Menu

Gregor Ziemer

GREGOR ZIEMER – urodził się 24 maja 1899 roku w Stanach Zjednoczonych. Amerykański pedagog, korespondent i pisarz. Absolwent University of Illinois w Urbana-Champaign. W latach 1928-1939 mieszkał w Niemczech i był dyrektorem Szkoły Amerykańskiej w Berlinie.

Gregor Ziemer – książki o nazistach

Po powrocie do Minnesoty Ziemer napisał kilka książek o nazistach. Zdecydował się opisać to, co zobaczył podczas swojej pracy w Berlinie. Obserwował między innymi szkolenia członków Hitlerjugend, odwiedzał instytucje edukacyjne III Rzeszy, a nawet porodówki i izby dla noworodków. Tak zrodziło się jego najgłośniejsze dzieło „Education for Death”. Książka ta zainspirowała Walta Disneya do nakręcenia animowanego propagandowego filmu o tym samym tytule, w którym w inteligentny sposób wyśmiano m.in. Adolfa Hitlera oraz jego ideologię. Podobny pomysł miał Edward Dmytryk. On również stworzył na podstawie „Education of Death” film propagandowy noszący tytuł „Dzieci Hitlera”. Po latach książkę tę odkryto na nowo. W Polsce ukazała się w 2021 roku pod tytułem „Jak wychować nazistę. Reportaż o fanatycznej edukacji”. Gregor Ziemer zmarł w sierpniu 1982 roku.
Książka ostrzeżenie przed tym, co może się stać, jeśli edukację naszych dzieci oddamy w ręce fanatyków. Partia interesuje się dzieckiem, zanim zostanie ono poczęte. Matki sprowadzają je na świat, bo On je o to poprosił. Zdrowe dzieci należą do Państwa, te z defektami otrzymają łaskę śmierci. Szkoła to poligon Partii – słabi i nieposłuszni zostają wydaleni. Umysły mają być jednakowe, każdy włączony w wielką Świadomość Państwową. Chłopcy będą żołnierzami, dziewczęta – urodzą żołnierzy. W 1939 roku Gregor Ziemer, dyrektor Szkoły Amerykańskiej w Berlinie, wykorzystując swoje kontakty, odwiedza instytucje edukacyjne III Rzeszy. Dociera do klinik położniczych, szpitali sterylizacyjnych, izb dla noworodków. Uczestniczy w lekcjach dla chłopców i dziewcząt, wykładach uniwersyteckich. Przygląda się szkoleniom członków Jungvolk i Hitlerjugend, obserwuje nocne rytuały inicjacyjne w średniowiecznych zamkach. Spotyka chłopców, którzy chcą umrzeć za Hitlera, i dziewczęta, które bardziej od śmierci boją się bezpłodności. Poznaje od podszewki kolejne etapy nazistowskiej edukacji i machinę formowania nowego człowieka. Napisana w 1941 roku, odkryta na nowo książka to unikatowe świadectwo reportera, który uchwycił mroczny moment historii. Wstrząsająco aktualna opowieść o tym, jak kilka lat wściekłej indoktrynacji może zmienić cywilizowane społeczeństwo w zbiorowość zaprogramowanych robotów. Reportaż był wykorzystany jako dowód w procesach norymberskich.