Menu

Aleksander Fredro

Aleksander Fredro, hrabia (1793-1876), polski komediopisarz, pamiętnikarz i poeta. Jest uważany za najwybitniejszego polskiego komediopisarza. Jego komedie obyczajowe opisują najczęściej życie codzienne galicyjskiej szlachty w pierwszej połowie XIX wieku. Fredro z rozmachem kreował barwne, charakterystyczne postacie. Stał się mistrzem portretu psychologicznego. Nie gardził artystycznie uszlachetnionymi chwytami rodem z teatru ludowego i farsy. Krytyka miała mu za złe jego racjonalistyczny, pełen dystansu stosunek do świata, który swe korzenie miał w oświeceniu. Dlatego był daleki od romantyzmu, który za jego czasów był dominującym prądem myślowym i literackim. Jego najsłynniejsze komedie to: Mąż i żona, Pan Jowialski, Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca i Zemsta. Był także autorem wspomnień Trzy po trzy (powstały 1844-1846, wydane 1917), wierszy, bajek, aforyzmów.
Wiersze i rymowanki polskie to niemal dwieście stron niezapomnianych klasycznych wierszy sławnych poetów, takich jak Julian Tuwim, Aleksander Fredro, Maria Konopnicka, Ignacy Krasicki, Adam Mickiewicz czy Stanisław Jachowicz, a także tradycyjnych wyliczanek dla dzieci i krótkich wierszyków, wśród których znajdziemy m.in. Jedzie pociąg z daleka, Entliczek-Pentliczek, Pałka zapałka - dwa kije, a także Wlazł kotek na płotek. A wszystko to wzbogacone kolorowymi ilustracjami!
Lektura z opracowaniem to znakomita pomoc i inspiracja dla uczniów oraz nauczycieli. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ułatwiającymi nawigację po książce – dzięki nim łatwo znaleźć potrzebny w trakcie omawiania lektury fragment, zgromadzić materiały do wypracowań i ustnych wypowiedzi, zapamiętać najważniejsze informacje i utrwalić znajomość lektury. Zamieszczone na końcu książki opracowanie podporządkowano podstawie programowej. Zawiera ono ciekawy biogram autora, streszczenie, mapę mentalną, najważniejsze zagadnienia omawiane na lekcjach, a także wiele inspirujących informacji, podpowiedzi i zadań, dzięki którym czytanie lektury staje się twórczą przygodą.
Lektura z opracowaniem to znakomita pomoc i inspiracja dla uczniów oraz nauczycieli. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ułatwiającymi nawigację po książce – dzięki nim łatwo znaleźć potrzebny w trakcie omawiania lektury fragment, zgromadzić materiały do wypracowań i ustnych wypowiedzi, zapamiętać najważniejsze informacje i utrwalić znajomość lektury. Zamieszczone na końcu książki opracowanie podporządkowano podstawie programowej. Zawiera ono ciekawy biogram autora, streszczenie, mapę mentalną, najważniejsze zagadnienia omawiane na lekcjach, a także wiele inspirujących informacji, podpowiedzi i zadań, dzięki którym czytanie lektury staje się twórczą przygodą.
Klasyka literatury polskiej i światowej w starannym wydaniu z przypisami – to książka, którą warto mieć w swojej domowej biblioteczce i do której warto wracać. Tekst opatrzono wskazówkami interpretacyjnymi i hasłami ułatwiającymi nawigację po książce – dzięki nim łatwo znaleźć potrzebny w trakcie omawiania lektury fragment, zgromadzić materiały do wypracowań i ustnych wypowiedzi, zapamiętać najważniejsze informacje i utrwalić znajomość lektury.
Kompletne wydanie Zemsty Aleksandra Fredro, bez cięć w treści, przygotowaliśmy z myślą o uczniach – nie tylko zastosowaliśmy czcionkę ułatwiającą czytanie oraz wygodne marginesy, dzięki czemu wzrok nie męczy się szybko, ale także uzupełniliśmy tekst o przypisy, wyjaśniające trudne lub archaiczne zwroty. Ponadto wydanie zawiera opracowanie z biogramem autora, streszczeniem, kluczową dla utworu problematyką oraz najważniejszymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, które dotyczą Zemsty i epoki, w której powstała. Opracowanie utworów pomoże nie tylko w przygotowaniu do lekcji i do sprawdzianu, ale także będzie doskonałym materiałem powtórkowym przed egzaminem ósmoklasisty. Seria Lektury wydawnictwa Pumilio powstaje pod opieką merytoryczną redaktorki prowadzącej, dr Agnieszki Wójtowicz-Zając, literaturoznawczyni, która dba o wysoki poziom opracowania tekstu, zgodny z podstawą programową.
Klasyka poezji dziecięcej w znakomitym opracowaniu graficznym! „Paweł i Gaweł w jednym stali domu, Paweł na górze, a Gaweł na dole; Paweł spokojny, nie wa?ił nikomu, Gaweł naj?iksze wymyślał swawole.” Rok 2023 rokiem Aleksandra Fredry! Paweł i Gaweł to klasyka poezji dziecięcej w znakomitym opracowaniu graficznym! Kasia Walentynowicz ukazuje znany i lubiany od pokoleń tekst w nowej i świeżej odsłonie. Pełne zabawnych drobiazgów oraz odważnych kadrów ilustracje sprawią frajdę zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Kasia Walentynowicz - projektantka graficzna, ilustratorka książek dla dzieci wydawanych w Polsce, Korei, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, USA i Chinach.
W roku Aleksandra Fredry PIW przypomina najlepsze i najbardziej aktualne utwory pisarza. Na czterotomową edycję złożą się trzy tomy komedii w wyborze prof. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej oraz wspomnienia napoleońskie „Trzy po trzy”. Nowy wybór dzieł Aleksandra Fredry będzie pierwszym wydaniem popularyzatorskim, wzbogaconym o niewidziane od przeszło 60 lat w książkach Fredry przypisy oraz kalendarium życia i twórczości. Edycja została tak pomyślana, by zainteresować czytelnika (dzięki zamieszczonym kodom QR) najsłynniejszymi fredrowskimi adaptacjami Teatru Telewizji TVP. W tomie 1 „Komedie 1817–1826” znalazły się: "Pan Geldhab" (1821), "Mąż i żona" (1822), "Nowy Don Kiszot, czyli Sto szaleństw" (1824), "Cudzoziemczyzna" (1824), "Damy i huzary" (1825) oraz "Odludki i poeta" (1826).
W roku Aleksandra Fredry PIW przypomina najlepsze i najbardziej aktualne utwory pisarza. Na czterotomową edycję złożą się trzy tomy komedii w wyborze prof. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej oraz wspomnienia napoleońskie „Trzy po trzy”. „Do dziś pamiętnik ten jest nieocenionym źródłem do poznania Fredry – pisze w posłowiu Krystyna Czajkowska – Jego stosunku do życia i ludzi, do takich spraw jak koleżeństwo, przyjaźń, uczciwość, sprawiedliwość, wolność, niewola, honor czy sprawa narodowa. […] Z przemieszania śmiechu i płaczu, ciętego humoru i serdecznego wzruszenia, realistycznego przeżywania faktów i pełnej melancholii zadumy nad głębszym ich sensem zrodził się pamiętnik, który tak trafnie nazwał Kazimierz Wyka «klejnotem uczuciowego pamiętnikarstwa», dodając, że «swoją wagą poetycką i artystyczną nie ustępuje on szczytowym komediom Fredry»”. Będzie to edycja multimedialna, która dzięki kodom QR odeśle czytelnika do najsłynniejszych fredrowskich adaptacji Teatru Telewizji TVP.
W roku Aleksandra Fredry PIW przypomina najlepsze i najbardziej aktualne utwory pisarza. Na czterotomową edycję złożą się trzy tomy komedii w wyborze prof. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej oraz wspomnienia napoleońskie „Trzy po trzy”. Nowy wybór dzieł Aleksandra Fredry będzie pierwszym wydaniem popularyzatorskim, wzbogaconym o niewidziane od przeszło 60 lat w książkach Fredry przypisy oraz kalendarium życia i twórczości. Edycja została tak pomyślana, by zainteresować czytelnika (dzięki zamieszczonym kodom QR) najsłynniejszymi fredrowskimi adaptacjami Teatru Telewizji TVP. W tomie 2 „Komedie 1832–1835” znalazły się: "Pan Jowialski" (1832), "Śluby panieńskie" (1833), "Dyliżans" (1833), "Zemsta" (1834) i "Dożywocie" (1835)
W roku Aleksandra Fredry PIW przypomina najlepsze i najbardziej aktualne utwory pisarza. Na edycję złożą się trzy tomy komedii w wyborze prof. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej oraz wspomnienia napoleońskie „Trzy po trzy”. Nowy wybór dzieł Aleksandra Fredry będzie pierwszym wydaniem popularyzatorskim, wzbogaconym o niewidziane od przeszło 60 lat w książkach Fredry przypisy oraz kalendarium życia i twórczości. Będzie to edycja multimedialna, która dzięki kodom QR odeśle do najsłynniejszych fredrowskich adaptacji Teatru Telewizji TVP. W tomie 3 „Komedie 1854–1876 znalazły się: " Wychowanka", "Rewolwer", "Świeczka zgasła", "Teraz", "Wielki człowiek do małych interesów", "Ostatnia wola", "Lita et compagnie", "Z Przemyśla do Przeszowy".
Seria LEKTURY Z OPRACOWANIEM to praktyczna pomoc dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Obejmuje ona lektury, których znajomość jest wymagana na egzaminie ósmoklasisty i na maturze. Opracowania – przygotowane przez doświadczonych nauczycieli – uwzględniają podstawę programową i wymagania egzaminacyjne. Każdy tekst opatrzono notkami na marginesie, które zwracają uwagę na najważniejsze fragmenty lektury. W opracowaniu znalazły się następujące elementy: notka o autorze streszczenia: krótkie (całego utworu) i szczegółowe (kolejnych rozdziałów lub części) plan wydarzeń charakterystyka bohaterów problematyka utworu gatunek i rodzaj literacki znane cytaty motywy literackie geneza utworu i/lub wyjaśnienie tytułu przykładowe tematy wypracowań przykładowe zadania egzaminacyjne Mocne strony: Szczegółowe opracowanie zawierające wszystkie ważne informacje o utworze i jego autorze Łatwa praca z tekstem Wysokie oceny w szkole Dobre przygotowanie do egzaminów Opracowania napisali doświadczeni poloniści, autorzy podręczników szkolnych
Klasyka poezji dziecięcej w znakomitym opracowaniu graficznym! „Wziąwszy pański czepek ranny, Prześcieradło — I zwierciadło, Szust do wanny!” Kasia Walentynowicz ukazuje znany i lubiany od pokoleń tekst w nowej i świeżej odsłonie. Pełne zabawnych drobiazgów oraz odważnych kadrów ilustracje sprawią frajdę zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Rok 2023 rokiem Aleksandra Fredry! Kasia Walentynowicz - projektantka graficzna, ilustratorka książek dla dzieci wydawanych w Polsce, Korei, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, USA i Chinach.
Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca jest pisaną wierszem komedią w pięciu aktach Aleksandra Fredry należącą do kanonu polskiej literatury dramatycznej. Tematem utworu jest miłość. Dwie piękne dziewczyny, Aniela i Klara, składają sobie przysięgę, że nigdy nie wyjdą za mąż i będą skazywały mężczyzn na cierpienia swoją obojętnością. Zakochani w nich Gustaw i Albin przeżywają katusze. Gustaw knuje skomplikowaną intrygę, aby zdobyć serce ukochanej. Z komedii wyłania się Fredrowska wizja miłości, ukazana jako niewidzialna potęga oddziaływająca na człowieka i pobudzająca go do najtrudniejszych czynów. Siła miłości jest według Fredry najgłębszym źródłem ludzkiego szczęścia. Komedia Aleksandra Fredry od prawie dwóch wieków cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród wielbicieli teatru, należy do żelaznego repertuaru polskiej sceny, była przedmiotem ekranizacji telewizyjnych i filmowych.
Zemsta została napisana w 1833 roku. Jest komedią należącą do kanonu polskiej literatury. Opisuje świat i obyczaje charakterystyczne dla kultury sarmackiej końca XVIII wieku. Akcja komedii buduje się wokół intryg miłosnych związanych ze swatami Cześnika Raptusiewicza z wdową Podstoliną, a także z zalotami Wacława, syna Rejenta, i Papkina, bawidamka i hulaki, do Klary, bratanicy Cześnika. W tle rozgrywa się sąsiedzka waśń Cześnika z Rejentem Milczkiem. Zemsta należy do najczęściej inscenizowanych utworów teatralnych w Polsce, także w Teatrze Telewizji. Była dwukrotnie zekranizowana. Lektura w klasie VII
W starym zamczysku podzielonym na dwie części murem mieszkają skłóceni ze sobą Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek. Sąsiedzi nienawidzą się szczerze i niemal cały czas spędzają na obmyślaniu planów zemsty. Perypetie bohaterów, ich charaktery, temperamenty, zachowanie, a także knute przez nich intrygi budzą śmiech. Jednak pod komediową otoczką kryją się gorzkie prawdy o nas i naszych wadach, takich jak: konflikty, skłonność do kłótni, zawiść, brak zgody, niechęć do uznawania racji drugiej strony… Niestety, konfliktów, które niczym Fredrowski mur dzielą społeczeństwo, wciąż nie brakuje, dlatego treść komedii wydaje się wciąż aktualna.
"Śluby panieńskie, czyli magnetyzm serca" to komediowy utwór napisany wierszem przez Aleksandra Fredrę w 1832 roku, nawiązujący do życiorysu autora i historii jego miłości do żony, Zofii Skarbkówny. Fabuła opiera się perypetiach Klary i Anieli, panien, które zgodnie odmówiły zamążpójścia. W wyniku intrygi udało się doprowadzić do szczęśliwego dla wszystkich zakończenia, a wydarzenia potoczyły się zgodnie z Fredrowską wizją miłości, którą autor postrzega jako źródło ludzkiego szczęścia. Przesycona humorem opowieść, opisane barwnym językiem postaci oraz komizm sytuacyjny już niemal 200 lat bawią czytelników oraz widzów spektakli realizowanych na podstawie książki.
Aleksander Fredro napisał "Pana Jowialskiego" tuż po upadku powstania listopadowego. Zdaniem badacza jego twórczości, prof. Eugeniusza Kucharskiego, chciał swoją sztuką wstrząsnąć rodakami, krytykując przede wszystkim ich marazm i bezmyślność. Dom Jowialskich jawi się jako przekrój polskiego społeczeństwa, a rozgrywająca się komedia w komedii to krytyka naszych wad, relacji damsko-męskich i przesadnych ambicji. Pierwowzorem Jowialskiego był znajomy Fredry, znany z częstego przytaczania przysłów i bajek. Dzięki niemu czytelnicy poznają wiele opowiastek z morałem, ze sztuki też pochodzą takie znane wiersze, jak "Małpa w kąpieli", "Paweł i Gaweł", "Osiołkowi w żłoby dano".
"Mąż i żona", komedia ukończona prawdopodobnie w 1821 roku, to jedna z najfrywolniejszych sztuk Aleksandra Fredry. Jej bohaterami są: hrabia Wacław, jego żona Elwira, ich przyjaciel Alfred oraz pokojówka Justysia, których łączą miłość, romanse i zdrady. Komedia wywołała ogólne zgorszenie, Fredro nie potępił bowiem rozwiązłości, zwłaszcza małżeńskiej. W pierwotnej wersji winą za wszystkie manipulacje zostaje obarczona Justysia, która za karę ma zostać odesłana do klasztoru. Pozostali bohaterowie mogli kontynuować romanse już bez przeszkód. W 1880 roku sztukę wydrukowano ze zmienionym zakończeniem, lecz do dziś pozostaje niejasne, czy wersja, w której wszyscy wybaczają wszystkim winy i żyją moralnie pod jednym dachem, została napisana przez Fredrę.
Wiersze, które trafiają do ucha malucha. Opowiastki, w których warto się zaczytać. Forma, która nigdy się nie znudzi. Czyli POECI W PREZENCIE DLA DZIECI! Obraz kreślony słowem i pędzlem ku uciesze najmłodszych.
"Zemsta" Aleksandra Fredry inspirowana jest autentycznymi wydarzeniami, które miały miejsce na zamku w Odrzykoniu. W ostatecznej wersji utworu Fredro osadza czas i miejsce akcji w świecie szlachty sarmackiej, a bohaterów odziewa w szlacheckie żupany i kontusze. Rejent i Cześnik to przedstawiciele Polaków-Sarmatów, aż do przesady przywiązanych do tradycji, którym obce jest wszelkie nowatorstwo. Na tle ich groteskowej kłótni o mur graniczny rozgrywa się historia pełnego uniesień uczucia Wacława i Klary. Utwór ten to komedia omyłek i niezwykłych intryg, a jego lektura z pewnością zarówno rozbawi, jak i zachęci do refleksji. Aleksander Fredro (1793-1876) – polski komediopisarz, poeta, pamiętnikarz. Artysta pełen sprzeczności wewnętrznych, społecznik, który jednocześnie nieustannie poszukiwał samotności i miał skłonność do popadania w melancholię. Autor wielu komedii obyczajowych, ośmieszających głównie życie i zwyczaje szlachty prowincjonalnej. W komediach osiągnął mistrzostwo w budowaniu postaci bohaterów, kształtowaniu i rozwijaniu akcji, operowaniu dowcipnym, rubasznym językiem. Jego utwory zajmują stałe miejsce w kanonie literatury polskiej i znajdują się w repertuarze wielu teatrów. Najbardziej znane są komedie: Zemsta, Śluby panieńskie, Pan Jowialski, Mąż i żona, Dożywocie, a także wiele bajek, np. Małpa w kąpieli, Paweł i Gaweł, Zupa na gwoździu...
Zemsta Aleksandra Fredry inspirowana jest autentycznymi wydarzeniami, które miały miejsce na zamku w Odrzykoniu. W ostatecznej wersji utworu Fredro osadza czas i miejsce akcji w świecie szlachty sarmackiej, a bohaterów odziewa w szlacheckie żupany i kontusze. Rejent i Cześnik to przedstawiciele Polaków-Sarmatów, aż do przesady przywiązanych do tradycji, którym obce jest wszelkie nowatorstwo. Na tle ich groteskowej kłótni o mur graniczny rozgrywa się historia pełnego uniesień uczucia Wacława i Klary. Utwór ten to komedia omyłek i niezwykłych intryg, a jego lektura z pewnością zarówno rozbawi, jak i zachęci do refleksji. Aleksander Fredro (1793-1876) – polski komediopisarz, poeta, pamiętnikarz. Artysta pełen sprzeczności wewnętrznych, społecznik, który jednocześnie nieustannie poszukiwał samotności i miał skłonność do popadania w melancholię. Autor wielu komedii obyczajowych, ośmieszających głównie życie i zwyczaje szlachty prowincjonalnej. W komediach osiągnął mistrzostwo w budowaniu postaci bohaterów, kształtowaniu i rozwijaniu akcji, operowaniu dowcipnym, rubasznym językiem. Jego utwory zajmują stałe miejsce w kanonie literatury polskiej i znajdują się w repertuarze wielu teatrów. Najbardziej znane są komedie: Zemsta, Śluby panieńskie, Pan Jowialski, Mąż i żona, Dożywocie, a także wiele bajek, np. Małpa w kąpieli, Paweł i Gaweł, Zupa na gwoździu... Fantastyczny pomysł na nagrody dla uczniów szkół podstawowych!
Wspaniale ilustrowana wierszowana opowiastka dla najmłodszych.
Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca jest pisaną wierszem komedią w pięciu aktach Aleksandra Fredry należącą do kanonu polskiej literatury dramatycznej. Tematem utworu jest miłość. Dwie piękne dziewczyny, Aniela i Klara, składają sobie przysięgę, że nigdy nie wyjdą za mąż i będą skazywały mężczyzn na cierpienia swoją obojętnością. Zakochani w nich Gustaw i Albin przeżywają katusze. Gustaw knuje skomplikowaną intrygę, aby zdobyć serce ukochanej. Z komedii wyłania się Fredrowska wizja miłości, ukazana jako niewidzialna potęga oddziaływająca na człowieka i pobudzająca go do najtrudniejszych czynów. Siła miłości jest według Fredry najgłębszym źródłem ludzkiego szczęścia. Komedia Aleksandra Fredry od prawie dwóch wieków cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród wielbicieli teatru, należy do żelaznego repertuaru polskiej sceny, była przedmiotem ekranizacji telewizyjnych i filmowych.
Zemsta Aleksandra Fredry inspirowana jest autentycznymi wydarzeniami, które miały miejsce na zamku w Odrzykoniu. W ostatecznej wersji utworu Fredro osadza czas i miejsce akcji w świecie szlachty sarmackiej, a bohaterów odziewa w szlacheckie żupany i kontusze. Rejent i Cześnik to przedstawiciele Polaków-Sarmatów, aż do przesady przywiązanych do tradycji, którym obce jest wszelkie nowatorstwo. Na tle ich groteskowej kłótni o mur graniczny rozgrywa się historia pełnego uniesień uczucia Wacława i Klary. Utwór ten to komedia omyłek i niezwykłych intryg, a jego lektura z pewnością zarówno rozbawi, jak i zachęci do refleksji. Aleksander Fredro (1793-1876) – polski komediopisarz, poeta, pamiętnikarz. Artysta pełen sprzeczności wewnętrznych, społecznik, który jednocześnie nieustannie poszukiwał samotności i miał skłonność do popadania w melancholię. Autor wielu komedii obyczajowych, ośmieszających głównie życie i zwyczaje szlachty prowincjonalnej. W komediach osiągnął mistrzostwo w budowaniu postaci bohaterów, kształtowaniu i rozwijaniu akcji, operowaniu dowcipnym, rubasznym językiem. Jego utwory zajmują stałe miejsce w kanonie literatury polskiej i znajdują się w repertuarze wielu teatrów. Najbardziej znane są komedie: Zemsta, Śluby panieńskie, Pan Jowialski, Mąż i żona, Dożywocie, a także wiele bajek, np. Małpa w kąpieli, Paweł i Gaweł, Zupa na gwoździu...
1
z 1
skocz do z 1