Menu

Marcin Klassa

Książka ta powstała z pasji do komunikacji miejskiej. Dokumentuje szczególną historię Szczecina, w którym tramwaje pojawiły się już w drugiej połowie XIX wieku, odgrywając ważną rolę w życiu miasta. Najpierw tramwaje konne, następnie wraz z postępem techniki i elektryfikacją sieci tramwaje elektryczne stały się charakterystyczną częścią miejskiego krajobrazu. Kultowe już wagony typu N, przegubowce typu „Tatra” aż po nowoczesne tramwaje niskopodłogowe „Swing” tworzą historię szczecińskiego taboru. Przejrzysty, chronologiczny układ treści książki pozwala przekonać się, jak bardzo przez lata zmienił się wygląd szczecińskiej sieci tramwajowej, prześledzić zmiany tras, przeobrażenia w zarządzie tramwajów i w końcu przekształcenia, które objęły zajezdnie tramwajowe. Publikację uzupełnia rozdział, w którym został szczegółowo omówiony tabor tramwajowy w Szczecinie. Ponadto książkę ilustrują unikalne materiały archiwalne, pocztówki i zdjęcia z epoki, a także współczesne fotografie tramwajów i zajezdni. Są one świadectwem tego, jakie nowe funkcje zaczynały pełnić obiekty służące komunikacji tramwajowej, jak chociażby dawna zajezdnia tramwajowa przy ulicy Niemierzyńskiej, w której obecnie znajduje się jedno z największych w Polsce Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie.
Książka zabierze czytelnika w podróż po historii jednej z najstarszych sieci tramwajowych w Polsce. W pierwszej części publikacji znajdą Państwo opowieść o tramwajach konnych, początkach i rozwoju sieci tramwaju elektrycznego. Kolejna część przedstawia kronikę linii autobusowych, m.in. pierwszy model autobusu – Forda TT, który wyruszył na grudziądzkie ulice już w 1925 roku, poprzez wozy typu Mavag, Bussing, Graf Stift, kolejne modele Starów oraz tak dobrze znane Sany, aż do najnowszych nabytków Komunikacji Miejskiej. Pozycja została opatrzona unikatowymi zdjęciami pochodzącymi z prywatnych zbiorów, archiwum MZK Grudziądz oraz Muzeum w Grudziądzu.