Menu

Wojciech Marzec

Wojciech Marzec
Ta książka to podręcznik dla tych, którzy scenariusze piszą, tych, co starannie je czytają oraz tych, którzy je realizują. Powstała na podstawie wieloletnich doświadczeń w pracy twórczej i edukacyjnej, przełamującej granice pomiędzy warsztatem filmowca i psychologa. Scenarzysta, reżyser, script doctor czy kreatywny producent otrzymują nowe praktyczne narzędzia do pracy z opowiadaniem filmowym, których centralnym elementem jest zjawisko przemiany - jedno z fundamentalnych pojęć scenopisarskich i jednocześnie jedno z najważniejszych ludzkich doświadczeń. Dzięki wykorzystaniu teorii i praktyki psychologii procesu Arnolda Mindella dowiemy się  kim - na głębszym poziomie - powinien być nasz bohater i jak to osiągnąć. Co i dlaczego w jego lub jej przypadku musi wydarzyć się na przestrzeni trzech aktów, żeby przemiana była możliwa i w jaki sposób struktura dramaturgiczna odzwierciedla etapy tego procesu. W sposób dogłębny, poparty wieloma przykładami oraz szczegółowymi analizami filmów, które odniosły komercyjne i artystyczne sukcesy, autor przeprowadza czytelnika krok po kroku przez relację pomiędzy klasyczną dramaturgią i strukturą filmową a strukturą procesu zmiany, pokazując, że dopiero połączenie obu tych porządków prowadzi do stworzenia spójnego, wiarygodnego świata, a przemiana bohatera staje się wówczas sensowna i przejmująca dla widza.
Jak napisać scenariusz filmowy jest kompletnym kursem pisania scenariuszy - od opracowania motywu, poprzez gromadzenie materiałów, przygotowanie fabuły i struktury scenariusza, opracowania postaci oraz sposobów przeplatania wątków, które pomagają przy pisaniu i edycji scenariusza, do zrozumienia "kuchni" marketingu i skutecznego sprzedawania scenariuszy. Dobrze napisany, wszechstronny i wyczerpujący, ze świetnymi przykładami scenariuszy, nowatorskimi i wypróbowanymi technikami pisania. Zawiera mądre rady doświadczonych scenarzystów i anegdoty związane z pisaniem. Ten jedyny w swoim rodzaju podręcznik do nauki scenopisarstwa okaże się pomocnym zarówno dla początkujących jak i już zawodowych scenarzystów, dzięki, któremu będą oni mogli lepiej pisać i sprzedawać scenariusze. "Przez ostatnie 25 lat przeczytałem bardzo dużo, bardzo dobrych książek o tym jak napisać scenariusz filmowy. Ta jest najlepsza." Juliusz Machulski, reżyser, scenarzysta "Talent można rozwinąć, a rzemiosła można się nauczyć. Książka Jak napisać scenariusz filmowy z amerykańskim pragmatyzmem przekazuje wiele praktycznych doświadczeń, pomija natomiast jako oczywiste, to co dla wielu współczesnych europejskich scenarzystów jest niejasne: sferę wartości, czy moralną ocenę postępowania bohaterów. Myślę, że ta książka może być przydatna tym, którzy mają jasno wyrobione zapatrywania na życie, natomiast zagubionym może pomóc w zrozumieniu swego zagubienia." Krzysztof Zanussi, reżyser, scenarzysta "Jeśli już wchłonąłeś tę "biblię" jednym tchem, przeczytaj ją jeszcze raz. Do ciebie mówię - POCZĄTKUJĄCY SCENARZYSTO, który musisz poznać tajniki niewdzięcznej sztuki pisania na ekran; DOŚWIADCZONY SCENARZYSTO, który powinieneś przypomnieć sobie jak to się robi; REŻYSERZE, który musisz wiedzieć jak kręcić, by nie schrzanić czyjeś ciężkiej pracy; KRYTYKU, który dostaniesz rzetelne narzędzie do chlastania i ty, ZWYKŁY WIDZU, wiedz, że historia, którą oglądasz jest wynikiem katorżniczej harówki. Pasjonującej jak ta książka. " Cezary Harasimowicz, scenarzysta
"W ostatnich latach napisano wiele książek poświęconych animacji. Większość skupia się na technicznych aspektach powstawania filmu animowanego. Na tym tle Myśleć animacją Mike''a Wellinsa ukazuje się jako książka wyjątkowa, bowiem nie tracąc z oczu złożoności procesu produkcji filmowej i jej technicznych uwarunkowań, kładzie nacisk na zjawisko opowiadania. To rzadkość w literaturze fachowej. Strukturami narracji zajmują się zazwyczaj podręczniki dla scenarzystów, a nie podręcznik animacji. Na tym właśnie polega niezwykła wręcz użyteczność tej książki, że nie stara się przekonać czytelnika, że opanowując jedynie technikę animacji nauczy się jednocześnie budowania atrakcyjnych historii. Książka napisana jest dla filmowców, animatorów, producentów, montażystów, reżyserów, twórców gier i każdego, kto ma za zadanie wizualnie opowiadać historie. Autor wyjaśnienia zasady i techniki na różnych przykładach filmowych, prowadząc animatorów na każdym etapie procesu produkcyjnego i uczy ich, jak tchnąć swoją historię i rozwijać emocjonalne połączenia w każdej części produkcji. Po przeczytaniu tej książki, animatorzy będą mieli wiedzę i umiejętności potrzebne do opowiadania własnych wizualnych opowieści."
Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie to podręcznik niemalże kultowy, bardzo często cytowany przez wykładowców wiedzy o filmie na całym świecie. Autorzy uczą patrzenia na film w sposób całościowy, jako na pewien formalny system, którego poszczególne elementy, wchodząc ze sobą w relacje i wzajemnie uzupełniając, składają się na jego artystyczną formę i styl. Aby czytelnik mógł w pełni docenić artystyczne możliwości, jakie wiążą się z podstawowymi technikami filmowymi, autorzy skrupulatnie omawiają główne składowe filmu: metody inscenizacyjne, zdjęcia i pracę kamery, montaż oraz dźwięk. Książka Bordwella i Thompson pomaga także zrozumieć, w jaki sposób film oddziałuje na swoich odbiorców i za pomocą jakich technik twórca filmowy osiąga zamierzony przez siebie efekt. Autorzy dokładnie opisują zarówno zagadnienia związane z procesem powstawania filmu - kwestie techniczne i produkcyjne - jak i zagadnienia estetyczne, a swoje rozważania bogato ilustrują kadrami z filmów.
„Muzyka w filmie” to pierwszy w Polsce podręcznik, który w sposób kompleksowy omawia niezliczone funkcje, jakie w filmie może pełnić muzyka. To przerzucenie pomostu nad przepaścią, która od lat dzieliła filmowców i kompozytorów – zbiór uniwersalnych reguł, jakimi rządzi się dobrze sfunkcjonalizowana muzyka filmowa. Książka powstała z myślą o filmowcach przez duże F, dla których muzyka stanowi integralną część filmowej tkanki, współtworząc wraz z warstwą wizualną narrację i dramaturgię filmu. To wymarzony podręcznik nie tylko dla reżyserów, kompozytorów, dźwiękowców i konsultantów muzycznych, ale również operatorów, montażystów i scenarzystów, ponieważ omawia rolę muzyki w filmie z perspektywy wszystkich tych dziedzin. „Muzyka w filmie” to stopniowe zagłębianie się w świat muzyki filmowej poprzez analizę najwybitniejszych, często przełomowych dzieł w historii kina, które ustanowiły niekwestionowane zasady, jakimi do dziś rządzi się muzyka w dobrze zrobionym filmie. Ennio Morricone, John Barry, Nino Rota, Henry Mancini, Alexandre Desplat, John Williams, Jerry Goldsmith, Danny Elfman, Marco Beltrami, Rachel Portman, Dario Marianelli, Patrick Doyle i Krzysztof Komeda, to nazwiska, które mówią same za siebie, a są to główni bohaterowie tej książki. Uczmy się od najlepszych! Dla każdego filmowca, dla którego ścieżka dźwiękowa jest nie mniej ważna od obrazu, „Muzyka w filmie” to lektura obowiązkowa!
To wspaniałe kompendium wiedzy dotyczącej oświetlenia w produkcjach filmowych i telewizyjnych. Spojrzenie Browna jest szerokie: od początków oświetlenia w kinie niemym do współczesnych technik i technologii wykorzystywanych również w rozwijającej się kinematografii cyfrowej. - Krzysztof Ptak, operator
Czy kolor może zabić..? Jak działa na nasze zmysły? Jak wykorzystują go reżyserzy, operatorzy i scenografowie, by skłonić widzów do przeżywania emocji? Refleksje spisane przez autora po serii zajęć ze studentami są wspaniałym wstępem do dyskusji o tworzeniu obrazu filmowego. Przydatne zarówno dla filmowców, adeptów tej sztuki, jak i widzów, kochających wibrujący barwami ekran w Sali kinowej. Ewa Lachnit, reżyser, Krakowska Szkoła Filmowa
"Scenografia" Allana Starskiego to wejście w magiczny świat filmu i odkrywanie jego wizualnej siły. Przewodnikiem jest wybitny Polak, laureat Oscara i współpracownik najlepszych reżyserów, na czele ze Stevenem Spielbergiem, Andrzejem Wajdą i Romanem Polańskim, który opowiada o swojej pracy z pasją i bezpośrednio, dzieląc się rozwijanymi od wielu lat umiejętnościami oraz ujawniając kulisy powstawania największych światowych produkcji. To bardzo osobisty podręcznik, który powstał z potrzeby podzielenia się z przyszłymi i młodymi scenografami moją wiedzą i doświadczeniem. Dobry scenograf musi być kreatywnym twórcą i sprawnym rzemieślnikiem. To on przekłada na język filmu wizję reżysera i operatora, pamiętając o zachowaniu realiów, pilnując kosztów i... broniąc własnych pomysłów inscenizacyjnych. (Allan Starski) Istotnym walorem książki są liczne unikalne dokumenty, rysunki, szkice i fotosy, których oglądanie jest nie tylko nauką, ale i ucztą dla oczu.
Jeśli nie miałeś szansy, by uczestniczyć w legendarnych seminariach Bruce'a Blocka o narracji, potrzebujesz tej książki! Ten bestseller oferuje przejrzyste spojrzenie na związki pomiędzy narracją/scenariuszem i wizualną strukturą filmu, wideo, animacji i gier. Nauczysz się, jak budować obrazy tak dokładnie, jak scenarzysta kreuje opowieść, a kompozytor muzykę. Rozumienie tej struktury pozwoli ci przekazywać nastroje i emocje, a co najważniejsze, odkryjesz decydujący związek między strukturą narracji i obrazu. Setki zamieszczonych w książce kolorowych przykładów określają te zasady jeszcze mocniej, niż tekst. Pomysły zawarte w tej pozycji pomogą scenarzystom, reżyserom, fotografom, animatorom, twórcom gier, scenografom i montażystom, którzy chcą zrozumieć i wykorzystywać strukturę wizualną.
Długo oczekiwane polskie wydanie jednego z najsłynniejszych podręczników dotyczących sztuki operatorskiej na świecie. Klasyka i ogromna porcja nowoczesnej wiedzy zarazem, gwarantowana osobą autora - cenionego w świecie filmowca. Książka jest tak bardzo znana w Polsce pod oryginalnym tytułem, że wydawnictwo zdecydowało się zachować go w polskiej wersji językowej. Kontynuacja linii programowej wydanictwa, które publikując "Cinematography. Sztukę operatorską" ściśle odpowiada na potrzeby rynku książki filmowej w Polsce.
Książka Jak zdać do szkoły filmowej, czyli kino w pigułce przeznaczona jest dla osób, które chcą zdawać do szkół filmowych lub do szkół, które w swojej ofercie dydaktycznej posiadają kierunki filmowe. Książka będzie również bardzo pomocna osobom już studiującym w przebrnięciu przez ciężki okres sesji. Książka zawiera doskonale wyselekcjonowaną wiedzę filmową w czterech działach, które w kompleksowy sposób przygotują do egzaminów przyszłego kandydata na filmowca. Poruszone są tematy związane z: kinem światowym, filmem polskim, mediami oraz przedstawione są biografie znanych reżyserów. Na każdy temat w książce poświęcona jest tylko jedna kartka, która jednak zawiera całość niezbędnej wiedzy. Ponadto podsumowania poszczególnych działów i testy sprawdzające pomogą kandydatowi zweryfikować poziom nabytej wiedzy. Jak zdać do szkoły filmowej, czyli kino w pigułce to jedyna pozycja wydawnicza, która oparta jest na bazie praktyk egzaminacyjnych z wielu lat z różnych szkół zarówno publicznych, jak i prywatnych. Celem wydania książki "Jak zdać do szkoły filmowej, czyli kino w pigułce" jest pomoc kandydatom na studia podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wiedzę zawartą w książce oczywiście można wyszukać w wielu różnych pozycjach wydawniczych i internecie. Aby uniknąć tej mozolnej i czasochłonnej pracy, zebralismy cały niezbędny materiał, który najcześciej jest wymagany przez komisje egzaminacyjne w jedną książkę. Jednocześnie zachęcamy wszystkich kandydatów na studia do poszerzania swojej wiedzy z innych źródeł.
W publikacji przedstawiono sposoby stworzenia kreatywnej współpracy między reżyserem i aktorami, omawiając między innymi robienie prób, poprawianie źle zagranych scen i przekazywanie uwag reżyserskich. Daje przykłady, na czym polega dobrze zagrana rola, wyjaśnia czego aktorzy oczekują od reżysera, jakie błędy popełniają reżyserzy, jaki powinien być stosunek reżysera do aktora.
Przewodnik po współczesnych koncepcjach narracji i zbiór zasad rządzących życiem i światem opowieści, w sposób zrozumiały dla każdego, kto słowa czyni pięknymi. Scenarzysta odnajdzie tu pomocne narzędzia do kształtowania fabuły. Pisarz wzbogaci warsztat i znajdzie w tej książce odpowiedzi na wiele nurtujących go pytań.
Mówią, że o grze aktorskiej wie wszystko. Mówią, że gdyby nie ON nie zdobyliby: Oscarów, nagród Tony, Obies i Grammy. Stephen Book, bo o nim mowa - instruktor, nauczyciel oraz dyrektor wielu szkół i warsztatów aktorskich w Hollywood, tym razem przekazuje swoją wiedzę w podręczniku, który natychmiast stał się "przedmiotem pożądania" profesjonalnych aktorów oraz wszystkich marzących o karierze w tym zawodzie. Książka w ciągu kilku tygodni sprzedaży w USA wyczerpała swój pierwszy nakład! Pierwsza i jedyna książka na polskim rynku wydawniczym adresowana do profesjonalnych aktorów, która pozwala doskonalić warsztat. Dla uczących gry aktorskiej jako lektura obowiązkowa. To doskonały podręcznik także dla amatorów i marzycieli, którzy chcieliby rozpocząć przygodę z aktorstwem. Skarbnica wiedzy dla miłośników i zapaleńców tego niezwykle fascynującego i magicznego zawodu.
Książka jest najlepszym przewodnikiem po świecie tworzenia filmów, jaki kiedykolwiek czytałem. Od pojedynczych ujęć po spojrzenie na sceny masowe ze wszystkich możliwych kątów kamery, od zbliżeń aż do scen pościgów - ten szczegółowy podręcznik wyjaśnia język reżyserii za pomocą jasnych, zwięzłych i obrazowych terminów. Niezależnie, czy jesteś początkującym filmowcem, czy zawodowcem - potrzebujesz tej książki. - William Missouri Downs, scenarzysta teatralny i filmowy
Jedna z najsławniejszych na świecie książek o warsztacie filmowym. Autor przy pomocy setek fotografii i rysunków przedstawia w sposób jasny i zwięzły najważniejsze zasady i techniki opowiadania historii kamerą oraz związane z tym inne aspekty tworzenia filmów. Wychodząc od pięciu centralnych tematów książki - kąty widzenia kamery, ciągłość wizualna, montaż, zbliżenia, kompozycja kadru - Mascelli krok po kroku prowadzi filmowców przez praktyczny kurs myślenia obrazem.
Pierwszy profesjonalny podręcznik dla reżyserów! W pełni integruje techniczne aspekty reżyserowania kinowego z metodami praktycznymi kierowania aktorami, głęboko i dokładnie bada, jak te dwa zasadnicze aspekty sztuki reżyserskiej działają razem. Z perspektywy pomyślnej pracy z aktorami oraz zaawansowanych technicznie wartości produkcyjnych został przedyskutowany kompletny proces reżyserowania, począwszy od napisania scenariusza aż do dostarczenia ukończonego projektu. Autor - reżyser z ponad piętnastoletnim doświadczeniem - analizuje każdy aspekt przygotowań i podejmowania decyzji, wraz z solidnymi informacjami podstawowymi, praktycznymi sugestiami oraz czytelnymi ilustracjami. Podręcznik każdego reżysera.
Książka zawiera pożyteczne porady, które pomogą Ci w samorealizacji filmowej. Możesz wykonać ją sam, bez niczyjej pomocy. Dzięki temu nauczysz się podejmować decyzje, które przybliżą cię do wymarzonego celu. W tym tytule znajdziesz wypróbowane instrukcje tworzenia każdego planu od pomysłu do realizacji. Nauczy, jak studiować ulubione filmy, w taki sposób, by czerpać z nich jak najwięcej wiedzy, którą spożytkujesz później na planie własnego filmu. Przekaże esencje opracowywania projektu filmowego, scenariusza, książki promocyjnej. Zgłębi procesy psychologii i podejścia do współpracowników: aktorów, producentów, dystrybutorów i przyszłych pracodawców. Na koniec, pozwoli Ci być pełnowymiarową osobą, podejmującą świadome artystyczne wybory w dzisiejszym świecie, zawalonym różnymi kliszami, które błędnie rozumiemy jako inspiracje do dalszych działań.
Działasz w zespole filmowym? Film jest tym co Cię pasjonuje i czujesz się jego częścią? Chcesz pewnym krokiem wejść do filmowego świata lub szukasz dobrego sposobu na poradzenie sobie z codzienną presją oraz innymi wyzwaniami związanymi z Twoim zawodem? A może potrzebujesz wskazówek w obszarze skutecznej komunikacji z członkami ekipy filmowej?„Psychologia osiągnięć dla twórców filmowych” to pierwsza pozycja w Polsce, która stawia na psychologiczne wsparcie twórców filmowych w ich dążeniach do realizacji wizji artystycznych. Kilkaset rozmów, kilkadziesiąt wywiadów, godziny spotkań i refleksji z czołówką polskich twórców, a wszystko po to, by znaleźć sposoby i możliwości sprawnego funkcjonowania w świecie filmu.Po raz pierwszy na tak wielką skalę, zgłębiono realia polskiego środowiska filmowego. Książka ta to zbiór treści odpowiadających na potrzeby poszczególnych pionów, na różnym poziomie profesjonalizacji. Stanowi inspirację dla filmowców, którzy poszukują dodatkowych form rozwoju, a jednocześnie pozwala w bardziej świadomy sposób spojrzeć na prawa, jakimi rządzi się branża filmowa.
Książka Sztuka dźwięku. Technika i realizacja to podręcznik dla filmowców. W szczególności dla realizatorów dźwięku, producentów filmowych, telewizyjnych, ale również i radiowych; studentów szkół filmowych, przyszłych operatorów dźwięku oraz tych, których interesuje magia dźwięku.Zadziwiająco niewielka jest wiedza o dźwięku u kolejnych pokoleń filmowców, którzy nawet znając dokonania światowej kinematografii, nie umieją słuchać i analizować wpływu realizacji ścieżki dźwiękowej na całość doznań ocenić, jak wiele wrażeń, informacji i nastrojów przekazano im właśnie przez dźwięk i jakimi metodami to zrobiono. Nie doceniając dźwięku, nie potrafią wykorzystać go twórczo w swojej pracy, bojąc się nieznanej sobie materii. Ta książka ma to zmienić!
Myśląc o animacji jako rozwijającym się elemencie kultury, ekonomii i technologii, musimy traktować ją przede wszystkim w kategoriach procesu komunikowania społecznego, na drugim miejscu stawiając wartości artystyczne. Animacja w ujęciu rynkowym, podobnie jak inne elementy kultury, była i jest produktem. A skoro tak, musi ona podlegać regułom gry rynkowej. Tak było w całym okresie jej rozwoju (ci co tego nie rozumieją, nie odnoszą sukcesów finansowych). Granica między filmem animowanym a filmem aktorskim zaciera się coraz wyraźniej, dlatego ta książka winna być Biblią dla każdego zajmującego się animacją, jak również Wielką Księgą dla zajmujących się filmem aktorskim, aby zacierającą się granicę widzieli bardzo wyraźnie.
Marzysz o srebrnym ekranie na matematyce? Układasz przemówienie na Oscary zamiast wypracowania na polski? Teraz masz podręcznik, który pomoże ci spełnić te marzenia. Ta zabawna i praktyczna książka zabiera młodych filmowców w podróż od momentu inspiracji, aż do ukończenia krótkiego metrażu i dalej. Młodzi zapaleńcy nauczą się dzięki niej wszystkiego, co muszą wiedzieć, by zostać scenarzystą /producentem/ reżyserem swojej pierwszej krótkometrażówki. Podręcznik zawiera porady i techniki przeprowadzenia burzy mózgów, scenariopisarstwa, planowania, kręcenia, montażu i marketingu. Książka pozwoli dojrzeć i zainspiruje nowe pokolenia filmowców.
Jak wiadomo Amerykanie mają przepis na wszystko, a więc także na to, jak - dokładnie! - ma wyglądać prawidłowo napisany scenariusz filmowy. Jaką stosować czcionkę, jakie robić przerwy między scenami, jak sformułować nagłówek sceny. Książka jest właśnie o tym. - Ilona Łepkowska, reżyser
Dlaczego cięcia się udają? Niezapomniana i jedyna w swoim rodzaju podróż po estetyce i praktycznych problemach montażu filmowego. Pierwsze polskie wydanie książki Waltera Murcha - guru edycji filmowej, wielokrotnie nagrodzonego przez Brytyjską oraz Amerykańską Akademię Filmową za montaż filmu i dźwięku między innymi takich filmów jak: Czas Apokalipsy, Ojciec Chrzestny II i III, Angielski Pacjent, Uwierz w Ducha, Utalentowany pan Ripley. Tylko dla zawodowców i zapaleńców? Nie! Dla wszystkich kochających kino! "W mgnieniu oka..." to głośna, sugestywna i skłaniająca do myślenia książka na temat montażu filmowego. Autor wyjaśnia, na czym polegają m.in. ciągłość ekranowa lub jej brak, sen i jawa, kryteria decydujące o powodzeniu cięcia. Całość przeplatana rozważaniami autora na temat obecnej sytuacji montażu filmowego.
1 2
z 2
skocz do z 2