Menu

Ciesielska-Musameh Róża

Na uwagę zasługuje wszechstronność i kompleksowość podręcznika Z polskim w świat. Polega ona na rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej w różnych przejawach: zarówno kompetencji receptywnych (słuchanie, czytanie), jak i produktywnych (mówienie i pisanie). Autorki zadbały o opis podstawowych kategorii gramatycznych, które wraz z systematycznym bogaceniem leksyki składają się na kompetencję językową, gramatyczno-leksykalną. Odpowiedni dobór tekstów nacechowanych kulturowo zapewnia podniesienie kompetencji socjokulturowych u studentów uczących się z podręcznika Z polskim w świat. Wiedzę w tym zakresie student uzyska również z komentarzy objaśniających językowe normy zachowań w typowych sytuacjach społecznych. Normy są wyjaśnione jako pochodne kontekstu i roli komunikacyjnej. Autorki nie pominęły nawet (jakże ważnej w budowaniu relacji międzyludzkich) sfery komunikacji niewerbalnej. [Z recenzji dr hab. Edyty Pałuszyńskiej, prof. UŁ]
Po sukcesie pierwszej części podręcznika „Z polskim w świat” czytelnik otrzymuje oczekiwaną i jakże potrzebną część drugą. Koncepcyjnie i metodycznie przemyślane dzieło Autorek związanych z Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS jest dopełnieniem i twórczą kontynuacją części pierwszej. Przejrzysta struktura jednostek lekcyjnych, zrównoważenie treści gramatycznych i leksykalnych oraz klucz z rozwiązaniami gwarantują wsparcie zarówno uczącym się, jak i nauczycielom. Znajdą tu ciekawe teksty na aktualne tematy, bogate w treści kulturowe i przydatne w różnych sytuacjach społecznych. Zagadnienia gramatyczne są przystępnie wyjaśnione. Rozwijaniu kompetencji językowej służą różnorodne ćwiczenia z zakresu sprawności receptywnych i produktywnych. […] Pomysł z nadaniem częściom tytułów zgodnych z głównymi sprawnościami i podsystemami, oraz ponumerowanie ich, jest bardzo dobry. Pozwala on na jasne określenie głównych celów nauczania, ponadto ułatwia planowanie lekcji. Bardzo dobrze przygotowane i przemyślane są ćwiczenia gramatyczne, ćwiczenia z tekstem. Po ich poziomie i różnorodności widać kompetencje i doświadczenie Autorek. Z recenzji dr hab. Edyty Pałuszyńskiej, prof. UŁ Do książki jest dołączona płyta CD - zawiera materiały z lekcji 11-20