Menu

Piegzik Wioletta A.

Książka podejmuje zagadnienie intuicji językowej, która nie doczekała się jak do tej pory praktycznie żadnych opracowań naukowych ani badań empirycznych. Tymczasem intuicja towarzyszy każdemu użytkownikowi języka i stanowi o jego biegłości językowej, a także bystrości w sytuacjach nowych czy niejasnych, które wymagają natychmiastowej oceny, diagnozy i działania. Intuicja językowa to rodzaj inteligentnego instynktu, od którego zależy często sukces lub porażka. Jako stary mechanizm ewolucyjny działa w obszarze podświadomości lub na obrzeżach świadomej uwagi skąd pochodzi jej ,,tajemniczy” charakter, ale także siła manifestująca się w jej natychmiastowych decyzjach ujawniających się użytkownikowi języka często jako ,,pierwsza myśl” czy też wyczuwalne możliwości.
W niniejszej rozprawie podjęto zagadnienie nauczania/uczenia się języków obcych poprzez interakcje. Wychodząc z założenia, że akt komunikacyjny jest nie tylko indywidualnym użyciem języka, lecz także spotkaniem konkretnych osób, które poprzez używany język i za jego pomocą oddziałują na siebie, uznano, że nauczanie/uczenie się języka stanowi miejsce wymiany informacji i opinii, wspólnego konstruowania wiedzy oraz doskonalenia różnorodnych umiejętności. W uczeniu się języka poprzez interakcje oprócz wzajemnego inspirowania się, poszerzania własnych możliwości poznawczych jest także miejsce, podobnie jak w naturalnych rozmowach, na nawiązywanie więzi społecznych oraz doznawanie rożnych emocji. Chodzi więc o proces nauczania/uczenia się języka, podczas którego dochodzi do rozwoju językowej kompetencji komunikacyjnej zmierzającej do osiągania coraz wyższych sprawności w zakresie realizowania różnorodnych intencji komunikacyjnych w różnorodnych kontekstach społecznych (co jest kluczowe dla opisywanego procesu i stanowi jego istotę), jak również o nauczanie/uczenie się języka, podczas którego możliwe jest nabywanie wielu wartości dodanych. Fragment wstępu