Menu

Kleiner Art

Sztuczna inteligencja to technologia o nadzwyczajnym potencjale, jednak jej nieodpowiedzialne wykorzystanie doprowadzało już do odmowy świadczenia usług medycznych, czy nawet bezprawnych aresztowań.Dlatego zanim pozwolimy maszynom podejmować decyzje etyczne, powinniśmy przeprowadzić globalną dyskusję. Jednak ludzie mają różne priorytety i wartości Jak zatem możemy oczekiwać od technologii, by kierowała się właściwymi przesłankami ― nie tylko w sprawach życia i śmierci, ale i na każdym kroku?Ta książka łączy perspektywy inżynierów, ludzi biznesu, przedstawicieli rządów i społeczników. Ułatwia zrozumienie korzyści i szans, jakie niosą ze sobą autonomiczne systemy oparte na uczeniu maszynowym. Zawiera siedem ważnych zasad, które pozwolą na ograniczanie ryzyka nadużyć i wypadków związanych z AI, a także zapewnią, by technologie tego rodzaju służyły rozwojowi ludzkości. Cztery z zasad dotyczą samych systemów i ich projektowania: uwzględniania ryzyka dla ludzi, przejrzystości działania, zapewnienia ochrony danych osobowych i ograniczania tendencyjności. Pozostałe trzy odnoszą się do organizacji tworzących systemy AI, stosowanych w nich procedur i kultury organizacyjnej. Co ważne, w książce znalazły się przykłady dobrych praktyk, jak również liczne rzeczowe uwagi i pożyteczne wskazówki.
Rozwinięcie koncepcji organizacji uczącej się sformułowanej przez Petera Senge w słynnej książce "Piąta dyscyplina" Ideę organizacji uczącej się z pewnością łatwiej opisywać, niż stosować. Opis nie jest jednak w stanie oddać całego bogactwa tej koncepcji - ujawnia się ono dopiero w praktyce, wtedy gdy z idei organizacji uczącej się uczyni się swą własną filozofię działania. Jak osiągnąć ten idealny stan? Niestety, nie ma tu prostych recept. Pomóc w tym może zapoznanie się z zawartymi w tej książce informacjami, technikami, analizami i barwnymi przykładami z życia. Wykorzystanie opisanych tu doświadczeń umożliwi zbudowanie organizacji uczącej się, czyli takiej, której członkowie świadomie rozwijają pięć dyscyplin: - mistrzostwo osobiste - dążenie do ciągłego doskonalenia się, - modele myślowe - umiejętność analizy, odrzucenia lub zmiany zakorzenianych w nas przekonań, nawyków i odruchów związanych z pracą i z firmą, - wspólna wizja - jasno sformułowany i konkretny cel organizacji, znany wszystkim jej członkom i skłaniający ich do ciągłego uczenia się, - zespołowe uczenie się - uznanie zespołu za nośnik potencjału intelektualnego większego niż łączny potencjał jego pojedynczych członków, - myślenie systemowe - zdolność myślenia w kategoriach całości zjawisk, procesów lub struktur. Przejrzysty układ i graficzne oznaczenia poszczególnych rodzajów tekstu pozwalają łatwo odnaleźć potrzebne zagadnienia - od podstaw teoretycznych i definicji używanych pojęć poprzez praktyczne rady i innowacyjne rozwiązania do ćwiczeń oraz krótkich recenzji interesujących pozycji książkowych dotyczących organizacji uczących się.