Menu

Jarosław Brach

Monografia ta jest pierwszym w naszym kraju tak kompleksowym opracowaniem na temat przyczep i naczep stosowanych na przestrzeni lat przez nasze siły zbrojne do przerzutu ciężkiej techniki bojowej. Wzbogacającą ją rozważania osób, które od przełomu lat 90, i tego stulecia uczestniczyły w procesach decyzyjnych dotyczących zakupu tego sprzętu oraz sporządzane wówczas analizy, pozwalające lepiej zrozumieć wiele zawiłości oraz wyzwań z tym związanych. Przedstawiono najnowsze konstrukcje naczep zaprojektowanych i produkowanych przez polskie firmy: ZREMB Wrocław Sp. z o.o., Auto-Hit Sp. z o.o., Dobrowolski Sp. z o.o i Demarko S.A. Ich głównym odbiorca jest Wojsko Polskie. Tekst zilustrowano 40 zdjęciami, 6 rysunkami i 5 tabelami.
Monografia jest poświęcona wszystkim ciężkim ciągnikom balastowym i siodłowo-balastowym, jakie nasze siły zbrojne użytkowały od lat 70. ubiegłego wieku do chwili obecnej. Ponieważ ciągniki siodłowe Jelcz C882.62 zostały omówione w oddzielnej monografii, poświęconym najnowszym wieloosiowym modelom z podwrocławskiej fabryki, w tej książce - celem uzupełnienia dodano informacje o najnowszym kontrakcie naszych sił zbrojnych na sprzęt tego rodzaju. Szczegółowo opisano pojazdy firm: Steyr, Tatra, IVECO, Mercedes-Benz i Volvo. Tekst uzupełnia 71 zdjęć, 2 rysunki i 4 tabele.
W tomiku zostały opisane najnowsze pokazywane od 2020 roku wojskowe ciężarówki Jelcza, zaopatrzone w mocne, 578- i 625-konne silniki Mercedes-MTU. Pojazdy te mają także nowe zautomatyzowane skrzynie ZF ze zoptymalizowanym funkcjonalnie algorytmem sterowania zmianą biegów, wyłącznie pojedyncze ogumienie oraz kompletnie nowe integralnie opancerzone wydłużone kabiny. Pierwotnie samochody te przygotowano w ramach programów: zestawu klasy HET, Jak i systemu obrony powietrznej Wisła. Niemniej wkrótce od 2022 roku zaczęły także wchodzić w nieco odmiennych kompletacjach docelowych w skład systemu uzbrojenia przeciwlotniczego mała Narew i systemu wieloprowadnicowych wyrzutni. W ostatnim rozdziale autor zwraca uwagę na potrzebę zaprojektowania w najbliższym czasie wilekopojemnych opancerzonych cystern do zaopatraywania w paliwo na pierwszej linii ewentualnego konfliktu czołgów M1 Abrams, które zużywają dwa, trzy razy więcej paliwa niż czołgi Leopard 2A6.Tekst jest zilustrowany 70 zdjęciami, 4 rys. i 2 tabelami.
W książce, która jest drugim tomem nowej serię publikacji Agencji Wydawniczej CB, przedstawiono jeden z najnowocześniejszych obecnie rodzajów uzbrojenia - armatohaubice kal. 152-155 mm na podwoziach samochodów ciężarowych. Opisano wszystkie skonstruowane od końca lat 70 XX wieku do ostatnich dni wozy bojowe tego rodzaju. Nowa ich generacja zostala zapoczatkowana w b. Czechosłowacji, gdzie zaprojektowano i seryjnie produkowano 152 mm armatohaubicę wz. 77 Dana (111 wozów znajduje się do dziś w uzbrojeniu Wojska Polskiego). Były to przez kilka dekad najlepsze na świecie wozy bojowe tego typu, a obecnie ich rozwinięciem jest czeska 155 mm armatohaubica Dita. Innym znanym wzorem armatohaubicy na podwoziu samochodu ciężarowego jest wóz Caesar, zaprojektowany we Francji i zakupiony przez kilka państw. W książce opisano ponadto pojazdy opracowane w Chinach, Indiach, Iranie, Izraelu, Japonii, Niemczech, Republice Południowej Afryki, Rumunii, Serbii, Słowacji, Turcji, Ukrainie oraz ZSRR/Rosji. Autor dr J. Brach jest czołowym w Polsce specjalistą od samochodów ciężarowych i pojazdów specjalnych; jest redaktorem naczelnym miesięcznika "Ciężarówki i autobusy. Testy-technika-trendy".
W książce, która jest trzecim tomem nowej serię publikacji Agencji Wydawniczej CB, przedstawiono jeden z najnowocześniejszych obecnie typów niezbędnego w każdej nowoczesnej armii sprzętu logistycznego - ciężkie kołowe zmilitaryzowane żurawie przeładunkowe oraz ewakuacji i ratownictwa technicznego. Potrzeba posiadania tego rodzaju wyspecjalizowanych pojazdów to jedna z lekcji – takze dla Wojska Polskiego – wynikających z wojny rosyjsko-ukraińskiej rozpoczętej agresją Rosji nad ranem 24 lutego 2022 roku. Bez tego rodzaju żurawi bardzo trudno ewakuować z pola walki w celu naprawy i przywrócenia do służby własne czołgi i inne pojazdy. Opisane żurawie można ponadto wykorzystać do odholowania do własnych pozycji czołgów i innych wozów bojowych przeciwnika, które uda się przejąć lub zostaną z różnych powodów porzucone. Szczegółowo opisano pojazdy: Terex Demag MAC 50, Grove GMK 4060HC, Tadano Faun BKF 35-4, Liebherr G-BFK, Liebherr LMT 1055 oraz Liebherr LMT 1090. Autor dr J. Brach jest czołowym w Polsce specjalistą od samochodów ciężarowych i pojazdów specjalnych; jest redaktorem naczelnym miesięcznika "Ciężarówki i autobusy. Testy-technika-trendy".