Podręcznik ENGLISH FOR RELIGIOUS PRACTICE (autorstwa Agnieszki Kościńskiej oraz Anny Majdanik) jest propozycją skierowaną do wszystkich zainteresowanych językiem religijnym oraz posługujących się nim w praktyce. Może stanowić doskonałe źródło wiedzy dla studentów kierunków teologicznych, religioznawczych, kleryków wyższych seminariów duchownych, diecezjalnych i zakonnych, dla sióstr, braci, i ojców zakonnych, dla księży, dla osób wyjeżdżających za granicę oraz uczestniczących w życiu religijnym online.
Podręcznik jest bogatym źródłem różnorodnych materiałów dla nauczycieli języka angielskiego, szczególnie polecany tym, którzy kształcą osoby
instytucjonalnie związane z religią. Zawarty w nim materiał językowy przeznaczony jest dla odbiorców posługujących się językiem angielskim na poziomach B1-C2. Podręcznik zawiera szereg tekstów źródłowych, głównie chrześcijańskich, na które składają się fragmenty Biblii, encyklik, ksiąg liturgicznych oraz bardzo wielu innych autentycznych materiałów.
Struktura podręcznika oparta jest na klasycznym modelu opisu religii, który składa się z trzech głównych komponentów: doktryny, kultu oraz organizacji. Książka zawiera pięć rozdziałów:
? SCRIPTURES AND FUNDAMENTALS,
? EUCHARIST AND SERVICES,
? SACRAMENTS AND RITUALS,
? PEOPLE AND PLACES,
? SACRED TOURISM,
podzielonych na mniejsze jednostki (units) o zróżnicowanej długości. Każdy podrozdział rozpoczyna się od sekcji Warm up, która stanowi wprowadzenie do treści prezentowanych w dalszej części. Kolejnym elementem są starannie wyselekcjonowane teksty. Należą do nich fragmenty Biblii, dokumenty Kościoła, np. encykliki, księgi liturgiczne, mszał, a także modlitwy oraz materiały dotyczące różnych elementów życia religijnego, np. planu dnia i obowiązków kleryka w seminarium, szat liturgicznych, urzędów kościelnych, życia sióstr zakonnych, zachowania w kościele, architektury sakralnej, turystyki religijnej, potrzeb pielgrzyma. Tekstom towarzyszą zróżnicowane ćwiczenia, których celem jest utrwalenie prezentowanej leksyki, doskonalenie rozumienia kontekstów oraz twórcze wykorzystanie słownictwa w praktyce. Elementem, który kończy większość podrozdziałów (units) jest propozycja projektu edukacyjnego związanego z tematyką wprowadzanych zagadnień. Ponadto, w podręczniku znajdują się sekcje Academic English zawierające tę część słownictwa z prezentowanych tekstów, która należy do języka akademickiego i ujęta jest w tzw. Academic Word List (AWL). Sekcje te są przeznaczone głównie dla osób związanych ze szkolnictwem wyższym.
Realizacja zaproponowanego w podręczniku materiału może odbywać się w sposób tradycyjny, tj. poprzez omówienie wszystkich tematów, jak również – ze względu na rozległość materiału – w sposób wybiórczy, poprzez selekcję treści według potrzeb uczących się. Struktura książki nie jest bowiem związana z liniowym doskonaleniem języka, czyli umiejscowieniem prostych tekstów na poziomie (B1) na początku książki, a trudniejszych (C2) pod koniec podręcznika, ale wynika ona z zastosowania modelu rekonstrukcji religii i życia religijnego oraz ze specyfiki języka religijnego. ENGLISH FOR RELIGIOUS PRACTICE może być stosowany zarówno w trakcie zorganizowanych zajęć, jak i podczas samodzielnej nauki języka angielskiego specjalistycznego. Aktualność prezentowanych zagadnień, ponadczasowość tekstów biblijnych, staranny dobór dokumentów kościelnych oraz szerokie spektrum poruszanych tematów sprawiają, że prezentowana propozycja stanowić może bardzo atrakcyjne rozwiązanie edukacyjne wspomagające proces nauczania/uczenia się języka angielskiego ukierunkowanego na życie religijne w bardzo szerokim rozumieniu tego słowa