Książka doskonale wpisuje się w cykl publikacji ukazujących pierwsze lata niepodległości Polski oraz kształtowanie się życia społeczno-oświatowego, naukowego i politycznego II Rzeczypospolitej. W odniesieniu do działalności wychowawczej w omawianym okresie, jak powszechnie wiadomo, realizowane były koncepcje wychowania narodowego, obywatelsko-państwowego i państwowo-obywatelskiego. Oceniana praca ukazuje bogactwo form organizacyjnych realizacji wymienionych ideologii wychowawczych. Wartość publikacji upatruję w podjęciu próby przywrócenia współczesnemu czytelnikowi przeszłości, która się wydarzyła i nie może ulec zmianie, ale może pozostać wciąż żywa w naszej pamięci, i jest ważna dla kształtowania świadomości narodowej współczesnego pokolenia. Autorzy – przedstawiając w niniejszej pracy wydarzenia historyczne – ukazali ich znaczenie w kształtowaniu świadomości narodowej młodzieży szkolnej i pośrednio społeczeństwa tamtych czasów. W mojej opinii słusznie Autorzy monografii wskazują, że szkoła formowała postawy patriotyczne, poczucie świadomości narodowej wykorzystując ważne wydarzenia życia codziennego w Polsce okresu międzywojennego. Drugą przesłanką decydującą o wartości książki jest ukazanie źródeł historycznych, w których zdeponowana jest pamięć o twórcach, ideach, wartościach czy instytucjach przeszłości, a w szczególności źródeł dotyczących przeszłości oświatowo-wychowawczej.
Prof. dr hab. Władysława Szulakiewicz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu