Menu

Wojciech Łygaś

Druga powieść z cyklu „Sceny z życia rodzinnego”, autorki Rozwodu, która zyskuje coraz większą popularność nie tylko w Skandynawii, ale też na całym świecie. Po powieści, w której Moa Herngren podjęła temat rozpadu małżeństwa, teraz skupia się na relacjach, które mogą być równie trudne i bolesne. „Niedawno zmarła moja mama, ale bardziej opłakuję syna, Andreasa, chociaż on nie umarł… Mieszkamy w tym samym mieście, właściwie w tej samej dzielnicy, ale widuję jego i wnuka tylko z daleka, jeśli podjadę pod żłobek małego. Bo syn przestał się do mnie odzywać”. Asa i jej syn syn, którego wychowywała samotnie, zawsze byli sobie niezwykle bliscy. Ich relacje nagle się zmieniają, gdy Andreas poznaje nową dziewczynę, Josephin. Kiedy młoda para nie ma gdzie zamieszkać, Asa zaprasza ich do siebie, nie mając pojęcia, że życie z dorosłym synem i jego partnerką będzie wiązało się z problemami, jakich nawet sobie nie wyobrażała. Choć robi wszystko, by nawiązać więź z synową, Josephin i Andreas traktują ją jak intruzkę – takie w każdym razie Asa odnosi wrażenie. Gdy odkrywa coś, o czym nie powinna wiedzieć, mimo jej najlepszych intencji dochodzi do otwartego konfliktu. Gdy syn zaczyna zasypywać ją oskarżeniami, wyciągając dawne sprawy ze swojego dzieciństwa, matka nie może uwierzyć, że w jego umyśle zrodziło się tyle pretensji do niej. I z bólem musi przyznać, że przestała być najważniejszą osobą w jego życiu. Jest jej ukochanym dzieckiem, nie może obciążać winą jego, więc szuka jej gdzie indziej: w synowej. Wspaniała książka opisująca dość koszmarną sytuację. Można się z niej wiele nauczyć. Goodreads
W Skandynawii ludzie nie tylko mordują się nawzajem, ale też kochają, zakładają rodziny, przestają kochać i biorą rozwody.Moa Herngren woli pisać o tych drugich – i robi to tak, że jej książki od lat trafiają na listy bestsellerów.Pisząc ciepło i z empatią, stawia dyskretne pytania o to, dlaczego związki się rozpadają, czy osoba, która odchodzi od partnera, zawsze jest winna, i co kryje się pod powierzchnią rutynowej codzienności.Pozornie solidne małżeństwo z długoletnim stażem nagle rozpada się podczas gorącego sztokholmskiego lata.Po pozornie przyziemnej kłótni o błahą sprawę Niklas wychodzi z przyjacielem, by odreagować. Gdy po kilku godzinach wciąż nie ma go w domu, irytacja jego żony Bei ustępuje miejsca lękowi, że doszło do czegoś strasznego. Prawdziwy szok kobieta przeżywa jednak w chwili, gdy dowiaduje się, że wprawdzie nic się nie stało, nie doszło do żadnego wypadku…  ale jej małżeństwa już nie ma. Jej miły pogodny mąż pediatra chce rozwodu, a zrozpaczona i zdezorientowana Bea zastanawia się, czy to naprawdę powinno być dla niej niespodzianką.Opowiedziany z dwóch perspektyw „Rozwód” to trzymający w napięciu, miejscami zabawny dramat domowy, który pokazuje złożoność związków w dzisiejszych czasach.Książkę nominowano do prestiżowych szwedzkich nagród the Storytel Awards (za najlepszy audiobook) oraz Book of the Year Award (za najlepszą powieść).Autorka jest dziennikarką, byłą redaktor naczelną magazynu „Elle” i współtwórczynią przebojowego szwedzkiego serialu Rodzina plus, który można oglądać na Netfixie.Warstwa po warstwie Herngren odkrywa najskrytsze sekrety życia małżeńskiego. Miałam gęsią skórkę, czytając tę powieść. Proza autorki jest zarówno humorystyczna, jak i poruszająca, a do tego zawsze mądra i szczera. Nie można się jej oprzeć!Catrin Sagen, ceniona norweska psycholożkaPoruszający dramat rozpadu związku, w którym trudno określić, kto jest ofiarą, a kto sprawcą.„Allas”, SzwecjaPrawdziwa i przekonująca powieść o rozwodach i nietypowych konstelacjach rodzinnych.„Vimmerby Tidning”, SzwecjaKipiący od emocji doskonały dramat rozwodowy.(…) Moa Herngren ze swoim wyjątkowym (żeby nie powiedzieć perfekcyjnym) wyczuciem konfliktów w relacjach międzyludzkich, pokazuje, że dwoje ludzi, którzy przeżyli ze sobą kawał życia, może mieć zupełnie inne wyobrażenia o tym, jakie życie wiedli. Porywające i trochę straszne!„Femina”, SzwecjaZ mieszaniną fascynacji i grozy śledzimy losy rodziny w momencie, gdy rozpada się zbudowana przez nią stabilna egzystencja i poczucie bezpieczeństwa. Bardzo dobrze napisany i wciągający dramat, w którym nikt nie jest bez winy.„Expressen Söndag”, SzwecjaHerngren jest mistrzynią w pisaniu o związkach i emocjach, które zwykle się przemilcza. Autorka genialnie pokazuje, jak różny może być ogląd sytuacji w zależności od punktu widzenia i jak drobne codzienne sprawy mogą stać się przeszkodami nie do pokonania.„Smålandsposten”, SzwecjaMoa Herngren znalazła idealny ton w portretowaniu napiętych relacji rodzinnych.„Sydsvenska Dagbladet”, Szwecja
Sensacyjne nowe ujęcie okresu narodowego socjalizmu. Christian Esch, Berliner Zeitung Każdy kto zmierza w przyszłość zabrać głos w debacie na temat historii Trzeciej Rzeszy i II wojny światoweh musi przeczytać tę książkę Hans Erich Volkman, Frankfurter Allgemaine Zeitung Ta książka roznieci nową debatę na temat narodowego socjalizmu Hans Monnsen, Suddeutsche Zeitung
Nieczas Erik Axl Sund Książka nominowana przez Szwedzką Akademię Kryminału do najlepszej Svenska Deckarakademin Oryginalna, makabryczna i trzymająca w napięciu powieść uznanego duetu tworzącego pod pseudonimem Erik Axl Sund! Młoda dziewczyna wsiada w północnej Szwecji do pociągu towarowego i przyjeżdża nim do Sztokholmu. W czasie wywołanej przez siebie bójki zostaje zatrzymana przez policję, która w związku z tym zdarzeniem wszczyna śledztwo, a przy okazji stara się ustalić tożsamość dziewczyny. W dochodzenie angażują się doświadczeni śledczy: komisarz policji kryminalnej Jeanette Kihlberg, inspektor Jimmy Schwarz i inspektor Nils Åhlund. Intrygująca opowieść o tożsamości, jak również o tym, co może się wydarzyć, gdy chcemy odgrywać role, w których nikt nas nie obsadził. Czy naprawdę potrafimy się w nie wcielić? A może jesteśmy bezpowrotnie związani naszym materialnym statusem?
Szwedzka Książka Roku 2018, najlepszy debiut 107 według Szwedzkiej Akademii Kryminału i 280 000 sprzedanych egzemplarzy w Szwecji. „1793” to mrożący krew w żyłach thriller historyczny, który zachwyci zarówno miłośników mrocznych tajemnic oraz okrutnych morderstw, jak i wielbicieli doskonale odwzorowanych realiów minionych epok. „To powieść wysokiej klasy, wpisująca się w gatunkową formułę kryminału z dreszczykiem, umieszczonego w atrakcyjnych dekoracjach przeszłości. Skonstruowana jest zresztą oryginalnie, zaskakuje zmianami perspektywy, a jej realia odmalowane są w sposób rzadki (…) Ukazuje Sztokholm jako miasto tak mroczne i brudne, że po lekturze ma się ochotę wymyć ręce. A zarazem nie można się od niej oderwać”. – Kurier Szczeciński „Arcydzieło. Dzika i niezwykła mieszanka, która rewolucjonizuje cały gatunek kryminalny”. Arne Dahl „Niezwykle imponujący debiut”. – Dagens Nyheter „Porywająca i wyprowadzająca z równowagi”. – Frederik Backman „Niesamowicie dobra powieść. Świetnie odzwierciedla realia epoki i jest doskonale napisana”. – Leif GW Persson Mija rok od tragicznego zamachu na życie króla Szwecji, Gustawa III. Następca tronu jest niepełnoletni, wojny ogołociły państwową kasę. Krajem rządzą ludzie, którzy mają na względzie tylko własne interesy, podczas gdy ludowi żyje się coraz gorzej. Nikt nikomu nie ufa, a intrygi stały się czymś powszechnym. Z cuchnącego sztokholmskiego rynsztoku, jeziora Fatburen, wydobyto zmasakrowane ludzkie zwłoki pozbawione kończyn. Policja prosi o pomoc cierpiącego na suchoty Cecila Winge, który niechętnie podejmuje śledztwo. Wkrótce zaplątuje się w sieć mrocznych sekretów i bezkresnego zła, której nitki prowadzą wprost do śmietanki sztokholmskiego towarzystwa… Niklas Natt och Dag tworzy obraz miasta w końcowych latach epoki gustawiańskiej. Zrywa maskę przepychu i przedstawia straszliwą, lecz fascynującą rzeczywistość Szwecji końca XVIII wieku.
Czy wiesz, ile jest Szwecji w Gdańsku? Jaką rolę odegrało miasto w walce Zygmunta III Wazy o szwedzki tron? Jaki podarunek od królowej Krystyny znajduje się w klasztorze oliwskim? Co wspólnego mają Gdańsk i Visby? Budownictwo, emigracja polityczna, sztuka, religia, handel – ślady szwedzkiej obecności w Gdańsku mają różne oblicza. Wojciech Łygaś skupił się na faktach mało znanych, rzadko wcześniej opisywanych. Powstał zarys kulturalnych i politycznych relacji Gdańska ze Szwecją do połowy XVIII wieku, dla których tłem są tak ważne w historii wydarzenia jak reformacja, wojny północne, konflikty polsko-szwedzkie czy dzieje Hanzy. Wojciech Łygaś (ur. 1959) – absolwent skandynawistyki na Uniwersytecie Gdańskim, wieloletni wiceprezes Towarzystwa Polsko-Szwedzkiego w Gdańsku. Autor artykułów poświęconych historii i kulturze Szwecji, twórca pierwszej na Wybrzeżu witryny internetowej w języku szwedzkim promującej historię, kulturę i atrakcje turystyczne regionu pomorskiego. Przetłumaczył na polski kilkadziesiąt książek szwedzkich autorów, m.in. Petera Englunda, Leifa GW Perssona czy spółki autorskiej Roslund & Hellström.
Przestępca oraz były tajny informator sztokholmskiej policji ukrywa przed władzami. Mieszka z żoną i dwoma synami pod nowym nazwiskiem w Cali, która jest narkotykową stolicą Kolumbii. Jedynie były policjant Erik Wilson wie gdzie się znajduje. Wie również, że w jak niebezpiecznej sytuacji się znajduje. Infiltruje kartel jako agent DEA, a równocześnie jest członkiem kolumbijskiej mafii narkotykowej. Wszystko się zmienia w chwili gdy przewodniczący Izby Reprezentantów - Timothy D. Crouse zostaje porwany przez kartel. Hoffman staje się uczestnikiem jednej z największych spraw dotyczących porwania polityka. W wyniku nieszczęśliwego splotu wydarzeń straci wszystkich swoich sprzymierzeńców, obie strony liczące na jego lojalność skazują go na śmierć. Teraz rząd USA i kartel narkotykowy mają wspólnego wroga – Pieta Hoffmana. Aby uchronić siebie i swoją rodzinę musi utrzymać swoją podwójną role najdłużej jak to możliwe. W końcu staje się oczywiste, że jest w sytuacji bez wyjścia. Wtedy z pomocą przychodzi mu Ewert Grens, uparty i złośliwy sztokholmski detektyw – dawniej wróg Hoffmana, teraz jedyna osoba, której może zaufać.
Piet Hoffman jest tajnym agentem szwedzkiej policji, który ma wkrótce rozpocząć najniebezpieczniejsze zadanie w swojej karierze. Po latach infiltracji polskiej mafii narkotykowej zostaje kluczowym graczem w próbie przejęcia dystrybucji amfetaminy do szwedzkich więzień. Aby tego dokonać dostaje całkowicie nową tożsamość oraz daje się zamknąć w najsłynniejszym więzieniu w kraju. Jednak nie wszystko idzie zgodnie z planem. Nieudana transakcja narkotykowa z udziałem Hoffmana prowadzi do morderstwa, a śledztwo zostaje przydzielone człowiekowi, który nie poddaje się dopóki nie doprowadzi sprawy do końca. Przez jego determinacje tożsamość Hoffmana jest zagrożona.Tak samo zagrożeni czują się przestępcy mający duża władzę. Są to ludzie, którzy zrobią wszystko, aby prawda na wyszła na jaw.
Kolejny wciągający thriller autorka Pływaka, książki roku 2015! Yasmine Ajam zerwała wszelkie więzi z Bergort – przedmieściem Sztokholmu, w którym się wychowywała – i podjęła pracę w Nowym Jorku jako poszukiwaczka trendów. W Bergort pozostał jej młodszy brat, Fadi, który kiedyś był dla niej całym światem. Pewnego dnia Yasmin otrzymuje wiadomość tekstową. Wynika z niej, że w Bergort doszło do zamieszek i aktów przemocy, na ścianach pojawiły się tajemnicze znaki, a Fadi zniknął bez śladu. Ludzie mówią, że się zradykalizował i zginął walcząc dla Państwa Islamskiego w Syrii. Yasmine postanawia wrócić do Szwecji, żeby ustalić, co się z nim stało. Tymczasem, Klara Waldeen rozpoczęła pracę w Londynie, w instytucie zajmującym się prawami człowieka. Pracuje w ścisłej współpracy z szefem instytutu, aby przygotować raport na temat skutków ewentualnej prywatyzacji władz policyjnych, który ma być przedstawiony ważnym decydentom Unii Europejskiej na konferencji w Sztokholmie. Kiedy któregoś dnia ginie jej komputer, Waldeen zaczyna badać sprawę, a tropy zaprowadzają ją do Sztokholmu. Drogi Yasmin i Waldeen krzyżują się. Obie muszą stawić czoła pozbawionym skrupułów środowiskom, które w obronie swoich interesów gotowe są na wszystko… „To oczywiste, dlaczego książka została nominowana do nagrody Najlepsza szwedzka powieść kryminalna roku. Joakim Zander to zdecydowanie jedna z naszych wschodzących gwiazd i z pewnością jeszcze o nim usłyszymy”. – DAST Magazine „Islamski łącznik to dobrze napisana, niepokojąca i bardzo wiarygodna historia”. – Östgöta-Corren „Dzięki chłodnej technice narracyjnej, pisarzowi udało się utrzymać porządek w historii eksplodującej wydarzeniami. W rękach Joakima Zandera wszystko jest krystalicznie czyste, czego nie da się powiedzieć o jego poprzednikach piszących w tym gatunku”. – Norrköpings Tidningar „Historia Fadi naprawdę chwyta za serce, dotyka, wkrada się pod skórę. Ale dopiero zanurzając się głębiej w fabułę, poczujemy prawdziwe napięcie”. – Hallandsposten „Islamski łącznik to szalenie porywająca lektura, dramatycznie aktualna, absolutnie obowiązkowa”. – Skanska Dagbladet
Ktoś porywa małego chłopca. Prowadzone w tej sprawie śledztwo utknęło w martwym punkcie. Cztery lata później w lesie znaleziono ludzki szkielet. Posterunkowa Sanela Beara ma przekazać ojcu chłopca straszną wiadomość. Jednak spotkanie z przystojnym Darko Tudorem, który pracuje w leśnej stacji badawczej zajmującej się życiem wilków, rodzi w niej wątpliwości. Czy to rzeczywiście było porwanie? A może doszło do niego przez pomyłkę? Niestety, wszystkie osoby związane z tą sprawą milczą. Beara dochodzi do wniosku, że tylko w jeden sposób może dojść do prawdy: pod przybraną postacią zatrudnia się w willi zamożnej rodziny Reinartzów, w której matka porwanego chłopca pracowała wcześniej jako pomoc domowa. Beara zostaje wciągnięta w gmatwaninę nienawiści, pożądania i pogardy, co doprowadza ją do granic wytrzymałości… Elisabeth Herrmann urodziła się w Marburgu w 1959 roku. Wiele lat pracowała jako dziennikarka w telewizji RBB. Jej powieści są bardzo popularne i często służą za scenariusze filmowe. Elisabeth Herrmann otrzymała nagrodę Radio Bremen Crime oraz niemiecką nagrodę Crime Fiction 2012. Mieszka z córką w Berlinie.
Pewnego majowego dnia w ogrodzie zoologicznym w Berlinie dochodzi do makabrycznej zbrodni. Kiedy na miejscu zdarzenia zjawia się policjantka Sanela Beara, zastaje chaos i zamieszanie. Kilka dni później prasa opisuje przerażające okoliczności zdarzenia i ujawnia nazwisko kobiety podejrzanej o popełnienie przestępstwa. Charlie Rubin przyznaje się, że to ona dopuściła się tej zbrodni. Sanela jednak ma wątpliwości i rozpoczyna własne dochodzenie w tej sprawie. Profesor Gabriel Brock i młody psycholog Jeremy Saaler, którzy mają przygotować opinię na temat poczytalności Charlie Rubin, zaczynają podejrzewać, że zabójstwo ma coś wspólnego z dzieciństwem podejrzanej, spędzonym w Wendisch Bruch, niewielkiej wiosce w Brandenburgii, gdzie nie ma już ani jednego mężczyzny… Nikt nie potrafi tak dobrze opisać niemieckiego konfliktu Wschód-Zachód jak Elisabeth Herrmann. „Grazia” Elisabeth Herrmann jest autorką ekscytujących thrillerów. „WAZ Westdeutsche Allgemeine” Bardzo ciekawa historia do końca trzymająca w napięciu! „Münchner Merkur” Elisabeth Herrmann urodziła się w Marburgu w 1959 roku. Wiele lat pracowała jako dziennikarka w telewizji RBB. Jej powieści są bardzo popularne i często służą za scenariusze filmowe. Otrzymała nagrodę Radio Bremen Crime oraz niemiecką nagrodę Crime Fiction 2012. Mieszka z córką w Berlinie.
Stara izraelska legenda opowiada o Papierowym Chłopcu, który przychodzi nocą i porywa dzieci. Dziś już prawie nikt nie pamięta tej legendy…Pewnego dnia w Sztokholmie przed wejściem do szkoły należącej do gminy żydowskiej od kuli wystrzelonej przez nieznanego sprawcę ginie nauczycielka. Umiera na oczach dzieci i ich rodziców. Dwie godziny później w drodze na zajęcia sportowe zaginęło dwóch chłopców z tej samej szkoły.Fredrika Bergman i Alex Recht muszą stawić czoło jednemu z największych wyzwań w czasie swojej dotychczasowej pracy w policji. Muszą ruszyć w pościg za przestępcą, który jest równie groźny, co skuteczny. Wszystkie ślady prowadzą do Izraela.Eden Lundell, która pracuje w szwedzkiej policji bezpieczeństwa, staje wobec innego wyzwania: musi zmierzyć się ze swoją własną przeszłością, gdy w jej życiu pojawia się nagle Efraim Kiel. Wkrótce potem na jaw wychodzi dobrze strzeżona tajemnica.W każdej z tych spraw pojawia się postać Papierowego Chłopca. Kim jest naprawdę? Czyżby szukał nowych ofiar? Kristina Ohlsson urodziła się w 1979 roku w Kristianstad. W 2009 roku ukazała się jej pierwsza książka pt. „Niechciane”, która od razu przyniosła jej sukces zarówno w Szwecji, jak i za granicą. Kolejna książka – „Odwet” – otrzymała nagrodę Stabilopriset i w 2010 roku była nominowana w Szwecji do książki roku w kategorii powieść kryminalna, podobnie jak jej kolejna powieść „Na skraju ciszy”. W 2012 roku jeden z największych dzienników szwedzkich, „Expressen”, uznał Kristinę Ohlsson za najlepszą skandynawską autorkę powieści kryminalnych. „Papierowy Chłopiec” to piąta część serii, w której głównymi bohaterami są Fredrika Bergman i jej koledzy z ekipy śledczej.
Janek Mitter obudził się rano z potężnym kacem i zorientował się, że jego żona leży martwa w wannie. Sprawę prowadzi komisarz Van Veeteren. Mężczyzna, nie znajdując żadnych argumentów na swoją obronę, zostaje skazany za zabójstwo w afekcie i umieszczony w zakładzie dla umysłowo chorych. Niedługo potem sam pada ofiarą morderstwa. Wtedy dochodzenie nabiera rozmachu. Ale dopiero długo skrywane tajemnice tragicznie zmarłej pary, ujawnione w przedśmiertnym liście napisanym przez Mittera, doprowadzą Van Veeterena do mordercy. I jednocześnie pozwolą mu ujawnić szokujące podłoże tej nikczemnej zbrodni... Nieszczelna sieć to pierwsza z serii 10 powieści kryminalnych o komisarzu Van Veeterenie, gburowatym, wybuchowym, ale ciepłym i sympatycznym policjancie, głęboko przekonanym, że jest w stanie rozwiązać każdą zagadkę. „Napięcie nie maleje aż do ostatniej strony... Kolejny sukces rodem ze Skandynawii”. Irish Times Hakan Nesser jest jednym z najbardziej popularnych szwedzkich autorów kryminałów, wielokrotnie nagradzanym za swoje powieści. Seria o komisarzu Van Veeterenie ukazała się w ponad 25 krajach i sprzedała się w nakładzie przekraczającym 10 milionów egzemplarzy. Dzięki niej Nesser zdobył pozycję jednego z najbardziej popularnych autorów na świecie. Obecnie mieszka w Szwecji i Anglii. Jest także autorem znakomitego cyklu kryminalnego o inspektorze Barbarottim: Całkiem inna historia, Człowiek bez psa, Drugie życie pana Roosa, Samotni.
Trzecia część fantastycznej trylogii kryminalnej o kulisach zabójstwa szwedzkiego premiera. "Swobodny upadek, jak we śnie" to arcydzieło suspensu i klasycznego spisku, w którym Leif GW Persson rozwiązuje zagadkę zabójstwa szwedzkiego premiera sprzed 25 lat, wskazując na ciemne siły, grupy interesów oraz zakulisowych graczy. To mroczny obraz współczesnego społeczeństwa. Jednak największa siła tej powieści tkwi w niezwykłej zdolności Perssona do łączenia suspensu i humoru z niezwykle wiarygodnym portretem współczesnych, zwykłych ludzi, którym przypadło w udziale rozwiązywanie najsłynniejszego zabójstwa XX wieku.
Druga część fantastycznej trylogii kryminalnej o kulisach zabójstwa szwedzkiego premiera. "W innym czasie w innym życiu" to zakrojona na szeroką skalę powieść, która zaczyna się od opisu faktycznego zdarzenia - okupacji przez terrorystów zachodnioniemieckiej ambasady w Sztokholmie w 1975 r. Historia przeskakuje szybko do 1989 r. i nierozwiązanego zasztyletowania urzędnika cywilnego, a następnie do 1999 r., kiedy to szwedzki wywiad sprawdza nowo powołanego ministra obrony i znajduje nieoczekiwane związki z dawnymi zbrodniami. Z charakterystycznym dla siebie sardonicznym dowcipem i znawstwem politycznego żargonu Persson snuje okrutną sieć szantażu, agentów Stasi i chciwości, która oplata wszystkie warstwy szwedzkiego społeczeństwa.
Druga część fantastycznej trylogii kryminalnej o kulisach zabójstwa szwedzkiego premiera. "W innym czasie w innym życiu" to zakrojona na szeroką skalę powieść, która zaczyna się od opisu faktycznego zdarzenia - okupacji przez terrorystów zachodnioniemieckiej ambasady w Sztokholmie w 1975 r. Historia przeskakuje szybko do 1989 r. i nierozwiązanego zasztyletowania urzędnika cywilnego, a następnie do 1999 r., kiedy to szwedzki wywiad sprawdza nowo powołanego ministra obrony i znajduje nieoczekiwane związki z dawnymi zbrodniami. Z charakterystycznym dla siebie sardonicznym dowcipem i znawstwem politycznego żargonu Persson snuje okrutną sieć szantażu, agentów Stasi i chciwości, która oplata wszystkie warstwy szwedzkiego społeczeństwa.
"Między tęsknotą lata a chłodem zimy" to pierwsza powieść trylogii dotycząca nierozwiązanej sprawy zabójstwa premiera w 1986 r. Zaczynając od śmierci nieznanego Amerykanina w Sztokholmie, Persson powoli odkrywa złożoną sieć międzynarodowego szpiegostwa, chciwości, zwykłej niekompetencji i słabości szwedzkiego wywiadu, która według niego doprowadziła do morderstwa premiera. To niezwykle wciągająca i bogata w fakty kombinacja satyry, thrillera, dramatu psychologicznego i powieści policyjnej o największym śledztwie kryminalnym we współczesnej historii Szwecji. TRYLOGIA POLICYJNA Leifa GW Perssona, na którą składają się trzy powieści Między tęsknotą lata a chłodem zimy, W innym czasie, w innym życiu, Swobodny upadek jak we śnie - wspólnie opowiada jedno z możliwych rozwiązań największego nierozwikłanego do dziś śledztwa we współczesnej Szwecji - morderstwa premiera Olofa Palmego, który zginął od kuli w Sztokholmie 28 lutego 1986 r. Mimo upływu ponad 20 lat to zabójstwo wciąż stanowi otwartą ranę w szwedzkim społeczeństwie. W śledztwie w tej sprawie wyprodukowano więcej dokumentów niż po zabójstwie prezydenta Kennedy'ego, ale ten gigantyczny wysiłek na razie przyniósł mierne efekty.
Pierwsza część nowego dwutomowego cyklu znanej autorki. Tamtego dnia, gdy wszystko się zawaliło, padał deszcz. W kancelarii adwokata Martina Bennera zjawia się zdesperowany mężczyzna, który prosi o pomoc dla swojej siostry, Sary. Problem polega na tym, że kobieta nie żyje. Zanim odebrała sobie życie, przyznała się do popełnienia pięciu zabójstw. Gazety rozpisywały się o seryjnej zabójczyni i nazywały ją Sarą Texas. Kilka miesięcy po śmierci Sary jej brat postanawia przywrócić siostrze dobre imię i oczyścić ją z winy. Chce też odnaleźć jej zaginionego syna, Mio. Martin Benner osiągnął w życiu wszystko. Zrobił karierę, miał wiele kobiet, od niedawna opiekuje się swoją czteroletnią siostrzenicą, której rodzice zginęli w wypadku. Benner kocha wyzwania. W poszukiwaniu prawdy popełnia jednak poważny błąd. Dość szybko z szanowanego adwokata staje się pionkiem w grze o tak wysoką stawkę – i w końcu sam musi walczyć o własną przyszłość. Kristina Ohlsson jest autorką powieści kryminalnych, których bohaterami byli Alex Recht i Fredrika Bergman. „Zagadka Sary Tell” to bardzo realistyczny, a miejscami brutalny thriller, druga część ukaże się w 2016 roku. Trudna i skomplikowana historia, ale Kristina Ohlsson pisze w tak prosty i zrozumiały sposób, że każdy będzie zachwycony. Bardzo dobry thriller… „Norran" Ta książka nie pozwoli ci zasnąć. Nie dlatego, że będziesz mieć koszmary, ale dlatego, że nie pójdziesz spać, zanim nie przeczytasz ostatniej strony. Tak było ze mną. „Mariestadstidningen" Ekscytująca historia. Kristina Ohlsson ma ogromny talent pisarski… Inteligentna i dobrze napisana. „Alba" Kristina Ohlsson (ur. 1979) - Jest z wykształcenia politologiem i pracuje jako analityk policyjny. Wcześniej była zatrudniona w szwedzkim Ministerstwie Spraw Zagranicznych, gdzie zajmowała się konfliktem na Bliskim Wschodzie. Mieszka w Sztokholmie. „Niechciane” to pierwsza część cyklu z Frederiką Bergman jako główną bohaterką. Kolejne tomy wkrótce ukażą się nakładem Prószyński i S-ka. 24 września 2010 Kristina Ohlsson została uhonorowana nagrodą Gold Pocket Book Award.
Dwie dziewięcioletnie przyjaciółki, Marie i Idę, znaleziono w piwnicy, zgwałcone i zamordowane. Bernt Lund, sprawca zdarzenia został złapany i skazany na karę dożywotniego pozbawienia wolności. Karę odbywa na oddziale dla przestępców seksualnych w zakładzie w Aspses, skąd ucieka podczas transportu do szpitala. Bernt Lund to wyjątkowo niebezpieczny przestępca, nikt nie potrafi przewidzieć, jak się zachowa, co powie ani co zrobi. Jego profil psychologiczny wskazuje jednak, że będzie tak długo dopuszczał się zbrodni, aż go ktoś powstrzyma lub sam targnie się na swoje życie…
Akcja futurystycznych thrillerów Pera Wahloo, „Morderstwo na 31 piętrze” i „Stalowy Skok”, których bohaterem jest doświadczony życiem komisarz policji Jensen, rozgrywa się w bliżej nieokreślonym kraju rządzonym przez koalicję prawicowych partii. Władza, niemal całkowicie kontrolująca media, zajmuje się głównie propagandą sukcesu i uszczęśliwianiem obywateli na siłę. Pijaństwo (nawet we własnym domu) podlega surowym karom. Wszelkie konflikty są wyciszane, krytyka i przestępczość praktycznie nie istnieją, przyrost naturalny jest ujemny, zaś ludność – w sensie społecznym całkowicie zdezintegrowana – pogrążona w permanentnej depresji. Starsze dzielnice miast, porzucone przez większość mieszkańców, uległy degradacji i zamieniają się w wysypiska. Obie książki przenika ponura atmosfera twórczości George’a Orwella („Roku 1984” w szczególności), Franza Kafki i wczesnych powieści Grahama Greene’a.
Akcja futurystycznych thrillerów Pera Wahloo, „Morderstwo na 31 piętrze” i „Stalowy Skok”, których bohaterem jest doświadczony życiem komisarz policji Jensen, rozgrywa się w bliżej nieokreślonym kraju rządzonym przez koalicję prawicowych partii. Władza, niemal całkowicie kontrolująca media, zajmuje się głównie propagandą sukcesu i uszczęśliwianiem obywateli na siłę. Pijaństwo (nawet we własnym domu) podlega surowym karom. Wszelkie konflikty są wyciszane, krytyka i przestępczość praktycznie nie istnieją, przyrost naturalny jest ujemny, zaś ludność – w sensie społecznym całkowicie zdezintegrowana – pogrążona w permanentnej depresji. Starsze dzielnice miast, porzucone przez większość mieszkańców, uległy degradacji i zamieniają się w wysypiska. Obie książki przenika ponura atmosfera twórczości George’a Orwella („Roku 1984” w szczególności), Franza Kafki i wczesnych powieści Grahama Greene’a.
W latach 1933-1945 naziści zrabowali miliony bezcennych dzieł sztuki i antyków. Na rozkaz Hitlera po Europie krążyły specjalnie przeszkolone oddziały, których zadaniem było zagrabianie skarbów kultury. Najczęstszym obiektem tych grabieży były muzea, galerie sztuki i prywatne kolekcje znajdujące się w domach żydowskich rodzin. Najwspanialsze dzieła Hitler zamierzał zaprezentować w Führermuseum, podczas gdy dzieła uznane za sztukę zdegenerowaną – „entartete Kunst” – miały zostać zniszczone albo sprzedane za tak potrzebną, zagraniczną walutę. Po wojnie wiele z tych dzieł odnaleziono, ale ponad sto tysięcy cennych obrazów i rzeźb zaginęło. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat niektóre z nich zaczęły się odnajdywać. Okazało się, że wisiały w kilku najznamienitszych galeriach sztuki na świecie, między innymi w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Sztokholmie. Ta książka to fascynująca opowieść nie tylko o fanatycznym opętaniu nazistów sztuką, ale także o dzisiejszej, prawnej i moralnej walce o „zaginione” dzieła. To historia zarówno o wartych miliardy dolarów obrazach, rzeźbach i monetach, jak i o spadkobiercach, którzy walczą o prawo do swojej przeszłości.
Wyrafinowana intryga, niesamowity suspens i zdumiewające zakończenie - ten mrożący krew w żyłach szwedzki thriller będzie niebawem filmowany przez producentów trylogii „Millenium”. Mike Zetterberg mieszka z żoną Ylvą i córką w willi koło Helsingborga. Kiedy Ylva znika bez śladu podejrzenia policji padają na jej męża, a życie spokojnej dotychczas miejscowości zmienia się nie do poznania. Wszystko wskazuje na kolejny dramat namiętności z tragicznym zakończeniem. Co się stało z Ylvą? Okazuje się, że wcale nie zginęła i przebywa znacznie bliżej, niż ktokolwiek przypuszcza…