Menu

Halina Murawska

Inspiracją do napisania tego zbioru były nasze doświadczenia w pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie. Dzięki nim powstała propozycja, na którą składa się szereg ciekawych zadań o różnej tematyce dostosowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy piątej. Poprzedzają je starannie dobrane zadania w formie doświadczeń i przykładów. Stanowią one zachętę do rozwiązywania zadań z wykorzystaniem działania przez wykonywanie różnych czynności, obserwacji i wnioskowania wypływającego z działania za pomocą klocków, kostek, patyczków.Zbiór składa się z dwunastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, zadania tekstowe oraz geometryczne.Zawierają one ćwiczenia doskonalące umiejętność dostrzegania prawidłowości oraz rozwijające spostrzegawczość. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, zabawy kostką do gry, rozwijania wyobraźni przestrzennej oraz tajemnic zegara. Dzięki propozycji Czytam Rozwiązuję Sprawdzam, która została dokładnie opisana w książce Johna Masona Matematyczne Myślenie, uczeń wdrażany jest do usystematyzowanego rozwiązywania zadań tekstowych. Może ją z łatwością wykorzystywać na tym oraz kolejnych etapach edukacyjnych.Atutem tego zbioru jest możliwość wykorzystania go zarówno na zajęciach pozalekcyjnych w klasie piątej, jak i w pracy indywidualnej ucznia zainteresowanego matematyką. Materiał poszczególnych działów tematycznych można realizować w dowolnej kolejności. Sposobem na rozbudzenie zainteresowań matematycznych uczniów oraz podtrzymanie ich zaangażowania może być propozycja szkolnego konkursu matematycznego złożonego z trzech części, z których każda poprzedzona jest rozwiązywaniem pod kierunkiem nauczyciela pewnego zakresu zadań ze zbioru. Jest to propozycja z powodzeniem realizowana wśród młodszych uczniów szkół podstawowych gminy Osielsko oraz Bydgoszczy.Pomysł konkursu to sprawdzona koncepcja toruńskiej Ligi Zadaniowej, organizowanej od 1987 roku przy udziale nauczycieli zaangażowanych w pracę z uczniem zdolnym i w rzetelne nauczanie matematyki. Konkurs organizowany jest przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.
Od roku 2019 egzamin ośmioklasisty z matematyki ma sprawdzić, w jakim stopniu uczeń VIII klasy szkoły podstawowej spełnia wymagania określone w podstawie programowej.Zbiór zadań, który oddajemy w Państwa ręce jest propozycją zawierającą bogatą gamę zadań zamkniętych, jak i otwartych.Różnorodność tematyczna zadań oraz zróżnicowany poziom trudności sprawia, że może być on pomocą w usystematyzowaniu wiadomości i umiejętności przed egzaminem ośmioklasisty, jak również treningiem przed klasówką. Zbiór zawiera ponad 600 zadań i może być wykorzystany:- jako pomoc dla ucznia i nauczyciela w bieżącej pracy,- jako pomoc zarówno dla ucznia pracującego indywidualnie, jak i na zajęciach zorganizowanych. W pierwszej części zbioru zadań znajduje się 15 rozdziałów, które łączą w sobie tematycznie powiązane treści podstawy programowej. Każdy rozdział zawiera dwa zestawy zadań. W każdym zestawie znajduje się 15 zadań zamkniętych oraz 5 otwartych. Wszystkie zadania skonstruowane zgodnie z koncepcją Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Druga część zbioru zawiera dwa przykładowe arkusze egzaminacyjne ósmoklasisty.W części końcowej zamieszczono odpowiedzi do wszystkich zadań.
Inspiracją do napisania tego zbioru było systematyczne rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów zdolnych od najmłodszych klas szkoły podstawowej. Propozycja zakłada przemyślany system motywujący, na który składa się szereg ciekawych zadań o różnej tematyce dostosowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy czwartej poprzedzonych doświadczeniami oraz przykładami rozwiązań zadań wprowadzających. Zbiór składa się z siedemnastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, zadania tekstowe oraz geometryczne. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, tajemnic kalendarza i zegara. Z zaprezentowanych przykładów uczeń dowie się, jak można w łatwy sposób zaprezentować rozwiązanie zadania opisującego praktyczną sytuację.Dodatkowym atutem tego zbioru jest możliwość wykorzystania go na zajęciach pozalekcyjnych w klasie czwartej. Materiał poszczególnych działów tematycznych można realizować w dowolnej kolejności. Sposobem na rozbudzenie zainteresowań matematycznych uczniów oraz podtrzymanie ich zaangażowania może być propozycja szkolnego konkursu matematycznego złożonego z trzech części, z których każda poprzedzona jest rozwiązywaniem pod kierunkiem nauczyciela pewnego zakresu zadań ze zbioru. Jest to propozycja z powodzeniem realizowana wśród młodszych uczniów szkół podstawowych gminy Osielsko oraz Bydgoszczy. Pomysł konkursu to sprawdzona koncepcja toruńskiej Ligi Zadaniowej, organizowanej od 1987 roku przy udziale nauczycieli zaangażowanych w pracę z uczniem zdolnym i w rzetelne nauczanie matematyki. Konkurs organizowany jest przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.
Inspiracją do napisania tego zbioru były nasze doświadczenia w pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie. Dzięki nim powstała propozycja, na którą składa się szereg ciekawych zadań o różnej tematyce dostosowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy trzeciej. Poprzedzają je starannie dobrane zadania w formie doświadczeń i przykładów. Stanowią one zachętę do rozwiązywania zadań z wykorzystaniem manipulacji, obserwacji i wnioskowania wypływającego z działania za pomocą klocków, kostek, patyczków. Zbiór składa się z trzynastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, zadania tekstowe oraz geometryczne. Zawierają one ćwiczenia doskonalące umiejętność dostrzegania prawidłowości oraz rozwijające spostrzegawczość. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, zabawy kostką do gry, rozwijania wyobraźni przestrzennej oraz tajemnic zegara. Dzięki propozycji Czytam Rozwiązuję Sprawdzam, która została dokładnie opisana w książce Johna Masona Matematyczne Myślenie, uczeń wdrażany jest do usystematyzowanego rozwiązywania zadań tekstowych. Może ją z łatwością wykorzystywać na tym oraz kolejnych etapach edukacyjnych. Atutem tego zbioru jest możliwość wykorzystania go zarówno na zajęciach pozalekcyjnych w klasie trzeciej, jak i w pracy indywidualnej ucznia zainteresowanego matematyką. Materiał poszczególnych działów tematycznych można realizować w dowolnej kolejności. Sposobem na rozbudzenie zainteresowań matematycznych uczniów oraz podtrzymanie ich zaangażowania może być propozycja szkolnego konkursu matematycznego złożonego z trzech części, z których każda poprzedzona jest rozwiązywaniem pod kierunkiem nauczyciela pewnego zakresu zadań ze zbioru. Jest to propozycja z powodzeniem realizowana wśród młodszych uczniów szkół podstawowych gminy Osielsko oraz Bydgoszczy.Pomysł konkursu to sprawdzona koncepcja toruńskiej Ligi Zadaniowej, organizowanej od 1987 roku przy udziale nauczycieli zaangażowanych w pracę z uczniem zdolnym i w rzetelne nauczanie matematyki. Konkurs organizowany jest przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.