Menu

Lewicki Arkadiusz

Jak pogodzić potrzebę oryginalności i wyjątkowości z potrzebą przewidywalności, bezpieczeństwa wynikającego z obcowania z tym, co znane i oswojone? Tworząc serial, który te dwie potrzeby zaspokaja. Niniejszy tom pozwala przyjrzeć się wielowymiarowości serialowości, wskazuje na różne rozumienia tego zjawiska, jego złożoność, przedstawia je z różnych perspektyw badawczych, pokazuje w nieoczywistych kontekstach. W książce czytelnik znajdzie m.in. artykuł o serializowaniu Sherlocka Holmesa – początkowo na łamach gazety, później przez twórców serii filmowych, a następnie seriali telewizyjnych, o powiązaniu pomiędzy serialami telewizyjnymi a antropologią przestrzeni miejskich na przykładzie serialu „Czterdziestolatek”, o sequelizacji w przemyśle gier komputerowych.
Podjęcie tak wieloaspektowego projektu, jakim jest społeczny, polityczny, ekonomiczny, kulturowy i antropologiczny status przeboju medialnego, zasługuje na uznanie. Publikacja z pewnością okaże się niezwykle przydatna, zarówno w pracy dydaktycznej (w przypadku studiów filmoznawczych, teatrologicznych, kulturoznawczych, dziennikarskich, politologicznych), jak i jako ewentualna podpórka metodologiczna oraz punkt odniesienia przy innych badawczych rekonesansach. Autorzy podjęli szereg różnorodnych problemów, odwołując się tak do tekstów kultury z czasów odległych, jak i obecnych od niedawna w dyskursie akademickim i medialnym. Z recenzji dr. hab. Mariusza Guzka