r. Później podobno był widziany w Izraelu.
W leksykonie przedstawiono ponad 150 typów uzbrojenia używanego na wszystkich frontach II wojny światowej przez Wojska Lądowe Polskich Sił Zbrojnych i oddziały partyzanckie, a także wyprodukowane podczas Powstania Warszawskiego. Niektóre z nich nigdy dotąd (!) nie były opisywane w literaturze. Książka prezentuje sprzęt bojowy: czołgi, samochody pancerne, broń strzelecką, artylerię, moździerze, granaty, samochody osobowo-terenowe, ciężarowe, sanitarne, motocykle, a nawet skuter spadochroniarzy Excelsior Welbike. Każdy opis zawiera historię omawianego sprzętu, dane techniczno-taktyczne, informację o używaniu danego typu broni przez jednostki Wojska Polskiego, a także kolorowy rysunek sprzętu oraz zdjęcie archiwalne. Andrzej Zasieczny (ur. 1958 r.) jest wydawcą, redaktorem i specjalistą w zakresie techniki wojskowej, służb specjalnych oraz historii II wojny światowej. Napisał m.in. Broń pancerna III Rzeszy (3 tomy), Broń Wojska Polskiego 1939-1945 (2009), Samoloty bojowej II wojny światowej. Tom 1 (2010), Broń piechoty Wehrmachtu (2009, wspólnie z J. Wolframem), Leksykon broni II wojny światowej. Wojska lądowe (2015). Łączny nakład wydanych przez Alma-Press książek A. Zasiecznego o technice wojskowej przekroczył 50 000 egz.!!!
Historia zakładów GEMA produkujących urządzenia radiolokacyjne, przeniesienie w 1943 roku zakładu z Berlina do Lubania, produkcja radarów dla Kriegsmarine oraz dla Luftwaffe, ewakuacja GEMy w lutym 1945 roku, walki o Lubań, demontaż poniemieckich fabryk, powojenne eksploracje byłych zakładów GEMA; liczne zdjęcia, mapy i rysunki.
Czy w III Rzeczypospolitej można zostać skazanym za pisanie prawdy o wydarzeniach z okresu II wojny światowej? Czy wyroki sądów: Rejonowego i Okręgowego w Warszawie przeciwko znanemu pisarzowi płk Henrykowi Piecuchowi świadczą, że w dzisiejszej Polsce to normalna praktyka wymiaru sprawiedliwości? Czy zapisanie skargi byłej żołnierki 1. Samodzielnego Batalionu Kobiecego im. E. Plater, że w czasie służby w tej jednostce ona i jej koleżanki były bardzo brutalnie molestowane seksualnie może zostać uznane za pisanie o prostytutkach frontowych? Czy nie powinna dziwić logika myślenia o tym problemie sądu i warszawskiej prokuratury, dla których pomiędzy gwałtem, molestowaniem i świadczeniem usług seksualnych za pieniądze nie ma różnicy? Czy społeczeństwo cywilizowanego kraju należącego do Unii Europejskiej może zaakceptować stanowisko Prokuratury Wojewódzkiej w Warszawie, która uznała pisanie prawdy o wydarzeniach z okresu II wojny światowej za czyn szczególnie niebezpieczny i naruszający interes społeczny i z urzędu dołączyła własny akt oskarżenia do prywatnego oskarżenia przeciwko H. Piecuchowi? Czy sędzina Anna Wujec, bezprawnie zwalniająca H. Piecucha z tajemnicy dziennikarskiej i występująca z żądaniem ujawnienia personaliów osoby, która zrelacjonowała pisarzowi, jak ona oraz jej koleżanki były traktowane w 1. SBK, chciała na nowo zinterpretować pojęcie niezawisłości sądu? Czy Sąd Okręgowy w Warszawie, który rozpatrywał apelację H. Piecucha, również uważa, że jego nie dotyczą przepisy o tajemnicy dziennikarskiej, a przede wszystkim prawo osoby wykorzystywanej seksualnie do nieujawniania jej danych osobowych? Czy zadaniem sądów w III Rzeczypospolitej jest wyręczanie świata nauki w ustalaniu prawdy historycznej? Czy proces sądowy Henryka Piecucha przejdzie do historii jako jeden z największych skandali w krótkiej historii, chcącej uchodzić za państwo prawa, III Rzeczypospolitej? Czy proces ten w istotny sposób różnił się od procesów wytaczanych ludziom kultury w Związku Radzieckim w latach 1936-1938 (no, może poza tym, że H. Piecucha jednak nie skazano na śmierć)? A może były jakieś różnice między tym procesem a procesami politycznymi w Polsce w latach 1945-1956? Fakt, że proces H. Piecucha zakończył się w 2001 roku, nie ma większego znaczenia. Nadal żyje wiele osób zainteresowanych fałszowaniem historii, upowszechnianiem kłamstw o tym, co związane jest zwłaszcza z historią Polski w XX wieku, blokowaniem dostępu do archiwów i zamykaniem ust zbyt dociekliwym historykom, pisarzom i dziennikarzom. Ta książka po raz pierwszy ujawnia mechanizm walki o umysły Polaków, jaka nadal toczy się w różnych miejscach w Polsce, ale jest ukryta, niejawna, a jej efektem jest podatność na manipulacje i wciskanie zwłaszcza młodym ludziom takiej wizji najnowszej historii Polski, której miejsce jest na śmietniku.
Opracowanie o najbardziej tajemniczej i niedocenionej organizacji ruchu oporu w Polsce, utworzonej jesienią 1939 r. i rozbitej w 1942 r. “Muszkieterowie” zajmowali się głównie wywiadem strategicznym i bezpośrednio, lecz za wiedzą polskiego rządu emigracyjnego w Londynie, współpracowali z wywiadem brytyjskim. To wzbudziło wściekłość gen. S. Roweckiego ps. “Grot”, komendanta głównego ZWZ, który chciał ich podporządkować sobie i przejąć pieniądze przekazywane im przez Wydział VI Sztabu NW i Brytyjczyków. Przeciwko twórcy organizacji i jej szefowi inż. S. Witkowskiemu kierowano różne, zwykle absurdalne oskarżenia. W końcu, na polecenie “Grota”, Wojskowy Sąd Specjalny skazał go na karę śmierci pod zarzutem zdrady. Wyrok wykonano w 1942 r.
Książka zawiera opisy 21 typów i kilkudziesięciu wersji najważniejszych czołgów, dział szturmowych i niszczycieli czołgów III Rzeszy używanych podczas II wojny światowej. Przedstawiono historię rozwoju pojazdów, wersje i odmiany, a także zastosowanie bojowe. Obszernie opisano budowę wozów, akcentując nowatorskie rozwiązania techniczne. Opis każdego pojazdu ilustrowany jest barwną sylwetką boczną, rysunkami w czterech rzutach oraz zdjęciami. Zamieszczono też kilka całostronicowych kolorowych przekrojów najbardziej znanych pojazdów. Książka inicjuje cykl leksykonów, w których zaprezentowane zostanie uzbrojenie Panzerwaffe.
Książka zawiera opisy 23 typów i kilkunastu wersji najważniejszych samobieżnych dział przeciwpancernych i samobieżnych dział przeciwlotniczych III Rzeszy używanych podczas II wojny światowej. Przedstawiono historię rozwoju pojazdów, wszystkie wersje i odmiany, a także zastosowanie bojowe. Obszernie opisano budowę wozów, akcentując nowatorskie rozwiązania techniczne. Opis każdego pojazdu ilustrowany jest barwną sylwetką boczną, jednym lub kilkoma rysunkami w czterech rzutach oraz zdjęciami. We wstępie Autor wyjaśnia, czym różniły się niszczyciele czołgów i samobieżne działa przeciwpancerne. Książka jest drugim tomem cyklu leksykonów, w których zaprezentowane zostanie uzbrojenie Panzerwaffe.
Książka zawiera opisy 21 typów i kilkunastu wersji najważniejszych czołgów przeciwlotniczych i samobieżnych haubic, armat i moździerzy III Rzeszy używanych podczas II wojny światowej. Przedstawiono historię rozwoju pojazdów, wszystkie wersje i odmiany, a także zastosowanie bojowe. Obszernie opisano budowę wozów, akcentując nowatorskie rozwiązania techniczne. Opis każdego pojazdu ilustrowany jest barwną sylwetką boczną, jednym lub kilkoma rysunkami w czterech rzutach oraz zdjęciami. We wstępie Autor wyjaśnia, czym różniły się czołg przeciwlotnicze od samobieżnych dział przeciwlotniczych i dlaczego Niemcy nie produkowali dział samobieżnych na podwoziach kołowych. Książka jest trzecim tomem cyklu leksykonów, w których zaprezentowane zostanie uzbrojenie Panzerwaffe.
Pierwsza część zaplanowanego na wiele tomów cyklu książek o samolotach bojowych II wojny światowej. W pierwszym z nich opisane są 22 konstrukcje lotnicze. Na niektórych z nich walczyli polscy piloci, a inne były ich przeciwnikami. Autor omawia historie poszczególnych typów, wszystkie wersje, odmiany i warianty. Charakterystyki myśliwców, samolotów bombowych, szturmowych, rozpoznawczych, transportowych i innych zostały wzbogacone o dane taktyczno-techniczne i szkice przedstawiające maszyny w trzech rzutach. Fotografie (w wielu przypadkach kolorowe) oraz profile wszystkich omawianych typów sprawiają, że jest to pozycja niezastąpiona dla każdego, kto poszukuje informacji o samolotach z okresu II wojny światowej.
Druga część zaplanowanego na wiele tomów cyklu książek o samolotach bojowych II wojny światowej. W tym tomie opisano 9 konstrukcji lotniczych, w tym bardzo obszernie samolot myśliwski Focke-WUlf Fw 190 i samolot patrolowy Focke-Wulf Fw 200 Condor. Autor omawia historie poszczególnych typów, wszystkie wersje, odmiany i warianty. Charakterystyki myśliwców, samolotów bombowych, szturmowych, rozpoznawczych, transportowych i innych zostały wzbogacone o dane taktyczno-techniczne i szkice przedstawiające maszyny w trzech rzutach. Fotografie (w wielu przypadkach kolorowe) oraz profile wszystkich omawianych typów sprawiają, że jest to pozycja niezastąpiona dla każdego, kto poszukuje informacji o samolotach z okresu II wojny światowej.
W leksykonie przedstawiono 55 typów najważniejszych samolotów używanych na wszystkich frontach II wojny światowej przez Polskie Siły Powietrzne. Wiele uwagi poświecono samolotom przygotowanym do produkcji w IV kwartale 1939 r. i na początku 1940 r. Książka zawiera opisy nie tylko samolotów bojowych, ale także łącznikowych, sanitarnych, szkolno-treningowych i transportowych. Przedstawiono ponadto 36 okrętów Polskiej Marynarki Wojennej i 24 jednostki Flotylli Rzecznej (do 1931 r. Flotylla Pińska) Marynarki Wojennej. Każdy opis ilustrowany jest kolorową sylwetką boczną i zdjęciem. Jednostki Flotylli Rzecznej MW, działające w 1939 r. na Wiśle i na rzekach Polesia zostały omówione tak szeroko po raz pierwszy w literaturze polskiej.
Książka zawiera zwięzły, lecz zarazem szczegółowy opis 56 typów najważniejszych czołgów i tankietek używanych podczas II wojny światowej. Przedstawiono historię rozwoju pojazdów, wszystkie wersje i odmiany, zastosowanie bojowe, użytkowników zagranicznych. Obszernie opisano budowę wozów, akcentując nowatorskie rozwiązania techniczne. Zawarto informację o służbie wielu typów czołgów w Wojsku Polskim, szczególną uwagę poświęcając czołgom rozpoznawczym TK i TKS oraz czołgom lekkim 7TP. Opis każdego pojazdu ilustrowany jest barwną sylwetką boczną rysunkiem w czterech rzutach oraz zdjęciami. Leksykon obejmuje czołgi Australii, Czechosłowacji, Francji, Japonii, Kanady, Polski, Trzeciej Rzeszy, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii, Włoch i Związku Radzieckiego.
Książka zawiera opisy 20 typów i wersji samochodów pancernych III Rzeszy używanych podczas II wojny światowej. Przedstawiono historię rozwoju pojazdów, wszystkie wersje i odmiany, a także zastosowanie bojowe. Obszernie opisano budowę wozów, akcentując nowatorskie rozwiązania techniczne. Opis każdego pojazdu ilustrowany jest barwną sylwetką boczną, jednym lub kilkoma rysunkami w czterech rzutach oraz zdjęciami. We wstępie Autor wyjaśnia, czym różniły się kolejne generacje niemieckich samochodów pancernych. Książka jest czwartym tomem cyklu leksykonów o broni pancernej III Rzeszy.